Skip to main content

Heb jij netzoals mij Misofonie? Bij mij is mijn grootste triggergeluid eten. Ik hoor en focus op elke detail die iemand kan maken tijdens het eten zoals : Het moment dat iemand’s tong tegen hun gehemelte aankomt, de seconde dat iemands eten gecrushed worden door hun kaken, elk. klein, shit geluidje.

nou komen de feestdagen eraan, en is er overal eten. Bij mijn opa en oma gaan we Sinterklaas vieren (ik geloof natuurlijk er niet meer in maar we doen t voor de shits n giggles). Wat inhoud dat het hele feest veranderd word door mij, zoals dat er alleen nog maar tussendoortjes voor 5 minutes op de tafel staan en daarna voor uren weer weggezet worden.

Ik voel me alsof ik mensen belemmer en de pret bederf, omdat ik altijd maar angstig zit te kijken naar de bewegingen van mensen hopend dat ze niet een keelsnoepje bij hebben, of erger zelfs kauwgom.

Do you relate?

Hey,  

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Misofonie is echt lastig, vooral als je het hebt met iets zo alledaags als eten. Ik herken de stress van het focussen op elk klein geluid en het gevoel dat het de sfeer helemaal kan verpesten. Het kan echt vermoeiend zijn, vooral als je bij familie bent en je je zorgen maakt over wat anderen eten of hoe ze het eten.  

Het is echt rot dat je je zo voelt, alsof je de sfeer bederft. Maar het is goed om te weten dat je niet alleen bent met dit. Misschien kun je voor de feestdagen een paar dingen proberen, zoals jezelf afleiden met muziek of iets anders, zodat je niet alles zo intens hoeft te horen. Of misschien kun je met je familie bespreken dat je het moeilijk vindt en vragen of ze er rekening mee willen houden, zonder dat ze het gevoel hebben dat je de pret bederft.  

Probeer te onthouden dat je gevoelens valid zijn, en je hoeft je niet schuldig te voelen voor iets waar je geen controle over hebt. Je bent niet de enige, en het is oké om je grenzen aan te geven.  

Stay strong!

Reageer