Vraag

mis mn kindertijd

  • 11 June 2020
  • 2 reacties
  • 584 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

hi guys ik ben der weer

Ik zit dus ergens echt wel mee, maar het hoort waarschijnlijk gewoon bij opgroeien.

Ik wil niet opgroeien, en het liefste zou ik voor altijd terug willen naar de peuterspeelzaalleeftijd tot eind basisschool leeftijd. Ik mis het close-zijn met mijn broer in die tijd, maar ook het afspreken met je vrienden. Dat je elke dag met je vrienden kon spelen en doen wat je wilde. Ik was echt veel gelukkiger als klein kind, geen zorgen aan mijn kop, geen keuzestress. (vakkenpakket kiezen vorig jaar, over 2 jaar een studie, werk kiezen). Ik was toen zo lekker klein en onschuldig ik mis het gewoon en ik kan niet beschrijven waarom. Ik weet alleen dat ik niet wil opgroeien. Door dit gevoel heb ik dan ook weer het gevoel dat ik niet genoeg van deze tijd op de middelbare geniet en uiteindelijk zit ik op de hbo/uni en dan zal ik nooit meer een jeugd hebben. Dan is het gewoon voorbij dat opgroeien.

Ik denk ook dat ik als ik later kinderen heb het heel zwaar zal vinden om ze langzaam steeds meer los te laten, en te beseffen dat zij ook individuele en onafhankelijke personen worden. Ik vind het ook moeilijk om foto's te zien van mij van vroeger (vooral als die foto's samen met iemand anders zijn zoals mijn broer of vrienden omdat ik dan nog meer de close-heid met mn broer en de onbezorgde vriendschappen mis)

En ik denk dat mijn leven nooit meer zo leuk zal worden als mijn kindertijd (waardoor het leven dat komt het ook niet echt waard lijkt snap je…..  dat je dan een baan hebt, je gaat 5 dagen werken van 9 tot 5 dan kom je thuis je hebt 2 dagen weekend, en hoppa weer werken. Dan 2 weken vakantie dan hoppa weer werken. Dat tot je 67 bent en daarna heb je nog tussen de 3 en 10 jaar (even grof genomen) en dan ben je dood.)

K plaats dit niet echt met een reden, wil gewoon weten of jullie dit ook hebben dat ik me er gewoon over heen moet zetten of jullie advies hebben ofzo.

 

edit: ik haat vooral dat de tijd voorbij is en nooit meer terug zal komen echt helemaal nooit meer


2 reacties

Hey,

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, maar ik denk ook dat bij iedere nieuwe fase in je leven nieuwe verlangens komen kijken. Je merkt dat je ouder wordt. Je verlangt terug naar een tijd waarin je weinig verantwoordelijkheden had. Dat is logisch, want soms hebben we het gewoon heel lastig met alle druk die we voelen. Dat we dan terug verlangen naar een zorgeloze tijd klinkt niet raar. Echter denk ik niet dat je daar echt gelukkig van wordt. Jij groeit vanzelf mee met de nieuwe fase van je leven. Niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal, waardoor je uiteindelijk ook je plek kan vinden in het nu!

Ik heb mijn ouders wel eens gevraagd of ze het leuker vonden toen ik jong was of nu, nu ik veel ouders ben. Ze antwoordden dat het allebei leuk was, maar dat zij met mij zijn meegegroeid. Dat hoezeer ze mij als baby fantastisch vonden en alles wat erbij hoorde, zouden ze nu niet meer aan een baby moeten denken. 

Hetzelfde geldt denk ik voor jou. Wat als je echt terug zou gaan naar je vroegere leven. Ik denk dat je je kapot zou vervelen. Je hersenen en je hele persoonlijkheid is al lang niet meer zo simpel als toen. Jij bent veel complexer en kan daarom een complexer leven aan. Ik denk dat je niet dezelfde voldoening zou halen uit alles van je kindertijd als vroeger. 

Daarbij is het ook vet normaal om wat angstig te zijn over de toekomst. Het voelt misschien alsof je veel vrijheid weggeeft, maar juist de fase waar je nu heen gaat zit vol met vrijheden. Jij kan alles kiezen. Jij bent de baas over je eigen toekomst. Ook schrijf je over close banden die je had. Ik denk dat je nu juist veel diepere vriendschappen aan kan gaan dan vroeger, omdat je op zo veel meer gebieden nu met iemand kan connecten dan vroeger. Daarom haal je denk ik veel meer uit vriendschappen van nu. 

Die tijd komt inderdaad niet terug, maar je gaat naar nieuwe tijden met nieuwe avonturen, ervaringen en mooie momenten. Niet alles zal leuk zijn, maar in je kindertijd was ook niet alles leuk. Onthoud dat. Iedere tijd heeft zijn voor- en nadelen en uiteindelijk is dat waar het leven om draait. Vastzitten in het verleden ontneemt je de kans om van het nu te genieten. Probeer je focus te leggen op wat je nu allemaal kan doen en waar je nu van kan genieten. Dan denk ik dat je nog positief verrast kan worden.

Gr. Pin

Hey,

Heel herkenbaar dit. Ik vind het echt raar dat ik over een jaar al klaar ben met school en ik zie mezelf ook echt niet als volwassen persoon. Ik heb niet perse dat ik terug wil naar vroeger maar meer dat ik graag zou willen dat alles blijft zoals het nu  is. Denk dat het er soort van bijhoort. 

Ik merk wel dat je er een beetje tegenopziet om te gaan werken en ik wil je daarom echt adviseren om een baan te zoeken die je leuk vind. Het maakt echt geen reet uit hoeveel het verdient als jij er maar plezier in hebt dat is echt het allerbelangrijkste. Ik snap ook dat je dat misschien nu helemaal niet weet maar denk dat dat nog wel komt.

Reageer