Skip to main content

hi,

ik doe als ik iets verkeerds heb gedaan of heb gezegd mijn nagels in mijn huid drukken. mijn nagels zijn best lang en het doet soms wel een pijn maar het gaat automatisch. ik zie het als een soort straf ofzo. 

ik weet dat het niet hoort maar ik weet niet hoe ik moet stoppen. ik doe het alleen bij mijn handen zins ik heb gemerkt dat het littekens achterlaat bij mijn been. bij mijn handen verdwijnt het weer, en dat is wat ik wil. 

weet iemand hoe ik kan stoppen en of het echt zo erg is?

ik zou stoppen dit begint op zelfbeschadiging te lijken


hoi,

het lijkt inderdaad op zelfbeschadeging te lijken. Dit hoeft helemaal niet bewust te gebeuren. Probeer het aan iemand te vertellen die je vertrouwd. dit hoeven niet je ouders te zijn. Dit kan een vriendin zijn of bvb je huisarts. Als het weer gebeurd, probeer rustig te blijven en pak een stressbal, knuffel, balletje of iets anders on in te knijpen. Dit hoeft echt niet zo groot te zijn en dan kan te het bvb in je tas doen. 

Probeer er in elk geval over te praten. Ik beloof je dat dat helpt!

 

liefs!


Hoi Anonieme helper, 

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Veel sterkte!

Groetjes, JanneB van De Kindertelefoon


Heey Anonieme helper,

Het valt wel onder een vorm van zelfbeschadiging, en elke vorm van zelfbeschadiging is erg. De vraag is is het nodig om jezelf te straffen? Of zijn er ook andere manieren om met je gevoel/emotie om te gaan.

Er zijn lijsten met alternatieven voor zelfbeschadiging. Misschien kun je daar eens naar kijken. Op de site van stichting zelfbeschadiging kun je bijvoorbeeld zo'n lijst vinden: https://www.zelfbeschadiging.nl/alternatieven-voor-zelfbeschadiging/

Vaak helpt het  ook om de dingen waar je mee zit of waar je over wilt praten op papier te zetten, het van je af te schrijven.

En daarnaast praat erover, praat met iemand over hoe je je voelt en waar je mee zit. Dan loop je er niet meer alleen mee rond en praten lucht heel erg op.

Groetjes,
Simply Me


Reageer