Skip to main content

Ik heb een vriendin.  Ze is best aardig en af en toe een beet je gek (net zoals ik). In de klas op de basisschool was ze altijd al 'het buitenbeentje'. Ze heeft weinig vrienden. En ze werd altijd al geplaagd door de jongens uit mijn klas.

 Ze is biseksueel. Haar ouders accepteren dat niet.

Dat maakt haar depressief. En ze wil dood. Ze heeft  al meerdere keren geprobeerd zichzelf te vermoorden.

Veel contact heb ik niet meer met haar. Eigenlijk alleen via WhatsApp en een game genaamd  blockstarplanet.

Ik ben bang. Wat moet ik nou? Ik wil mijn vriendin niet kwijt!!! Ik wil niet staan janken op haar begrafenis!

Geef tips please

Gr. Lieke

Hee

klinkt vervelend.

Misschien met haar praten? Of met haar afspreken. Je kan met haar bespreken hoe ze eventueel hulp kan krijgen. Maar naar haar luisteren kan ook al fijn zijn. En als je denkt dat ze echt in gevaar komt ofzo, kan jij ook met iemand praten, bijvoorbeeld je ouders of een docent. Zij kunnen je misschien adviseren en/of helpen.


Hey Lieke,

Wat heftig voor jou en zeker ook voor je vriendin.

Ik weet hoe zwaar het voor jou is en hoe verantwoordelijk je je voelt. Zelf heb ik ook in zo'n situatie gezeten. Ik zag mijn vriendin wel vaker, we zaten bij elkaar in de klas, dus we zagen elkaar sowieso op school en daarnaast nog appen en afspreken. Voor mij kwam het echt als een shock dat ze dood wilde. Ik wist dat het niet lekker ging, maar niet dat het al zo concreet was. Ik heb en voel me nog steeds ontzettend schuldig..

Wat ik je echt als eerste wil meegeven: blijf hier niet alleen mee rondlopen! Het is echt een ontzettend zware last om te dragen en het gaat je slopen. Je verantwoordelijkheidsgevoel, de angst, de spanning. Het is niet iets wat je alleen hoeft te dragen. Het is goed om er voor je vriendin te zijn en haar te steunen, blijf dat ook zeker doen, maar besef dat het absoluut niet jouw verantwoordelijkheid is. Jij bent niet verantwoordelijk voor haar keuze! Misschien vind je dat nu moeilijk om in te zien, maar het is wel echt zo.

Je kunt je vriendin verwijzen naar 113 zelfmoord preventie. Ze kan met hun 24/7 chatten of bellen, gratis en anoniem. Op hun site staat ook veel informatie over zelfmoord en wat zij kan doen. Ook hebben zij een gratis, anonieme, online therapie. Daarin bespreek je in ongeveer 8 sessies je zelfmoordgedachten, achterliggende problemen en de functie van haar zelfmoordgedachten.

Maar ook jij kan bij 113 terecht! Voor als je je verhaal kwijt wilt of advies wilt vragen hoe je met deze situatie om kunt gaan of hoe je je vriendin het beste kunt helpen. Ook staan op de sites tips met wat jij kan doen.

www.113.nl

Probeer ook een (volwassen) iemand erbij te betrekken. Haar ouders is misschien moeilijk, omdat die haar niet accepteren zoals zij wilt zijn. Misschien is er een ander familielid of weet je iemand uit haar of jouw omgeving waarbij je terecht kan? Je hoeft dit niet alleen te doen!

Sterkte!

Groetjes,
Simply Me


Hey Lieke, 

Wat heftig. 
Mijn tip is om professioneel help gaan zoeken een therapeut bijvoorbeeld of het aan iemand zeggen waar je zeker van weet dat die gaat helpen. Het is beter om het wel uitespreken dan help je haar enorm. Ik had dit ook met mijn beste vriendin. Ik ben naar mijn mentor gegaan en heb alles uitgelegd wat er aan de hand was. Hij ging hulp zoeken en nu heeft ze 2x per week therapie het helpt haar enorm. 


Reageer