Vraag

Mijn vriendin snijdt zichzelf. Wat moet ik doen?

  • 7 January 2019
  • 6 reacties
  • 89 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
Ik zit met een probleem. Mijn vriendin is al wat langer ongelukkig. Al een paar maanden en het is niet echt beter geworden, ze is nu best depressief. Haar ouders weten er niks van, maar ze praat wel met iemand op school. Ze heeft laatst ook verteld dat ze zich snijdt met een mes, ze heeft al een paar sneetjes bij haar enkel. Maar ik mag het echt aan niemand doorvertellen en dat wil ik ook niet want ik heb het beloofd. Ze heeft het alleen aan mij en aan een andere vriendin vertelt. Ik weet echt niet wat ik moet doen, en ik voel me ook heel rot als ik niks doe. Ik voel me zelf ook heel naar en ik heb dit nog nooit eerder gehad. Ik heb al een beetje opgezocht wat ik kan doen, maar ik heb niet echt een gevoel dat dat gaat helpen. Als iemand goed advies heeft. Laat het dan alsjeblieft weten. Alvast heel erg bedankt.

6 reacties

Hoi!

Je vriendin voelt zich erg ongelukkig en heeft je verteld dat ze zichzelf snijdt.
Het is al heel goed dat je vriendin jou zo vertrouwt dat ze zoiets aan je vertelt, het si echter niet zo dat jij dat alleen kan opvangen, dus het is echt nodig om voor verdere hulp te zorgen. Ik snap heel goed dat je een goede vriendin wil zijn en misschien bang bent dat ze boos of teleurgesteld zal zijn als jij dit aan iemand vertelt, ik denk echter dat je in deze situatie een veel betere vriendin bent door dit te melden en er voor te zorgen dat ze hulp krijgt, dan wanneer je dit verzwijgt.
Ik denk niet dat je dit zomaar aan haar ouders moet zeggen, je kunt dit beter via professionele begeleiding doen, en zij kunnen dan verdere stappen ondernemen.
Je vriendin heeft reeds gesprekken, dat is zeer goed. Misschien kun je via een anoniem bericht laten weten aan de begeleiding dat zij zichzelf pijn doet?
Dat is echter echt geen ideale oplossing, het beste zou zijn als zij het uit zichzelf vertelt. Dit is namelijk iets waar ze echt over moet praten, voor het als een zodanige verslaving gaat fungeren dat ze er niet meer mee kan stoppen.

Groetjes
Lot
Heel erg bedankt voor het advies, ik ga kijken wat ik kan doen. Maar ze heeft me echt vertrouwd, want ze vond het al heel moeilijk om het aan mij te vertellen en ze had zo vaak geherhaalt dat ik het aan niemand mocht zeggen. Maar als het echt helpt, heb ik het er wel over.
Hey

Ja, ik denk echt wel dat dat het beste is, ik heb soortgelijke situaties meegemaakt (zowel aan jouw kant als aan de kant van je vriendin).
Ik zou zoals ik al zei niet aanraden om het zomaar aan haar ouders of iemand anders te vertellen, maar door het aan iemand te vertellen die beroepsgeheim heeft en waar ze al mee praat kun je enkel goed doen.
Misschien kun je dit ook bespreken/doen met de andere vriendin die ook ingelicht is?

Groetjes
Lot
Ja ik ga even bespreken met de andere vriendin denk ik. Heel erg bedankt.
Dit antwoord zal je niet tevreden maken maar je kunt niets doen.
Je zei dat ze al praatte met iemand op school, dat is goed. Juich dat aan, zeg dat dat goed en dapper, vooral heel dapper van haar is. Meer kun je echt niet doen.

Dat is het gecompliceerde aan mentale ziektes, omstanders (zoals jij) kunnen niets doen, alleen aanmoedigen en steunen. Dat komt vooral omdat de persoon zelf de enige is die zichzelf beter kan maken, anderen kunnen hem of haar daarin steunen en begeleiden maar meer niet. En aangezien jij geen therapeut bent, zou ik als ik jou was niets doen, behalve er gewoon voor haar zijn. Behandel haar gewoon zoals je altijd al deed, vraag er niet naar, maar luister vooral, en geef haar de ruimte en de mogelijkheid naar jou te kunnen komen met haar problemen.

That's all you can do. Het is niet veel, maar als je het goed doet betekent het zoveel voor je vriendin.
Heel erg bedankt voor het advies.

Reageer