Skip to main content

Mijn vriendin vertelde mij laatst op school dat zij aan selfharm doet en vaak suicidale gedachtes heeft. Ik ben bang voor haar. Ik wil het wel aan iemand vertellen, maar ik heb dan het gevoel dat ik haar vertrouwen verraad en dat ze mij dan gaat haten. Maar wat als ze dan toch zelfmoord pleegt. Dan zou ik me voor de rest van mijn leven schuldig voelen. Wat moet ik doen? 

Heyy

 

Lastig zeg.. Ik snap goed dat je hier erg mee zit want dit is ook niet niks. Goed van je dat je advies vraagt op het forum:slight_smile:

 

Als ik eerlijk mag zijn raad ik het je voor nu wel af om dit aan iemand door te vertellen. Je vriendin heeft jou dit namelijk in vertrouwen verteld en als je dit aan iemand doorverteld, zoals aan haar ouders of mentor, kan je haar vertrouwen inderdaad beschadigen.

 

Wat je wel kan doen is er voor haar zijn. Als ze behoefte heeft om te praten probeer er dan voor haar te zijn en luister dan naar haar. Misschien kan je kijken hoe ze er in staat om hulp te zoeken en je kan erbij zeggen dat je er voor haar bent en dat je haar wilt helpen als ze daar behoefte aan heeft.

Je kan haar bijvoorbeeld voorstellen om samen met iemand in haar omgeving te praten over hoe ze zich voelt zodat ze het niet alleen hoeft te doen en iemand bij zich heeft die ze vertrouwd.

 

Als je anoniem met iemand wilt praten over deze situatie kan je iedere dag tussen 11:00 en 21:00 bellen of chatten met de kindertelefoon. De kindertelefoon is bereikbaar op het nummer 0800-0432 en de mensen die daar werken hebben denk ik ook wel advies voor je!

Verder kan je ook contact opnemen met 113 zelfmoordpreventie. Die kan je iedere dag, 24/7 bereiken via het nummer 0800-0113 of via de chatfunctie. Op de site van 113 staan ook tips voor naasten die je door kan lezen. In die tips staan namelijk ook nog wel wat handige dingen.

 

Als je merkt dat het echt niet goed gaat met je vriendin en als je denkt dat de nood aan de macht komt (als de veiligheid van je vriendin in gevaar komt) is het wel een goed plan om zelf hulp in te schakelen.

 

Sterkte!

 

Groetjes,

NaamNietBekend


Reageer