Skip to main content
Vraag

mijn ouders begrijpen me niet

• February 10, 2026
  • 7 reacties
  • 63 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Ik had laatst ouderavond op school, docenten vertelden mijn ouders dat ze merken dat ik veel dagdroom en dat ik niet echt gefocust ben. Dat klopt ook, misschien niet echt dagdromen, maar in slaap vallen in de les. Maar ik kan er niets aan doen, ik slaap gewoon slecht en soms gebeurt dat in de klas. Mijn ouders denken dat ik over jongens denk, ofzo. Maar dat doe ik niet, daar ben ik nog niet geïnteresseerd in. Mijn moeder zegt dat ik lui ben, dat is gewoon een vooroordeling, als je mentale problemen hebt dan is focussen erg lastig. Dat is geen luiheid toch? Kortom heb ik ook weinig motivatie. Alle belangrijke mensen zeggen alleen maar dingen die me niet helpen en alleen maar meer mijn lage zelfbeeld stimuleren. Het erge is, mijn ouders zien het niet eens dat ze me pijn doen. Ik heb trouwens wel geprobeerd om te vertellen wat haar woorden doen tegen mij, zij zeggen, bewijs dan dat je niet lui bent. 
het is zo gemeen. Waarom doen bijna alle belangrijke mensen dingen zeggen die me niet helpen en me alleen maar nog meer naar beneden trekken? En waarom begrijpen ze het niet dat het pijn doet? Ik ben er echt klaar mee.

en toetsen, ik kan het niet. Ik stel mijn ouders toch teleur. Ik doe toch nooit mijn best. Ik ga falen en dan moet ik blijven zitten en is heel mijn toekomst verpest. 

7 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 10, 2026

Hey lieve ​@Zeepsopje ❤️ Ik begrijp je. Het is stom. Ze zeggen  dingen zonder zelf eigenlijk door te hebben wat ze zeggen en wat dat met jou doet. En dan ga jij je natuurlijk nog erger voelen. Ik raad aan contact op te nemen met Kindertelefoon (0800-0432) of chatten of als het niet werkt zoals ik uit een eerder topic begrepen heb, een hulplijn in jouw land. Ik heb deze gevonden voor jou. https://findahelpline.com/organizations/childline-thailand Ik weet niet of dit is wat je zoekt, ik hoop van wel😘 

Knuffel en liefs, Yusa 😘🫂

• February 10, 2026

Heyy ​@Zeepsopje ik snap je zó goed❤️ ik weet hoe lastig het is, ik heb ADD en dat weet ik ook pas sinds kort maar niemand snapte mij voor dat ik het had (nou ja… mn moeder wil nog steeds liever een ‘normaal’ kind maar ja) ik kon op school naar een orthopedagoog, dan krijg je hulp met je planning maken en kijken ze wat het zou kunnen zijn, als je bvb depressief bent kan je met hem/haar praten en proberen ze je zo goed mogelijk te helpen met problemen, ben je al naar je mentor of een andere docent geweest? Of misschien een vriend of vriendin? Heel veel success❤️❤️ en over je cijfers, bij mij helpt leren onder toezicht/begeleiding! ❤️liefs

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • February 10, 2026

hi lieve ​@Zeepsopje 

ik sluit me aan bij ​@Yusa ik wil wel nog zegen dat ik vind dat je het wel kan, want je bent een super lief persoon. en het is logisch dat als het niet helemaal lekker gaat dat het dan aan je cijfers gaat zitten. maar onthoud dat je het wel kan en dat wij hier op het forum je steunen. ❤️

liefs vie 

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 10, 2026

Hey, wat stom dat ze dit doen en je hebt gelijk, wat zij zeggen is echt demotiverend. Is er iemand anders met wie je hierover kunt praten zoals iemand op school of een psycholoog of iemand anders van de familie of vrienden? Anders kun je ook eens proberen met de kindertelefoon contact op te nemen.

En doe gewoon je best voor die toetsen ookal is het moeilijk, laat je ouders je niet teveel demotiveren want het is jou toekomst en niet die van hun.

Succes met school nog! Hopelijk komt het goed

groetjes x

Forum|alt.badge.img+6
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • February 11, 2026

Met vrienden, die ik nu op school heb praten ik niet meer over mijn gevoelens, ze hebben me veroordeeld. Thuis, mijn broertje, die is te jong om me echt te begrijpen op school, sommige docenten, soms zeggen ze ook dingen niet echt helpen, maar ze doen het beter dan mijn ouders.

iedergeval de laatste tijd doet bijna iedereen me pijn met woorden. Ik ben al naar wellbeing tutor gegaan, ik heb ook verteld aan speech therapy, niet dat ze er iets aan kan doen, maar ze begrijpt het wel en zij zegt juist dat ze ziet dat ik me best doe, maar praten is een onderdeel van leren, als praten niet zo goed gaat, tja dan zijn je cijfers ook een beetje laag.

Aerix
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 15, 2026

Hoii! Je kan met iemand praten die je vetrouwt: nicht, leraar, etc. Ik snap hoe je voelt, hoewel ik sucïale (of hoe je het ook noemt) gedachten heb. Succes ! :D xxxx

Forum|alt.badge.img+6
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • February 17, 2026

Niet veel mensen die ik echt vertrouw, maar ik ga binnenkort naar de psycholoog