Vraag

mijn oma overleden.

  • 26 July 2020
  • 4 reacties
  • 71 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Ik wou dit even kwijt.

 

1 jaar geleden overleed mijn hond hij was 2 jaar oud hij is spontaan overleden binnen 24 uur ik was erg verdrietig twee maanden later kwam mijn oma in het  hospice terecht en verklaarde de dokter dat ze nog maar 2 weken te leven had. 3 dagen zat ze in de hospice en overleed ze, ik ben erg verdrietig maar ik stop mijn gevoelens steeds weg, ik ontwijk mijn gevoelens en wil niet over mijn oma praten omdat ik bang ben dat ik dan emotioneel raak.  
 

herkennen jullie dit ook? 


4 reacties

Hey @Anoniem2006,

 

Wat vervelend. Ik herken dit een beetje. Maar kan me deels niet indenken van wat je moest doorstaan. Het spijt om dat te horen. Helaas raken we familie & vrienden kwijt in het leven. Ik heb deze ervaring met mijn oom. En bang zijn om emotioneel te raken is niet erg hoor! Tranen zijn gezond. Huilen mag, maakt niet uit. Het is niet zomaar iets he. Praten lost veel op, dit kan bijvoorbeeld met iemand die je vertrouwt, bij iemand waar jij je kan uiten. Maar het helpt echt. Dit is mijn verhaal naar jou. 

 

Groetjes!

Al die opgekropte gevoelens moeten er idd misschien eens uit. Wat AnnoJongen zegt, praten helpt. Dat lucht erg op.

Heyy

Om te beginnen, sterkte!

Emotioneel worden mag hoor! Huilen is geen zonde ofzo! Praat erover met iemand ajb. Ook al begin je dan te huilen, dat is heel normaal hoor! Je gevoelens opkroppen is echt niet gezond, dan zal alles er in 1 keer uitklappen. En geloof me, dan ben je nog verder van waar je wilt zijn. Praat er eens over met je ouders, een vriend/ vriendin!

Groetjs

Hoi

 

Mijn deelneming bij het verlies van je hond en je oma. Da’s inderdaad niet niets om te verwerken, zeker als je ze zo plots verliest. Zoals hierboven aangegeven werd helpt praten, ook als je dat maar spannend lijkt. 

 

Je zou een manier kunnen bedenken waarop het praten makkelijker voor je wordt. Vraag je gesprekspartner bijvoorbeeld om rug aan rug te gaan zitten; op die manier zie je elkaar niet. Vind je het dus vervelend om gezien te worden wanneer je huilt, zou het je kunnen helpen om elkaar niet aan te kijken tijdens het praten. Niet dat er iets mis is met huilen hoor; ik zoek maar naar een manier waarmee praten voor jou minder eng wordt. 

 

Stel, je durft een gesprek aan, heb je dan een idee bij wie je terecht zou kunnen? Een vriend(in), familielid, vertrouwenspersoon op school, trainer? 

 

Als je praten maar niets vindt, zou je een brief kunnen schrijven. Die brief kan je aan een vriend(in), familielid of wie dan ook geven, of je geeft de brief aan niemand. Je zou ‘m bijvoorbeeld zo kunnen schrijven dat je de brief aan je oma of aan je hond richt. Eventueel kan je de brief dan neerleggen bij hun laatste rustplaats, en haar eventueel voorlezen. 

 

Misschien ben je wel geholpen met een gedenkhoekje voor je oma en hond. Maak bijvoorbeeld maar een gedenkhoekje op de plek waar je hond zijn mand had, of richt de vensterbank in met een kaarsje en foto van je oma. Op die manier heb je een vast plekje om herinneringen op te halen. 

 

Gr. Kenshin

Reageer