Skip to main content

Hey allemaal,

Ik heb een beetje een probleem. Ik wil graag met mijn vriendin (gewoon vrienden) over mijn depressie praten, maar telkens als ik het wil proberen dan voel ik een knoop in mijn maag en lukt het gewoon niet om erover te praten. Ik wil het wel, alleen het lukt gewoon niet.

Heeft iemand tips?

Groetjes iemand.

Praat het met mensen die je vertrouwd en kijk daarvoor eerst in rte spiegel en zet tegen jezelf dat je het kan. Als je moeder het nog niet weet vertel het dan eerst aan je moeder

Hey Lost in Life.

Ik snap precies wat je bedoeld. Ik heb ook al meerdere pogingen gedaan om te praten, maar iedere keer als ik wil praten voelt het alsof mijn keel word dichtgeknepen en dan krijg je geen woord door je mond heen. Ik begrijp het gevoel goed.

Ik weet wel een paar dingen die misschien helpen om dit gevoel wat te verminderen. Het helpt misschien om je voor te bereiden op het gesprek. Wat wil je precies aan je vriendin vertellen en wat wil je (nog) niet vertellen? Het is goed om dit te weten zodat je weet wat je wilt zeggen.

Probeer als het zover is de rust te bewaren in je hoofd. Zelf heb ik telkens als ik wil praten dat mijn negatieve gedachtes me in de weg zitten. Misschien helpt het je om van te voren een discussie met die gedachtes aan te gaan waardoor dat niet meer op het moment van het praten gebeurd.

Het helpt misschien ook om te praten op een plek waar je je rustig en vertrouwd voelt. Bijvoorbeeld op je kamer, Bij je vriendin thuis als je je daar goed voelt of misschien zelfs wel op een plek buiten zoals in het park of in de natuur.

Dit zijn misschien niet de beste tips omdat ik er zelf ook nog flink mee zit, maar ik hoop dat je er wel iets aan hebt.

Alvast succes gewenst. Ik geloof in je dat je het kan!🙂

Groetjes van mij.

Hey Doede182 en NaamNietBekend,

Dankjulliewel voor jullie tips! Ik wil het (nog) niet aan mijn moeder, en er zijn niet veel mensen die het ik echt vertrouw, maar ik zal jullie tips proberen!

Groetjes iemand.

Reageer