Skip to main content
Vraag

mijn moeder heeft 4 maanden na de scheiding een andere vriend

• June 23, 2025
  • 2 reacties
  • 58 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

hoi,

mijn ouders zijn 3 of 4 maanden geleden  gescheiden en ik ben er zojuist achter gekomen dat ze nu al aan het daten is. Ze liegt ook veel tegen me over wat ze gaat doen, dan zegt ze dat ze met haar broer gaat afspreken, maar eigenlijk is het die date. Wat moet ik nou? Ik word er verdrietig van, ik heb de scheiding nog niet eens verwerkt. Ze weet trouwens niet dat ik het weet. Het voelt echt al verraad naar mijn vader.

wat moet ik doen??

2 reacties

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 24, 2025

Hoi hoi, dit lijkt me inderdaad pijnlijk voor jou. Kun je hier niet met haar over praten? Want dat is wel de enige manier waarop je haar kunt vertellen wat je voelt en hoe het met jou gaat. Als ouder zou mij dat boven alles gaan lijkt mij. Of je schrijft het allemaal op en laat het haar lezen. Heb je van haar kant misschien nog een tante of oom die close met haar is en die jou kan helpen? Of oma en opa, haar ouders?  Het kan best zijn dat je moeder ook nog aan het verwerken is en dat op deze manier doet, maar dat ze niet helemaal door heeft hoeveel jij er onder lijdt. Je kunt voor een echt professioneel en goed advies natuurlijk ook de Kindertelefoon bellen (of chatten). Hoe dat kan staat helemaal bovenaan deze pagina. Veel sterkte en ik hoop dat je er mee verder kunt! 

Groetjes liefs Tartan X 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Lieve ​@anonymoeees , wat je voelt, verdriet, boosheid, het idee dat je moeder haar nieuwe relatie verbloemt voor jou én voelt als verraad richting je vader, s heel begrijpelijk en heeft niets met zwakte te maken. Kinderen (ook tieners) reageren vaak sterk wanneer ouders kort na een scheiding weer gaan daten, zeker zonder dat zij het horen of het aan hen vertellen en dat verdriet is echt. 

wat je nu kunt doen is echt praten, niet verstoppen. misschien kan je het gesprek aangaan met jemoeder. zeg dat jij nog geen tijd gehad om dit te verwerken en zou graag willen dat jij daar later open over bent en erover praat, ook met je vader. geef aan dat je in jouwtempo informatie en eerlijkheid wilt, geen geheimen meer. En vertel papa dat je nu weet wat er speeltzodat hij het van jou kan horen in plaats van via geruchten, dubbele loyaliteit is veel pijnlijker dan dat jij eerlijk bent.

durf je grenzen te benoemen en dat valt zelfs na vijf minuten stilte nog sterker dan acht gesprekken over hoe dát gesprek moet verlopen. Op het moment dat je dit deelt ben je jezelf al voorbij wat normen of regels liggen te schuiven, dat ís dapper.

Het kan helpen om ook met een vertrouwde volwassene, docent of een schoolpsycholoog over dit gevoel te praten. zij kunnen je helpen om te voelen dat je mag rouwen zonder dat het al klaar hoeft te zijn. Emotionele verwerking hoort stap voor stap en in jouw tempo, ook als je ouders al verder lijken te zijn.

Je bent namelijkniet het probleem, je bent wél iemand die houdt van wat jullie samen hadden en waar je nog ruimte toevoegt voor wie jij zelf bent. he verdient tijd en ruimte; en dat wat je voelt is zéér geldig, óók in dit veranderende huis.

xx liefs Wolf 🐺