Mijn moeder gelooft niet dat ik hsp heb

  • 11 December 2022
  • 3 reacties
  • 88 Bekeken

Badge

Hoi ik ben 14. Toen  ik 8 was heb ik de diagnose voor faalangst gekregen en dan de sociale vorm, en toen ik 3 jaar geleden naar de middelbare school ging werd men faalangst erger. Ik ontmoeten een meisje, die nu mijn bff is, die ook faalangst heeft. Daardoor ben ik erachter gekomen wat voor aanvallen ik soms heb, en wat ik er tegen kon doen om ze te verminderen. Ik had namelijk paniekaanvallen, die begonnen waren rond mijn 9de. Maar toen ik er met mijn moeder over gepraat had, zij ze dat ik dit alleen maar zij omdat die vriendin het heeft. Terwijl ze zelf ooit een paniekaanval van mij had mee gemaakt, dus daarna heb ik er niet meer tegen haar over gepraat. Ik was bang dat ze me weer zo'n gevoel gaf dat ik het verzon. Maar ik kreeg steeds meer klachten en positieve dingen die niet met faalangst te maken hebben, namelijk veel van de ijgenschappen die bij hsp horen. Die vriendin vroeg aan mij, voordat ik wist wat hsp was, van ‘heb jij niet gewoon faalangst en hsp want dat komt wel vaker samen voor’. Toen ben ik het gaan opzoeken en heb 4 tests gedaan en uit ze allemaal kwam dat ik hsp ben. Met die gedachte  van ‘ik ben meschien wel hsp’, heb ik nou meer als een jaar mee gedragen. Het wordt nou erger, want een paar dagen geleden was ik er ziek van geworden omdat ik de emoties van andere overnam en te veel prikkels ervaarde, en ik gewoon echt kapot ben na school. Dus ik had mijn moeder verteld dat ik soms overprikkeld raak en als dat gebeurt ik me terugtrek, en drukke situaties vermijd,  waardoor ik ook best vaak in plaats van met mijn vriendinnen in de oula ga zitten,  ik in de hal ga zitten. Ook omdat ik anders hellemaal dicht sla voor de rest van de dag. Als ik dan thuis ben, dat bijna alles wat mijn ouders me vragen te veel is en als ze meerdere dingen tegelijkertijd vragen ik meestal gewoon blokkeer en dicht sla. Het heeft ook gevolgen op mijn persoonlijke hygiëne want door alle prikkels ben ik dan zo moe dat ik vergeet om te douche en tanden te poetsen. Hierdoor heb ik het al vaak gehad dat ik meer als 2 weken achter elkaar niet gedoucht had of tanden gepoetst, dus ik gewoon geen regelmaat meer heb en ik daar ook op blokkeer. Daarnaast lig ik savonds vaak in mijn bed nog al de emoties van andere te verwerken of in mijn hoofd, en de problemen van andere op te lossen, waardoor ik meestal pas slaap rond een uur of twee en dat terwijl ik ieder ochtend om half 7 op moet staan. Dus ik had besloten dat het eigenlijk niet zo door kon gaan, dus had ik tegen mijn moeder verteld dat ik dacht dat ik hsp had maar ze geloofde me niet. Terwijl ze zelf ook vaak doorheeft dat ik veel klachten heb van hsp en ik weet ijgenlijk niet meer wat ik moet doen, want alles kost bij mij echt heel veel energie, want kwa school niveau zo ik prima de havo kunnen doen maar ik zit nu op mavo omdat ik gewoon niet genoeg tijd heb om voor mijn toetsen te leren maar ik haal wel altijd moeie voldoendes.  

 

Dus even een korte samenvating: 

Ik heb faalangst en denk dat ik daar ook hsp bij heb maar mijn moeder gelooft mij niet dat ik hsp ben, terwijl ik heel erg veel van die ijgenschappen heb en alle testen die ik gedaan heb zeggen dat ik het ben. En mijn school prestaties zijn niet optimaal en ik ben vaak zo overprikkeld dat ik persoonlijke verzorging gewoon vergeet waardoor ik vaak 1 tot 2 weken niet douche of tandenpoets 


tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 16:

Forumregel 16: Houd de tekst van je bericht leesbaar.

Gebruik spaties en punten en let op je spelling. 

 


3 reacties

Badge

Hey ja het is een heel lastige situatie vooral dat je er ook al zo lang mee zit. als je testen hebt gedaan van die hsp zou ik ze is laten zien aan je moeder ofzo. als het echt zo erg is zou ik het eerst misschien is vertellen aan een leerkracht die je het best vertrouwt (als je dat hebt) of anders vragen aan je moeder of andere voogd dat je met iemand kan gaan praten. ik denk toch dat dit mss het beste is

Reputatie 7
Badge +18

Hoi hoe is het gegaan met je ? 

Groetjes liefs Julian X

Badge

Hey, ik zie dat je 14 jaar bent. Dat betekent dat je een afspraak kunt maken bij de huisarts zonder dat je er ouders er bij hoeven te zijn of zonder dat zij van die afspraak af weten. Vertel aan je huisarts dat je een voorgevoel hebt en vraag wat er gedaan kan worden om jou te helpen. Als jouw huisarts jou doorverwijzd naar iemand die er verstand van heeft, is er een grote mogelijkheid dat er een oplossing voor gezocht kan worden. En praat er nog eens goed over met je moeder. Succes en sterkte!

Reageer