Skip to main content

Heyy allemaal, 

Oh man, heb echt geen idee hoe ik moet beginnen. 

Oké hier gaat ie dan. De afgelopen 3 jaar waren vrij heftig voor mij.  Het begon allemaal toen een klein stemmetje in mijn hoofd zei dat ik niet goed genoeg was, na… 

Oké het is echt lastig om  hierover te schrijven, maar ik wil het toch doen in de hoop om anderen te helpen. Nog een keer. Ik heb schisis en mijn haarkleur neigt heel erg naar de rode kant. Geen goede combinatie, ten minste niet als je niet gepest wilt worden. Op de basisschool had ik er geen last van, maar op de middelbare school werd het erger. 'vuurtoren’, ‘kut ginger’ etc. etc. 14 jarige ik had het daar erg moeilijk mee, want ik was net zoals veel anderen heel erg onzeker. Werd heel vaak uitgescholden en uitgelachen door van die rotjochies.

Nou wil ik echt niet zielig overkomen, alsjeblieft, geen medelijden.

Maar goed. Door o.a. het pesten ontwikkelde ik een negatief zelfbeeld en zelfmoordneigingen. Ik was bang om naar school te gaan door de stemmen die zeiden dat ik niet goed genoeg was, dus hing ik elke ochtend boven de wc met een vinger in m'n keel. Na een tijdje trapte mijn ouders daar niet in, gelukkig. Ik verwaarloosde mijn vriendschappen en zat elke pauze in de meiden wc's mijn bammetje te eten. Rond maart werden de stemmen zo heftig dat ik in een apathische toestand terecht kwam. Ik reageerde nergens meer op, toonde geen emoties en had nergens echt nergens meer motivatie voor. Dat duurde ongeveer een maand. Door de huisarts ben ik toen verwezen naar een orthopedagoog, die hielp om dingen te verwerken. Dat hielp voor een tijdje, maar toen kreeg ik weer een terugval. Had last van migraines en daarom werd de kinderarts ingeschakeld.  Ze wisten niet wat ze met mij aan moesten. Moest een nachtje voor onderzoek in het ziekenhuis blijven, maar er kwam niets uit de tests die ze deden. De kinderarts dacht dat ik last had van hoofdpijn dat veroorzaakt werd door stress, functionele hoofdpijn. Daar konden ze niet zoveel mee en kreeg geen goede behandeling. Het werd dus alleen maar erger. Totdat ik bij de jeugd GGZ terecht kwam, na veel gedoe en doorverwijzingen. Na het intake gesprek wisten ze meteen wat het was. Ik had een psychose. 

Hier een linkje voor diegene die niet weten wat dat is: 

Wat is een psychose?

Het was zo druk in mijn hoofd dat mijn lichaam het niet aankon en ik dus in een apathische toestand belande. Dat was het. Nou is het wel fijn dat ze toch die onderzoeken hadden gedaan in het ziekenhuis, want een psychose kan verschillende oorzaken hebben, zoals een hersentumor. Ik heb nu de juiste medicijnen daarvoor die helpen en heb EMDR gehad, een soort traumabehandeling.

Voor de mensen die negatieve gedachtes (stemmen, zoals mijn behandelaar zegt)  hebben:  zoek hulp. Ik weet dat het lastig is, maar het helpt echt. Ga naar de zorgcoordinator bij jouw op school of je mentor als je het niet durft om aan je ouders te vertellen. Ik weet dat het heel erg lastig is om te zeggen wat je voelt en zeker als alles in je hoofd schreeuwt dat je het niet moet doen. Als je naar de huisarts gaat, kan zonder toestemming van je ouders vanaf je twaalfde, dan zou je doorverwijst worden naar de GGZ. Wat wel jammer is, is dat de wachtlijsten van de GGZ heel erg lang zijn. Soms worden de behandelingen vergoed door de gemeente. 

Wat ik ook vaak zie wat mensen als tips geven hier, is de stemmen in je hoofd een gek stemmetje geven. Soms helpt dat niet. Dan kan de app TemStem helpen, maar dat verschilt echt per persoon. 

Vergeet vooral niet dat iedereen je wilt helpen en dat je er niet alleen voorstaat, ook al voelt het wel zo. 

xx Eenmeisje004 :)

Hey ! Ik ben erg onder de indruk van je verhaal! Heel veel sterkte! En ik wens je echt alles toe wat goed is. En dat je er helemaal weer uit komt en sterker dan ooit. Zo jammer dat zulke rotjochies je het leven zuur kunnen maken ( heb ik soms ook last van).  En des te mooier om daar weer boven te staan. Knap hoe je alles aanpakt en ons het vertelt.  Echt heel veel goeds en geluk ,♥️ en dankjewel dat je dit wou delen. 

Liefs, Tover xxx 

Hoi hoi lieve ​@Eenmeisje004 !!!  Eén van de eersten die op mijn 1e topic reageerde 😍🥰.  

Sjonge dat komt binnen zeg, wat je allemaal mee hebt moeten maken. Ik begrijp dat heel goed, ik ben je lotgenoot, afgelopen zomer kreeg ik ook een vergelijkbare klapper. Het is ongelooflijk wat voor invloed dat op je kan hebben. Ik leefde daarom helemaal mee met je verhaal. Ik had geluk dat ik via onze huisarts en mijn psycholoog vrij snel naar de intake van de behandelaar kon.  En dat was al een worsteling. Maar nu over jou, ik kreeg oprecht een brok in de keel bij jouw verhaal.  En hoe je het vertelt en omschreven hebt verdiend een buiging! Ik ben net als ​@Tover01  al zegt elke keer weer verbaasd wat dat domme gepest en geoordeel van mensen met anderen kan doen. Ook met mij. Maar jouw verhaal komt zeker ook positief binnen. Want tegelijkertijd weet ik dat je een lieve, sterke en sociale meid bent die zich niet laat kisten door een stel *piep* 

Ik wil je ook nog eens weer heel hartelijk en wel gemeend bedanken voor wat je hier allemaal hebt bij gedragen en voor wie en hoe je bent!! En kom af en toe nog eens. Ik wens je ook alle voorspoed en geluk en een super mooi leven en wie weet komen we elkaar ooit tegen 😉💪

♥️♥️♥️♥️ Tartan 😘

Reageer