Skip to main content
Vraag

mijn hoofd gaat ontploffen.

• March 4, 2025
  • 1 reactie
  • 25 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Hoi, ik ben zeepsopje,

Ik denk zoveel na, dat ik gewoon het gevoel heb dat het gaat ontploffen, ik heb vaak ook hoofdpijn en ik heb slaapproblemen + heimwee. Ik wil dat eigenlijk dat dat gewoon ophoudt. Ik merk dat ik snel afgeleid op school ben, dat ik belangrijke imformatie mis, snel dingen vergeet en veel dagdromen. Ik heb geprobeerd te praten met een docent die ik vertrouw, maar die kon me toch niet helpen. Ik kan niet meer, ik heb alles geprobeerd, maar niks werkt. O en vandaag waren mijn ouders op school voor een gesprekje met de hoofd van jaar negen, dat hadden ze me niet verteld. Ik ben bang. Ik ben mijn hoofd ook zat, altijd maar dat ellendige gepieker. Ik zit zelfs me in te beelden hoe het eruit zou zien als mijn hoofd ontploft zou zijn. Al 2 dagen merk ik stress, nu is het wat minder.

Liefs,

zeepsopje

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@Zeepsopje,

Wat zwaar om te lezen dat je zo overweldigd bent door alles wat er in je hoofd speelt. Het klinkt alsof je echt vastzit in een stroom van gedachten die maar door blijven gaan, en dat het je energie en rust helemaal opslokt. Het gevoel dat je ‘hoofd gaat ontploffen’ zegt zoveel over hoe gespannen je bent, dat kan echt heel heftig zijn, en het is logisch dat je daar ook lichamelijke klachten van krijgt zoals hoofdpijn en slaapproblemen.

Het is ontzettend rot dat je het gevoel hebt dat praten met een docent je niet heeft geholpen, en dat je nu ook nog geconfronteerd wordt met gesprekken waar je niks vanaf wist. Dat maakt het extra onzeker en angstig, logisch dat je bang bent.

Wat je nu nodig hebt, is vooral ruimte en rust. Het kan helpen om kleine momenten voor jezelf te creëren waarin je even uit die gepieker kunt stappen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: even naar buiten gaan, wandelen, muziek luisteren die je kalmeert, ademhalingsoefeningen, of iets creatiefs doen wat je ontspant.

Als die gedachtes blijven knagen, kan het ook heel fijn zijn om dat te delen met iemand die professioneel is, zoals een schoolpsycholoog of een therapeut. Het klinkt misschien moeilijk, maar er zijn mensen die getraind zijn om je te helpen deze zware gedachten wat lichter te maken.

Je bent niet alleen in dit gevecht, ook al voelt het nu zo. Kleine stapjes zijn al heel waardevol, ook al voelt het soms alsof niks werkt. Het is oké om jezelf wat rust en begrip te geven.

xx liefs Wolf 🐺