Mijn ervaring met een kaakoperatie

  • 13 August 2019
  • 2 reacties
  • 119 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een kaakoperatie gehad waar ze mijn kaak door midden hebben gezaagd en vervolgens naar voren hebben gezet en weer vastgemaakt doormiddel van een titanium plaatje. Het klinkt allemaal heel heftig en eng maar ik wil graag mijn ervaring met jullie delen en misschien iemand helpen die deze operatie nog moet doen. (Ik heb dit in emotionele problemen en gevoelens geplaatst omdat mensen hier heel erg tegenop kunnen kijken en zich zelfs ziek kunnen voelen van spanning)

Een aantal weken voor de operatie
Ik heb zo min mogelijk geprobeerd te denken aan de operatie zodat ik niet te zenuwachtig zou worden. Dit is aardig goed gelukt maar het nadeel is dat je niet goed weet wat je kan verwachten, dit hoop ik met dit gesprek te veranderen voor jullie.

De dag van de operatie
Ik moest om 10:00 in het ziekenhuis zijn, ik mocht niet meer eten na het avondeten van de dag ervoor. Ook mocht ik 2 uur voor de opname niet meer drinken. Toen ik in het ziekenhuis aankwam moest ik eerst bloedprikken, niks ernstigs was zo gebeurd. Vervolgens kreeg ik mijn kamer te zien, hier moest ik wachten totdat de kaakchirurg klaar was om mij te opereren. Als hij er eenmaal klaar voor is mocht ik zo'n blauwe jurk aantrekken en werd ik naar een kamer gebracht waar ze het infuus aan gingen brengen voor de narcose. Dit duurt eventjes maar doet geen pijn, ouders mogen mee naar deze kamer. Nadat dit klaar was werd ik naar de OK (operatie kamer) gereden. Hier mogen de ouders bijzijn totdat je onder narcose bent. Het onder narcose brengen gaat heel snel en is eigenlijk best wel grappig. Als ze eenmaal zeggen dat ze het gaan inbrengen ben je nog ongeveer 3 seconden bij bewustzijn, ook voel je je arm en hoofd gaan tintelen en dan ben je weg.

Meteen na de operatie
Je word wakker in de uitslaapkamer, een van je ouders en een verpleegster zitten dan naast je bed, ik herinner me niet heel veel meer van het wakker worden alleen dat het lastig is om je ogen open te doen en ook open te houden. Maar bij mij was er niks aan de hand en mocht ik snel weer naar mijn eigen kamer. Er is nu ook nog weinig zwelling in de kaak maar dat bouwt zich de eerste 2 dagen op. Daarna mag je gaan aftellen.

De nacht na de operatie
Ik heb deze nacht heel weinig geslapen, dit kwam niet door de pijn maar doordat ik slecht slaap op andere bedden en omdat ik een icepack rond mn gezicht had. Dit was wel erg fijn maar ik kon niet goed bewegen. Ook mocht ik de eerste paar dagen niet op mijn zij liggen. Over het algemeen voel je helemaal niks qua pijn.

De weken na de operatie
De zwelling trekt in de komende 1,5e week na de operatie weg. De stand van je kaken voelt af en toe nog een beetje raar en het kan zelfs zo zijn dat je kaak zichzelf naar de oude stand terug forceert als je hem niet meer terug krijgt moet je gewoon een controle afspraak maken in het ziekenhuis, niks ernstigs. Het enige vervelende is dat je vast zit aan een vloeibaar dieet, dit valt echt heel erg mee als je creatief gaat denken. Hieronder zie je nog een lijst van dingen die ik veel at.

Mijn eten
  • Wake up and go shake in de ochtend als ontbijt
  • De eerste paar dagen fruitdrankjes en babyvoeding tussen de middag
  • Aardappelpuree
  • knakworstjes, heel klein gesneden en zonder 'vel' deze kan je tegen je gehemelte kapot drukken met je tong
  • goed doorgekookte broccoli
  • goed doorgekookte pasta
  • Je kan ook echt veel in de blender gooien, dit ziet er misschien niet zo smakelijk uit maar is wel echt lekker!!!
  • Je kan ook wit brood kopen en beleggen met pasta of iets smeerbaars en heel klein sneiden en met je tong kapot maken, dit werkt verbazingwekkend goed.
  • Cake
  • Pudding
  • Roomijs
  • (Ik voeg meer toe als ik nog wat ontdek of bedenk!)

Als ik zo terugkijk naar de eerste paar weken viel het eigenlijk heel erg mee. Ze gingen ook best wel snel voorbij. Mijn grootste advies is ook om je niet teveel druk te maken en het gewoon te laten gebeuren je komt er echt wel doorheen!!

Voor de mensen die de operatie binnenkort hebben, heel veel succes en een spoedig herstel toegewenst!

2 reacties

Hey Alfred P

Wat vriendelijk dat je je operatie-ervaring deelt. Veel mensen kijken inderdaad op tegen operaties. Gelukkig valt er nu een geruststellend verhaal van je te lezen 🙂

Zelf heb ik enkel kleine ingrepen ondergaan. Slechts één daarvan gebeurde onder volledige narcose. Bij het ontwaken heb ik blijkbaar een hoop grappige nonsens uitgekraamd, dat gebeurt weleens bij het gebruik van narcose, maar verder kan ik me nauwelijks enige pijn of ongemak herinneren.

Verplegers en artsen doen hun best om de procedure voor de patiënt zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Als een verpleger weet dat je angstig of nerveus bent, kunnen ze hier dan ook rekening mee houden, zodat het voor de patiënt zo vlot mogelijk verloopt.

Nogmaals bedankt voor het delen van je verhaal. Blij om te horen dat je, ondanks het doormidden zagen van je kaak etc. inderdaad best eng klonk, het prima lijkt te stellen.

Groetjes
Kenshin
HHey Alfred p,
Zelf hoef ik (gelukkig) geen operatie te ondergaan, maar ik wilde even zeggen dat ik het heel tof van je vind dat je mensen gerust probeert te stellen met je eigen ervaring. Als ik een kaak operatie zou moeten ondergaan, zou dit een fijne geruststelling zijn😊

Xx simonesz

Reageer