Skip to main content

hey hey, 

een paar dagen geleden heeft mijn beste vriendin verteld dat ze zichzelf snijd. ik schrok me kapot, ik wist dat ze het moeilijk had omdat ze altijd al moeite heeft gehad met haar emoties uiten, maar dit had ik echt niet verwacht. ik ben nu 4 maanden clean van snijden. ik heb haar eigenlijk mijn hele verhaal verteld (en dus ook hoe moeilijk het was om te stoppen en dat ik echt heel veel spijt heb dat ik er ooit aan ben begonnen). ze heeft het zelf niet echt door gehad, maar ze heeft mij heel erg geholpen omdat ik haar gewoon altijd kon bereiken. maar haar ouders hebben een nieuwe regel dat om 21.15 haar telefoon uit moet. dus na die tijd kan ik haar op geen enkele manier bereiken om te vragen hoe het gaat. ik ben de enige die het weet, dus ik kan er ook niet echt met iemand anders over praten om misschien samen te helpen ofzo. ze heeft niet een hele goede band met haar ouders, dus die kan ik het ook niet echt vertellen. verder zat ik nog wel te denken aan haar mentor. hij is een vertrouwenspersoon, dus die mag niets vertellen zonder het te vragen. dat vind ik wel een optie. maar ik voel me dan zo schuldig dat ik het aan iemand vertel. zij vertrouwt mij als enige om het te vertellen, en dan ga ik het meteen aan iemand anders vertellen. dus ik weet echt niet wat ik moet doen en hoe ik haar kan helpen om zich beter te voelen. HELPPPP!!!!

alvast bedankt xx 

Heyy ik zou aan haar vragen of je er misschien hulp bij mag halen want het zonder haar toestemming doen gaat jullie band en vertrouwen met elkaar beschadigen en misschien zelfs (in het ergste geval) verpesten.

 

Ik zou misschien wat ideeën aan haar voorleggen om te stoppen zoals "the butterfly project" of een boekje/doos met dingen die haar blij maken (kaartjes met compliment, leuke herrineringen, foto's etc) en elke keer als zo down is kan ze daarin kijken als afleiding. 

Ook zou ik altijd bereikbaar voor haar proberen te zijn en heel erg laten zien dat je om haar geeft en veel praten (als ze dat wilt natuurlijk) voor de rest kan je niet heel veel doen en als je merkt dat het slechter gaat zou ik er wel hulp bij halen. 

Ik hoop dat je nog wat aan dit advies hebt gehad veel suc6 en geluk <3

 

(Ik had trouwens zelf nog een vraagje en dat is hoe ze je het heeft verteld want ik snij mezelf ook en probeer te stoppen maar ik heb geen idee hoe ik dit moet vertellen aan mijn vriendin 

Je hoeft dit trouwens niet te delen als je dat niet wilt maja)


@Anoniem_gurlxx 
hee super bedankt voor de tips!! ik heb zelf ook het butterfly project gedaan en het hielp mij om te stoppen, dus dat is zeker een goed idee. 

verder hoe je het zelf kan vertellen, ik heb het gedaan toen ik met haar ging afspreken. we zouden naar de stad gaan en terwijl we van school naar mijn huis fietsten, zei ik dat ik iets moest vertellen. ik begon met hoe ik me voel en wat zegmaar de reden was dat ik het deed. en toen vertelde ik dat ik mezelf sneed. ze wist echt niet wat ze moest zeggen in het begin, maar ze heeft mij echt heel goed geholpen. ze heeft het mij via snap verteld omdat ik op vakantie ben en ze wilde het echt vertellen. ze zei umm ik moet iets vertellen en je mag echt niet boos worden. en toen zei ik ja vertel maar ik beloof dat ik niet boos word. toen zei ze ik sh. ik wist ook echt niet wat ik moest zeggen maar ik heb mn best gedaan. maar ze reageerde niet meer, omdat ze haar telefoon weg moest doen en dat vond ik best eng. ik heb eigenlijk de hele nacht na zitten denken over hoe ik haar kan helpen en ik kan echt niks bedenken, maar ze zegt dat ik haar al heb geholpen. dat is heel fijn. 

je kan een van deze manieren gebruiken, maar je kan natuurlijk ook zelf iets bedenken. je moet doen waar jij je goed bij voelt. heel veel sterkte en ik hoop dat het snel beter met je gaat!<3

xx


Hey,

 

Je kunt hetzelfde doen als zij bij jou deed: Haar helpen.

 

Je zou het ‘Butterfly project’ kunnen doen. Als je niet weet wat dat is uitleg komt nu:

Je tekent een vlinder (butterfly) op de plek waar jij/jou vriendin zich het vaakst snijdt (of overal waar ze zich snijdt) De regel is dan dat je de vlinder geen pijn mag doen, zowel is er natuurlijk niks aan de hand, maar de vlinder is verdrietig. Dit heeft heel veel mensen geholpen om over hun SH te komen!

 

Je moet zoiezo met haar het bespreken als je hulp wilt inschakelen. En SH kan best kut zijn, ik zeg 't maar gewoon, je hebt het zelf ook meegemaakt, dus je zal het zelf ook wel weten. Maar praat er alleen over als zij daar klaar voor is. Check wel zoiezo om de dag hoe het met haar gaat. En als ze vraagt om hulp, geef het haar dan<3

 

Geef haar anders een leuk cadeautje, dat is iets vrolijks in een sombere tijd:) ideas voor cadeautjes:

  • Teddybeer
  • lieve kaart
  • zelfgemaakt kaart(:
  • kaarsen (of van die geurkaarsen, lekker een kalmerend geurtje)
  • Stressbal!
  • etc.

 

Ik wens jou en je vriendin heel veel succes!

 

Groetjes,

Rue

 

Step by Step, Day by Day


Reageer