Vraag

mijn beste vriendin snijdt haarzelf, wat moet ik doen?

  • 9 May 2019
  • 3 reacties
  • 112 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hey hey,

ik ben er een paar dagen geleden achter gekomen dat mijn beste vriendin zichzelf snijdt. ik zit met haar in de pauze altijd in de bieb om te praten (want daar zijn we alleen). ze vertelde me en liet me zien dat ze zichzelf heeft gesneden. het enige wat ik daarop kon zeggen was "wauw dat is best heftig". mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik haar het beste kan laten stoppen, ik wil niet dat ze zich aangevallen voelt.

heeft iemand tips voor mij?

3 reacties

Probeer zowieso naar haar te luiseren en haar steunen

ik zal wel vragen waarom ze het doet en hoe vaak als ze het vaak doet zal ik rustig proberen om het aan iemand te vertellen die ze vertrouwd dat zal wel moeilijk zijn anders kan je bijvoorbeeld vragen aan je mentor dat een vriendin van een vriendin zichzelf snijden en wat ze het beste kan doen of aan iemand anders je kan ook altijd de website 113 bezoeken

ik hoop dat het goed komt
Hey!

Allereerst moet je beseffen dat je haar niet kunt laten stoppen, dat ligt buiten jouw bereik. Ik snap dat het niet fijn is om dat te horen, maar zo is het nu eenmaal. Ook is er geen gebruiksaanwijzing voor hoe je met zelfbeschadigers in jouw omgeving om moet gaan, maar ik heb misschien wel een paar tips.

Er zijn wel een heleboel andere dingen die je kunt doen om haar te helpen.
Je zou er een gesprek met haar over kunnen voeren (als ze daar klaar voor is en dat goed vindt) waarin je alles kunt vragen wat je zou willen vragen, dat kan voor jou misschien wat opluchten.
Daarnaast kun je er gewoon voor haar zijn, vertel haar dat als ze ergens mee zit, ze naar jou toe kan komen (pas op! Weet dat als het jou teveel wordt je een stapje terug moet doen).
Je kunt proberen haar over te halen met iemand te praten, haar ouders, mentor, huisarts of de Kindertelefoon. Dit kan haar helpen en ervoor zorgen dat ze uiteindelijk misschien wel professionele krijgt.

Heel veel sterkte en succes!

Groetjes,
Anoniempje
Hey,

Ik snij mijzelf ook en heb het ook een keer aan een vriendin verteld
Dus hier een paar tips van dingen die ik vooral irritant vind om te horen

Maar hier een paar tips
Ga niet dwingen om de spullen waar ze het mee doet af te pakken/ of haar ze aan jou laten geven
Misschien weet jij beter of je deze tip kan gebruiken maar misschien is het beter om haar er zelf over te laten beginnen en er niet op aan te dringen
En blijf ook echt op jezelf letten!!


Ik weet niet of je hier wat aan hebt

Super veel sterkte en succes!!

Groetjes,
Vlindertje

Reageer