Skip to main content

Hoi Allemaal,

Ik heb een beste vriendin waar ik het altijd super goed mee kon vinden. We zaten altijd samen te lachen, maar nu is ze steeds vaker verdrietig. Haar ouders zijn net gescheiden en daar heeft ze het super moeilijk mee. Ze wilt er met mij ook helemaal niet over praten en heeft steeds minder contact met mij. Leuke dingen doen zoals naar de bioscoop gaan vrolijken haar ook niet op. Wat moet ik nu doen? Hebben jullie misschien tips voor mij? Alvast dankjewel voor jullie reacties!

He wat super rot zeg. Ik zelf heb ook een vriend die met wat probleempjes zit maar waneer we bij elkaar zijn  toch wel kunnen kletsen over dat soort dingetjes. Hij begint er dan vaak over maar ja, dat is bij jouw niet het geval. Let in in ieder geval goed op de seinen van een depressie als ik het zo hard mag zeggen. Minder contacten willen en dingen die voor jouw en mij leuk zijn, niet leuk gevonden vinden, zijn toch wel seintjes voor een depressie. Praten help. Begin zelf eens met vragen van  wat ze vanavond gaat eten, weet ik veel wat, iets neutraals en ga dan steeds verder naar de  vervelende kant die je een beetje weet. Zo creër je een sfeer die gewoon fijn en vertrouwd voelt met je beste vriendin en waarbij jullie “ fijn “  kunnen kletsen. En als ze blokkeerd, ga niet de irritatie bij haar opwekken maar vraag door met respect want voor zn iemand is er miss een drempel waar ze overheen moet komen om echt haar verhaal te kunnen vertellen.  En mocht je dat bereiken kun je zeggen dat je dr voor haar bent en ze niet bang hoeft te zijn om je, ik zeg maar wat, te belasten met haar probleempjes. En mocht je merken dat het nou echt erger word, laat die ouders misschien ook jou verhaal van hun dochter weten zodat die dr actie mee onder kunnen nemen. 

veel succes!

groetjes👍

Hey!

Wat vervelend dat je beste vriendin het zo moeilijk heeft nu haar ouders gescheiden zijn. Het is echt heel lief dat je haar wilt helpen en haar niet in de steek wilt laten. Het kan lastig zijn als iemand niet over dingen wil praten, zeker als je zo close bent.

Mijn tip zou zijn om geduldig te zijn en haar de ruimte te geven. Soms heeft iemand gewoon even tijd nodig om alles te verwerken, en het kan zijn dat ze het moeilijk vindt om haar gevoelens met jou te delen, zelfs als jullie altijd zo close waren. Laat haar weten dat je er voor haar bent, zonder te pushen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Ik weet dat je het moeilijk hebt en ik wil je gewoon laten weten dat ik er voor je ben, wanneer je er klaar voor bent om te praten.”

Ook al is ze misschien niet in de mood om iets leuks te doen, blijf het aanbieden. Misschien zegt ze niet vaak ja, maar de kans is groot dat ze het wel fijn vindt om af en toe even afgeleid te worden, al is het maar voor een kort moment.

En als ze echt niet wil praten, hoef je je ook niet verplicht te voelen om haar te dwingen. Gewoon aanwezig zijn, een beetje lachen of samen stil zijn, kan ook heel veel voor haar betekenen.

Sterkte, je doet het goed door er voor haar te zijn!

Heel erg bedankt voor alle lieve reacties en tips! Hier ga ik zeker iets mee doen.

Reageer