mezelf snijden

  • 30 December 2020
  • 4 reacties
  • 114 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hiii,

De laatste paar jaar voel ik me echt heel rot. De laatste tijd snij ik mezelf ook. Het voelt als een opluchting en werkt als een verslaving. Het doet pijn maar voelt goed.  

Iemand nog tips?

xxx- me


4 reacties

Hoi,
Ik snap helemaal wat je bedoelt met dat het als een opluchting voelt, alsof je controle krijgt over je eigen pijn ofzo. Toen ik besloot dat ik ermee moest gaan stoppen gebruikte ik een app genaamd ‘I Am Sober’. Je kan dan invullen wat je verslaving is (zelfbeschadiging) en wanneer je voor het laatst dat heb gedaan, de app laat dan precies zien hoelang je ‘sober’ bent en dat werkte voor mij erg motiverend.  Er is ook een soort van forum waar je kan praten met mensen die dezelfde verslaving hebben. 
Hopelijk voel je je snel weer beter!
 

 

Hey bananen zijn krom,

Wat vervelend dat je je de laatste tijd rot voelt en jezelf snijd. Goed dat je het herkent als verslaving en hier komt vragen om tips!

Je kunt eens een kijkje nemen op de site sameninmijnschoenen.nl, dat is een site met veel informatie en tips over zelfbeschadiging. Ook staat daar een voorbeeldbrief over hoe je het aan mensen kunt vertellen en je kunt op een ander forum met lotgenoten erover praten en advies vragen. Je kunt bijvoorbeeld je ouders of een vriend/vriendin ook naar die site verwijzen, want er staat ook voor hun veel informatie op, dan hoef jij het niet allemaal te vertellen.

Verder kun je in dit topic heel veel alternatieven vinden voor zelfbeschadiging. Ik zou dat eens doorkijken en dan voor jezelf op een lijstje zetten wat je zou kunnen doen als alternatief. Als je dan de neiging hebt kun je dat lijstje pakken en je op een andere manier uiten.

Praat erover, dat helpt echt! Succes!

Groetjes,
Simply Me

Sorry, niet heel mijn bericht wordt geplaatst.

Hey bananen zijn krom,

Wat vervelend dat je je de laatste tijd rot voelt en jezelf snijd. Goed dat je het herkent als verslaving en hier komt vragen om tips!

Je kunt eens een kijkje nemen op de site sameninmijnschoenen.nl, dat is een site met veel informatie en tips over zelfbeschadiging. Ook staat daar een voorbeeldbrief over hoe je het aan mensen kunt vertellen en je kunt op een ander forum met lotgenoten erover praten en advies vragen. Je kunt bijvoorbeeld je ouders of een vriend/vriendin ook naar die site verwijzen, want er staat ook voor hun veel informatie op, dan hoef jij het niet allemaal te vertellen.

Verder kun je in dit topic heel veel alternatieven vinden voor zelfbeschadiging. Ik zou dat eens doorkijken en dan voor jezelf op een lijstje zetten wat je zou kunnen doen als alternatief. Als je dan de neiging hebt kun je dat lijstje pakken en je op een andere manier uiten.

Praat erover, dat helpt echt! Succes!

Groetjes,
Simply Me

Hey lieve jij,

Wat vervelend dat je je zo rot voelt dat je het gevoel hebt dat je jezelf pijn moet doen om het beter te maken.  Ik hoop dat ik je als eerste mag meegeven dat wat je doet helemaal niet raar is. Zoals je zegt voel je je heel rot. Door het snijden ga je wat anders voelen dan dat rotte gevoel, dus het is hel logisch dat dat voor je gevoel helpt. Misschien dat het je wat hoop geeft als ik je vertel dat er ook heel veel andere manieren zijn om van dat gevoel af te komen zonder dat je daarvoor het snijden nodig hebt. Snijden is namelijk helaas wel gevaarlijk wanneer je bijvoorbeeld per ongeluk dieper snijdt dan je bedacht had en het helpt maar heel even. Je moet jezelf namelijk steeds opnieuw pijn doen om je weer even wat beter te voelen.

Ik denk dat het erg behulpzaam voor je kan zijn om een veilige manier om met dat rotte gevoel om te gaan te vinden die je ook op lange termijn helpt. Ik zal hieronder wat voorbeelden geven, dan kun je zelf kijken wat je ermee doet.

Het klinkt misschien ontzettend cliché maar er met iemand over praten kan echt helpen en opluchten. Daarom vind ik het ook al super dapper van je dat je dit op het forum hebt gezet, complimenten daarvoor! Je kan natuurlijk met de Kindertelefoon bellen of chatten, maar ook met iemand uit je eigen omgeving die je vertrouwt. Mocht je niemand in je eigen omgeving hebben, kan je altijd even langsgaan bij de huisarts. Die kan dan samen met jou kijken wat jij nodig hebt. 

Misschien helpt het je ook om voor jezelf iets beter begrijpen waarom je de drang hebt om jezelf te snijden en wat je dat oplevert.  In deze link staat allerlei informatie die je daar wellicht bij zou kunnen helpen: https://sameninmijnschoenen.nl/ 

Ook hierbij een linkje van de Stichting Zelfbeschadiging waarin 335 alternatieven (dingen die je kan doen in plaats van snijden) wanneer je het gevoel hebt dat je jezelf pijn wilt doen: https://zelfbeschadiging.nl/wp-content/uploads/2016/07/Alternatieven-voor-zelfbeschadiging-1.pdf

Als laatste wil ik je graag meegeven dat het belangrijk is om je wonden goed te verzorgen of te laten hechten wanneer nodig. Mocht je jezelf (per ongeluk of expres) in levensgevaar brengen, bel dan alsjeblieft 112. 

Zoals je zelf al zegt is het snijden het gevolg van dat je je rot voelt. Daar ligt dus de oorzaak en ik denk dat het goed is om daar ook naar te kijken.  Ook al voelt het misschien niet zo, er is hoop. Je situatie kan veranderd worden en je mag erover praten. 

Heel veel sterkte en ik hoop dat je je snel beter voelt.

Liefs

Reageer