Skip to main content
Vraag

mezelf begrijpen is lastig

• May 5, 2025
  • 4 reacties
  • 50 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Ik vind mezelf begrijpen erg moeilijk, anderen juist weer wel, ik ben ook erg bezig met muziek(het maakt me rustig), ook word ik snel gestressed een beetje in hele drukke gebieden(ik wil dan gaan huilen) maar ik staat dat mezelf niet toe. Dan druk ik het gewoon weg, terwijl ik er wel echt meezit, ik praat dan ook heel moeilijk, ik wil dan praten, maar het lukt gewoon niet. Ook slaap ik slecht, vrienden maken gaat best lastig ook, namen en gezichten onthouden is ook best moeilijk. Hebben meerdere mensen dit en weten ze ook waarom dit zo is?

Zeepsopje

4 reacties

• May 5, 2025

Hoi zeepsopje 

Dat stukje over je emoties wegdrukken en er moeilijk over kunnen praten ken ik wel ja. 

Ik heb zelf faalangst en dus als ik hoge emoties heb en ze uit heb ik het iede dat ik faal en dat is heel kut. 

En ik heb me door de jaren heen een figuurlijk masker op gezet. Want ik wil een ander helpen, hoe hard ik mezelf ook weg cijfer. 

En als ik mijn emoties niet uit maak ook niemand zorgen over mij en denken ze dat het goed gaat. 

Jij bent al veder dan mij ik praat eigelijk niet over emoties die heel hoog zitten bij mij. 

Weet niet of je hier iets aan hebt ?

Groetje badeend 

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 5, 2025

Ik heb autisme en herken me hier wel in, ik zeg niet dat jij nu direct autisme hebt maar dat kan wel. 

Ik vind het vaak makkelijker om iemand anders vanuit mijn standpunt te begrijpen dan dat ik mezelf begrijp zoals je schrijft. 

Liefs 

• Net nieuw
  • May 6, 2025

Hey! Ik heb bijna het zelfde na tenminste wat je beschrijft. Ik vind het zelf ook heel moeilijk om mezelf te begrijpen, ik heb de laatste tijd ook veel stress en ruzie met mensen en begin vrienden te verliezen en vind het steeds moeilijker om nieuwe te maken. Ik maak zelf ook muziek en dat helpt inderdaad heel erg goed! Alleen heb ik geen moeite met drukke plekken. Ik heb meerdere adviesen voor je.

Voor dat je gaat slapen schrijf in een boekje op waarom je op dat moment niet kan slapen en hoe je dag was en wat je het meest leuke vond aan die dag of wat je t meest dwars zat. Misschien klinkt het kinderachtig maar het heeft mij de afgelopen 3 jaar enorm geholpen en soms lukt het slapen gewoon even niet dat maakt dan echt niet uit!

Als je naar drukke plekken moet en je hebt het gevoel dat je moet huilen, zoek een wat rustigere plek op en zet de muziek aan op je telefoon of in je oortjes die je goed kent en heel leuk vind om naar te luisteren en laat het gaan, het geeft echt niet om je niet fijn te voelen op plekken iedereen heeft dat alleen sommige mensen wat meer en andere wat minder en op andere plekken of doe dempende oordoppen in en een zonnebril op zo voel je je ook minder gezien en heb je minder het gevoel van de mensen die er bij zijn.

Als je vrienden maken moeilijk vind is dat echt niet raar hoor, als je al een vriend of vrienden hebt kun je daar altijd mee omgaan niet iedereen hoeft veel vrienden te hebben ik heb er ook maar 2. En probeer het niet te forceren want dan gaat het verplicht voelen er komt altijd wel iemand op je pad waar je bij denkt jij matched mijn vibe wel. 

En gezichten en namen vergeten doen we allemaal dat is menselijk, het is nooit erg om iemands naam te vergeten of te vergeten hoe ze eruit zien. Je kan het altijd nog een 2e keer vragen.

Ik hoop dat dit een beetje kan helpen. Je kan dit! Ben nu al trots op je.

Groetjes: Kwantum. <3

hoi
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • May 11, 2025

Heyy, ik snap je helemaal! Ik heb dit zelf ook

Ik vind mezelf begrijpen erg moeilijk, anderen juist weer wel, ik ben ook erg bezig met muziek(het maakt me rustig)

die snap ik, muziek helpt altijd, dus ik vind het ook goed dat je dat doet :) zelf heb ik autisme en raak ik snel gestressd en overprikkeld en dan helpt het altijd om noice canceling oordopjes in te doen met muziek :D

ook word ik snel gestressed een beetje in hele drukke gebieden(ik wil dan gaan huilen) maar ik staat dat mezelf niet toe. Dan druk ik het gewoon weg, terwijl ik er wel echt meezit, ik praat dan ook heel moeilijk, ik wil dan praten, maar het lukt gewoon niet

snap ik helemaal! Het kan helpen je een beetje af te sluiten voor alles en niet te veel op de omgeving te letten, bijvoorbeeld als ik in de auto zit kijk ik vaak naar mijn benen, nitendo, boek etc of ik doe gewoon mijn ogen dicht, miss helpt dat? Want dan raak je minder snel overprikkeld van de voorbij flitsende beelden, dit soort dingen kunnen ook helpen bij andere situaties :)

. Ook slaap ik slecht, vrienden maken gaat best lastig ook, namen en gezichten onthouden is ook best moeilijk. Hebben meerdere mensen dit en weten ze ook waarom dit zo is?

slecht slapen is wel echt lastig :( miss kan je slaap pillen vragen? Of slaap lekker thee drinken? Dat is lekker en volgensmij helpt het ook wel :) en vrienden maken vind ik ook heel lastig, ik ga ook niet echt naar school door mijn autisme en trauma's enzo dus ik zit in een speciale klas waar ik gewoon mijn havo huiswerk maak, maar ik zit dan in een lokaal mey 2 docenten en echt maar 5 leerlingen ofzo en dan zit ik er soms een uurtje als het niet lukt en anders 3 uur en dan is het ook lastig vrienden te maken dus die heb ik ook niet echt, ik heb wel penvrienden misschien helpt dat? Dan heb je namelijk de tijd om te reageren en kun je ook leuke dingen ruilen zoals stickers enzo en kun je liedjes aan elkaar aanraden, ik raad dat ecbt zeker aan en ik weet niet of school ook lastig is, maar elke school heeft wel zon speciaal onderwijs stukje dus als dat nodig is kan je dat vragen, maar als het gewoon nog lukt in de klas zal ik dat zeker zo laten!

veel sterkte en ik hoop dat je er wat aan hebt🩷