Skip to main content

Mentale problemen kan ik niet delen met mn ouders

• June 5, 2025
  • 3 reacties
  • 58 Bekeken

Hoi, ik heb nooit gedacht dat ik mijn gevoelens op een website zou uiten omdat er geen andere optie meer is maar hier komt het. Ik ben een meisje van bijna 16 en ik heb sinds  ik rond de 13 was last van mentale problemen. Ik ben niet gediagnoseerd met iets, omdat ik niet durf naar mijn ouders te gaan met dit soort dingen. Ik heb geen motivatie om door te gaan en het gaat gewoon een lange tijd niet goed met me (dit is ook erg ten koste van mijn schoolprestaties gegaan). Dit ging zo ver dat ik mezelf expres pijn deed. Mijn ouders zijn helemaal niet bewust hiervan, dat is niet omdat ze me geen aandacht geven ofzo, maar omdat ik het gewoon niet deel. Ik wil dat ze weten dat het niet goed gaat met me, ik wil dat ze rekening houden met mijn gevoelens en dat ik het zwaar heb. Het probleem is ik kan niet bij hun terecht met dit soort dingen. Dont get ne wrong ik heb hele goeie ouders, ik word verwend en ik heb veel liefde gekregen van ze al mijn hele leven lang. Het is meer ze hebben gewoon geen begrip ervoor. Vandaag probeerde ik eerst een klein stukje met mijn moeder te delen en dat backfired heel snel. Als ik zou vertellen dat het niet goed gaat zouden ze zeggen: “Je doet ondankbaar” “er zijn mensen die het erger hebben” “je overdrijft” “we geven je zo veel en dit is hoe je doet?”. Ze begrijpen het gwn niet. Ik wil gewoon dat er rekening met me gehouden word en dat ik soms dingen onbewust op hun kan afreageren en dat dit ook de main reason is dat ik ook op school meerdere keren ben gezakt. Ik weet niet wat ik moet doen, ik wil niet de rest van mn leven stil blijven hier over, wat moet ik doen?

3 reacties

• June 6, 2025

Hallo,

Misschien is het goed om erover te praten met je mentor. Dan kan hij/zij je ouders vertellen dat je je zo voelt. Dat je mentale problemen hebt komt echt niet door jezelf of doordat je ondankbaar bent, depressie is een mentale afwijking waar je helemaal niks aan kunt doen, al was je de Zonnekoning.

Je zou anders misschien je ouders een appje kunnen sturen met een artikel over dat je echt niks aan depressie kunt doen en dat dat ligt aan een probleem in je hersenen. Dan kunnen ze met je naar een psycholoog zodat je je beter gaat voelen.

Misschien kan je deze linkjes sturen:

Wat is een depressie? - Hersenstichting en dan vooral het kopje oorzaken
Oorzaken depressie | Depressie Vereniging
Mentale en/of fysieke problemen: het verband tussen beiden

Veel sterkte en als je nog last hebt van mentale problemen, laat dat vooral weten, ik kan je helpen🩷

Claire_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • June 6, 2025

Hoi ​@Favo123 ,

Wat ontzettend knap dat je dit durft te delen. We kunnen ons goed voorstellen dat je situatie zwaar voelt  en dat je je daarin soms best alleen kunt voelen. Maar weet dat je er niet alleen voor staat.

Je kunt elke dag van 11:00- 23:00 bellen met De Kindertelefoon via  (0800-0432) , of met ons chatten als je liever anoniem je verhaal deelt. We denken graag met je mee over hoe je verder kunt, op een manier die bij jou past.

Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Claire (De Kindertelefoon) 

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 6, 2025

Hey Favo123,

Echt heel moedig dat je dit durft te delen. Wat jij voelt is belangrijk, en het feit dat je het hier opschrijft, zegt al dat je diep vanbinnen wél iets wil veranderen — en dat is een hele sterke eerste stap. 🌱

Je situatie is pijnlijk en verwarrend: je houdt van je ouders, je weet dat ze veel voor je doen, maar je voelt je tegelijkertijd niet begrepen of gehoord als het gaat om wat er écht in je hoofd speelt. Dat is geen ondankbaarheid, dat is menselijk. Liefde krijgen betekent niet automatisch dat je je ook emotioneel veilig of begrepen voelt, zeker als het om mentale gezondheid gaat. En daar zit je precies middenin.

Wat je beschrijft — weinig motivatie, al een paar jaar mentale strijd, jezelf pijn doen — dat zijn serieuze signalen. En het feit dat je ouders zeggen "je overdrijft" of “anderen hebben het erger” helpt dan totaal niet, dat maakt het vaak nóg eenzamer. Want pijn is geen wedstrijd. Jouw pijn is echt, ongeacht of iemand anders het 'zwaarder' heeft.

Je gaf aan dat het een beetje misging toen je iets aan je moeder probeerde te vertellen. Dat is zó rot, want dat kan je het gevoel geven dat je maar beter je mond kunt houden. Maar weet je? Soms is het niet dat ouders je niet willen begrijpen, maar dat ze het echt niet kunnen, omdat ze het zelf nooit zo hebben meegemaakt of geleerd. Dat maakt het niet oké, maar wel begrijpelijk.

Wat je zou kunnen doen:

1. Schrijf een brief of app aan één van je ouders. Als praten niet lukt, is schrijven vaak veiliger. Je kunt rustig uitleggen hoe je je voelt, zonder onderbreking of oordeel. Begin klein, bijvoorbeeld met: “Ik loop al een tijdje met moeilijke gevoelens rond. Het is moeilijk om hierover te praten, maar ik wil het proberen, want ik heb hulp nodig.”

2. Zoek een vertrouwenspersoon op school. Denk aan een mentor, zorgcoördinator, of schoolmaatschappelijk werker. Zij kunnen een schakel zijn tussen jou en hulp, en eventueel zelfs tussen jou en je ouders.

3. Overweeg professionele hulp zonder direct met je ouders te beginnen. In Nederland (en veel andere landen) heb je als je bijna 16 bent al meer zelfstandige rechten bij het zoeken van hulp via de huisarts of bijvoorbeeld een jongerenplatform zoals Mind Korrelatie of De Kindertelefoon. Chatten of bellen is daar anoniem.

4. Wees zacht voor jezelf. Je bent niet ‘te gevoelig’, je overdrijft niet, en je doet dit niet voor aandacht. Je bent aan het vechten, en je bent moe. Dat betekent dat je zorg nodig hebt, niet schaamte.

Je bent geen last. Je bent iemand met een zwaar hart die gehoord wil worden. En geloof me, er zijn mensen — ook buiten je ouders — die naar je willen luisteren. Je verdient rust in je hoofd en ruimte om te ademen. Je hoeft dit niet nog jarenlang alleen te dragen. 🌻

Als je wil, kun je hier altijd blijven schrijven. Ik (en anderen hier) blijven luisteren.

Liefs,
Ben 💙