Vraag

Mentale problemen

  • 23 May 2019
  • 2 reacties
  • 73 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi dus ik heb nu al zo'n 5 jaar lang een depressie, ook sneed ik mezelf voor ong 3 jaar ik ben nu bijna 7 maanden gestopt maar mentaal ga ik snel achteruit. Ik wil er graag iets aan doen want ik en mijn omgeving heeft er last van. Heeft een van jullie tips om rustiger te worden in je hoofd zodat je vrolijker word en je niet zo snel boos word of moet huilen want dat zijn twee dingen waar ik last van heb. Ook heb ik last van veel stress. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik zit er echt heel erg mee.

2 reacties

Hey!

Wat jammer dat jij je zo naar voelt!

Is er iemand in je omgeving, zoals je ouders, die weet wat er in je om gaat en waarmee je durft te praten over deze gevoelens?
Is er naast je omgeving nog iemand met wie je hierover kunt praten, zoals een psycholoog?

Je bent gestopt met jezelf snijden en hebt dat nu al 3 maanden volgehouden. Ik vind dat je daar ontzettend trots op mag zijn voor jezelf! Het is niet simpel om zoiets te overwinnen en het is heel sterk dat dat je gelukt is.
Probeer eens voor jezelf te zoeken wat je de kracht gaf om dit niet meer te doen.
Misschien vond je afleiding in bepaalde dingen, of probeerde je je gedachten wat positiever te maken. Probeer hetgeen wat ervoor heeft gezorgd dat jij jezelf geen pijn meer doet ook te gebruiken tegen je depressie.

Ik denk dat het jou misschien zou kunnen helpen om alles eens 'op een rijtje' te kunnen zetten door alles wat er in je omgaat en waar je mee worstelt op te schrijven. Op die manier creëer je een beetje rust in je hoofd.
Ook zou je kunnen proberen wat meer tijd te nemen voor de dingen waar jij plezier aan beleeft zoals hobbys.

Het is oké om te huilen, want het helpt mensen om emoties te reguleren.
Wanneer je boosheid voelt opkomen, probeer je dan even af te zonderen en te sporten, of een andere fysiek zware activiteit te doen. Je kunt ook proberen even te slikken en tot tien te tellen, maar dat lijt me al wat moeilijker.

Weet jij wat de oorzaak van de stress is? Je zou kunnen proberen iets et veranderen aan de oorzaak van je stress.

Groetjes
Lot
Ga dingen doen die je altijd leuk vond, voor sommige is dat een lange wandeling door het bos, voor andere is dat een rondje zwemmen. Fysiek bezig zijn is heel goed om je hoofd op 1 ding te laten focussen in plaats van op duizend dingen die fout gaan.
Denk na over dingen die je leuk vind/ vond en kijk of je die dingen nog kan. Een uurtje per dag naar buiten en bezig zijn kan een enorm verschil maken.
Als praten voor jou al een opluchting is kun je dat natuurlijk ook doen. Maar voor mij hielp het enorm om naar een dierenpension te gaan en gewoon een of meer honden mee te nemen en een paar uur te lopen. Ik ga nu 2 tot 3 keer per week met een husky lopen en ben dan daarna een stuk rustiger en makkelijker. Mijn hoofd is dan leger en rustiger.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat het snel beter met je gaat!

Reageer