Vraag

mentale gezondheid op scholen

  • 10 October 2021
  • 8 reacties
  • 153 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Hi all!

Ik ga me eerst even kort voorstellen. Ik ben een 15 jarig meisje, ik wil altijd dolgraag anderen helpen en nu heb ik ook een idee. Het volgende;

Ik merk dat er heel veel kinderen op school zijn die niet over hun problemen durven te praten, en alles opkroppen. Wij hebben natuurlijk per klas een mentor, en vertrouwensdocenten.  Maar de drempel op school wordt als hoog ervaren als kinderen ermee naar een docent willen. Nu dacht ik, hoe goed zou het zijn als er ook leerlingen zijn die de rol van vertrouwensdocenten ook kun vervullen. Een soort inloopuur maken, waar vertrouwensleerlingen zitten en dat je direct ergens over kunt praten? Ipv een afspraak, wat ook vaak als moeilijk wordt ervaren. Misschien iets van posters ophangen in de gang.

Nu heb ik een paar vragen,

-Gaan jullie liever naar een leeftijdsgenootje met ervaring of een docent die je misschien niet eens kent?

-Liever een afspraak maken, of even binnenlopen in een speciaal uur?

-Welke problemen zouden jullie met een vertrouwensleerling willen bespreken?

-Wat voelt het veiligst?

 

Alvast bedankt voor het lezen en antwoorden.

Liefs, Lianne❤


8 reacties

Reputatie 5
Badge +4

 

Nu heb ik een paar vragen,

-Gaan jullie liever naar een leeftijdsgenootje met ervaring of een docent die je misschien niet eens kent? Leeftijdsgenoten.

-Liever een afspraak maken, of even binnenlopen in een speciaal uur? Afspraak.

-Welke problemen zouden jullie met een vertrouwensleerling willen bespreken? Dat niks op school lukt.

-Wat voelt het veiligst? Bij mijn eigen leeftijd.

Liefs Lucky 

 

Reputatie 5
Badge +4

Hoi , ik ben 14 en kan natuurlijk niet in naam van alle meiden spreken . Maar bij problemen (en die heb ik wel gehad,gaat nu gelukkig veel beter) is school wel de laatste plaats waar ik erover zou willen praten , of dat nu met een docent , een mentor of een vertrouwensleerling is . Ik zou eerder naar een neutrale psychloog gaan die niks met school te maken heeft . Een goeie vriend of vriendin  met wie je in vertrouwen kan praten kan ook al een hele stap vooruit zijn , die had ik vroeger niet maar nu wél  ( is en heel rebelse meid uit mijn klas waar ik vroeger nooit contact mee zou gezocht hebben , maar de laatste weken zijn we echt bffs geworden ).

Reputatie 4
Badge +2

@Ianka 

Goed om te horen dat het wat beter gaat met je! En wat jammer dat je niet met problemen naar school durft. Ik wil juist zorgen dat kinderen zich op school veiliger voelen om ergens over te praten 

@Lucky bedankt voor je reactie! Hier heb ik zeker wat aan❤

Reputatie 5
Badge +4

Ik breek jouw idee zeker niet af hoor , voor sommigen is dat misschien een goed idee maar niet voor mij vrees ik , ik moet eerst iemand goed kennen om daar over problemen mee te kunnen praten 

Heyy

 

-Gaan jullie liever naar een leeftijdsgenootje met ervaring of een docent die je misschien niet eens kent?

Ik persoonlijk praat liever met iemand die ik echt ken en vertrouw. In sommige situaties is het misschien wel prettig om met een leeftijdsgenoot te praten, maar ja mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar een docent / volwassene, ook al ken ik die niet.

 

-Liever een afspraak maken, of even binnenlopen in een speciaal uur?

Ik heb veel liever iets op afspraak ipv dat je gewoon binnen kan lopen. Als je een afspraak maakt weet je namelijk vrij zeker dat de desbetreffende persoon er ook echt voor jou is en de tijd voor jou neemt :)

 

-Welke problemen zouden jullie met een vertrouwensleerling willen bespreken?

Als ik met een vertrouwensleerling zou praten zou het bij mij waarschijnlijk met name gaan over dingen die met school te maken hebben.. Ik heb bijvoorbeeld een erg nare klas (gehad) waar ik mij niet echt bepaald fijn in voelde en heb zelf ook wel nare problemen.. Ik zou dat zelf misschien wel eens met een mede leerling willen bespreken om te kijken wat die daar voor visie op heeft.

 

-Wat voelt het veiligst?
Ik vind het persoonlijk prettiger om met een volwassene te praten over mijn problemen en struggles en daar voel ik mij wel het veiligst bij ook als het om schooldingen gaat. Ik praat het liefst met bijvoorbeeld mijn mentor, een docent of vertrouwenspersoon.

 

Ik vind je idee wel erg leuk en goed trouwens!

Er zullen denk ik wel jongeren zijn die er meer behoefte aan hebben om met leeftijdsgenoten te praten over hun problemen!:blush:

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Badge

Ik vind het persoonlijk een super goed idee!

Ik zou het liefst praten met een leerling, maar wel ouder dan mij.

 

Ik denk liever een afspraak maken, want als je zomaar binnen kan lopen vertel ik minder snel mijn problemen dan als ik een afspraak heb gemaakt.

 

Bij mij op school hebben de docenten een programmaatje waarmee ze in een keer alle docenten van de school een bericht kunnen sturen. Dat is juist iets wat ik niet zou willen dus ik denk dat ik me veiliger bij een leerling zou voelen.

 

Groetjes,

Ikbenik

 

Hoi wat een goed plan dit zeg !

je vragen:

-Gaan jullie liever naar een leeftijdsgenootje met ervaring of een docent die je misschien niet eens kent? leeftijdsgenootje zeker weten. Doe ik al met 2 bff's. Maar je moet ze wel 100% vertrouwen

-Liever een afspraak maken, of even binnenlopen in een speciaal uur? Afspraak anders zien anderen je er naartoe gaan en misschien ook lui die je niet wilt dat ze dat zien. Bovenste verdieping of een gang waar normaal niemand mag komen ofzo.

-Welke problemen zouden jullie met een vertrouwensleerling willen bespreken? als het een fijn iemand is alles wel.

-Wat voelt het veiligst? als je met een leerling kunt praten en als het nodig is er een volwassen vertrouwenspersoon bij kan komen.  En in een beetje gezellige ruimte waar je rustig kunt zitten en kan praten en huilen zonder dat anderen het horen.

Ik vind jouw idee echt geweldig !  Ik hoop dat zoiets er komt :kissing_heart:  Top.

Lieve groetjes Ellen -xxx-

Badge

-Gaan jullie liever naar een leeftijdsgenootje met ervaring of een docent die je misschien niet eens kent?

een leeftijdsgenootje

-Liever een afspraak maken, of even binnenlopen in een speciaal uur? Afspraak

​​​​

 

-Welke problemen zouden jullie met een vertrouwensleerling willen bespreken?  Pesten bijvoorbeeld

 

-Wat voelt het veiligst? Ik vind het persoonlijk fijn om met leeftijdsgenootjes of mensen die net wat ouder dan mij zijn te praten

 

-Karlijn

 

 

 

 

 

Reageer