Skip to main content

mentale gezondheid

• May 21, 2025
  • 4 reacties
  • 73 Bekeken

Forum|alt.badge.img

ik ben pas 15. Ik ben er sinds gisteren achter gekomen dat het echt mentaal gwn niet zo goed gaat. Vaak gestresst, vermoeid, onzeker en heel vaak verdrietig. Heb het aangegeven bij mijn ouders - nemen me niet serieus en zeggen dat ik teveel zelfmedelijden heb. Gister voor het eerst met een vriendin over gehad eig.
Ik heb geen idee ook hoe het komt.
Heb er soms over nagedavht in momenten dat ik verdrietig ben om mezelf pijn te doen - maar gelukkig lukt het me dan niet. Niet zelfmoord, maar mezelf échte pijn laten voelen, hopend dat het verdriet weg gaat.
Niemand neemt me serieus. Nergenss steun. Ben alleen en moet hier alleen mee leren omgaan. 
Ik huil het nooit eruit. Kan niet - er is altijd wel iemand in de buurt.
Ik heb inmiddels een masker gecreerd door te doen alsof ik vrolijk ben.
Het doet pijn. Ik weet niet hoe het weg gaat en hoe dit opeens gekomen is.
Iemand? Advies?
Ben al blij als je dit uberhaupt helemaal hebt gelezen...

4 reacties

girlvan_
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • May 21, 2025

Wat je voelt is helemaal niet raar, en je bent echt niet de enige, ook al voelt het soms wel zo. Soms helpt het al een beetje om het op te schrijven, zoals je hier hebt gedaan. Of om met die vriendin waar je het gisteren mee deelde, iets vaker te praten. Je hoeft het niet allemaal alleen te dragen, echt niet.

Misschien kun je ook proberen je gevoelens op een andere manier kwijt te raken—muziek luisteren, tekenen, hardlopen, iets slopen (zonder jezelf pijn te doen). Verdriet hoeft er niet altijd uit in tranen, soms komt het eruit door andere manieren!

Je bent niet zwak. Je probeert, en dat is al heel sterk 💗

Ab W
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • May 22, 2025

Hoi gebruiker2323

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat zoals girlvan033 ook al schrijft. Met anderen praten kan helpen om het allemaal weer helder te krijgen in jouw hoofd . Als je dat moeilijk vind of je weet niet met wie kun je altijd  De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Ab W (De Kindertelefoon) 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • July 19, 2025

dankjullie wel, beide! ​@girlvan_ , ik vind je comment echt lief dankje🩷

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Dankjewel dat je je kwetsbare verhaal hier deelt. Dat geeft moed en kracht. 💛 Wat je nu voelt is écht en serieus. Het klinkt alsof je heel vaak moet vechten tegen verdriet, stress en vermoeidheid — stapje voor stapje. Heel vermoeiend. Je maakt steeds jezelf kapot voelen door geen ruimte te zien om de echte pijn ooit te laten gaan. Meedoen alsof alles oké is, dat kost ook ontzettend veel energie.

Het is heel goed dat je merkt dat het echt niet oké is en dat je hulp nodig hebt. Dat je dát voelt en deelt, is al een stap vooruit.  Andere tips: Schrijf eerst op wat je voelt. Neem bijvoorbeeld een dagboek of briefje mee als je naar huisarts of decaan gaat waar je dit hebt op geschreven. Dan weet je ook wat je wilt zeggen en sta je daar niet met je mond vol tanden. 

Veel sterkte en liefde. 

xx Wolf