Skip to main content
Vraag

mentale gezondheid

• June 3, 2026
  • 1 reactie
  • 16 Bekeken

Alyciaatje_08

hey, ik ben 12 jaar oud en heb zoals je ziet op een jonge leeftijd al mentale problemen wat soms aan de heftige kant kan liggen, zeker na het overlijden van een zeer belangrijk familielid. 

Soms denk ik er aan dat ik mijn leven nu al wil beëindigen omdat ik het nut er gewoon niet meer in zie. Ik ben altijd al als het vrolijke meisje gezien in mijn familie maar dat lukt mij gewoon niet meer, ik ben op van binnen op. De laatste tijd ben ik heel depressief en word ik snel overprikkeld. Ik word geforceerd om naar school te gaan en soms lukt het mij gewoon niet en worden mijn ouders dus heel boos en daardoor ga ik helemaal op slot. 

Ik weet dan niet meer wat ik moet doen dus kies ik ervoor op mezelf pijn te doen, ik weet dat dat heftig klinkt maar ik weet zelf niets anders wat ik moet doen.

Het jammere is dat ik hier met niemand over kan praten en daarom het leven niet meer zie zitten.

help...

( deel van de tekst aangepast door De Kindertelefoon vanwege regel 6. Het gedetailleerd beschrijven van manieren van zelfbeschadiging kan voor anderen triggerend zijn en wordt daarom weggehaald )

1 reactie

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • June 3, 2026

Hoi ​@Alyciaatje_08 ,

heel verdrietig wat je vertelt, en wat supergoed dat je hier bent gekomen om erover te praten. Dat is de eerste stap! 

Je staat er niet alleen voor. Hopelijk komen er nog wel meer reacties van andere forumgebruikers, maar voor nu wil ik je laten weten dat je altijd terechtkunt bij 113 Zelfmoordpreventie. Met hen kan je bellen, chatten of een online coaching volgen als je het leven niet meer ziet zitten, en ze zijn dag en nacht bereikbaar via  0800-0113 of je kan chatten via www.113.nl.  

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813 en ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Natuurlijk ben je ook van harte welkom om eens met De Kindertelefoon te bellen of te chatten. Dat kan elke dag van 11:00 tot 21.00 uur. Je kan dan anoniem je verhaal delen of samen met de Kindertelefoon eens kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Heel veel sterkte gewenst en een goede nacht,

Groetjes Marieke / De Kindertelefoon