Vraag

mental breakdown

  • 9 August 2021
  • 4 reacties
  • 122 Bekeken

Badge

Hey, sinds augustus is begonnen heb ik een soort mental breakdown gekregen. Ik zit hele dag op me telefoon. Ik voel me heel kut en ik ben heel moe en motivatieloos.

ik wil graag me leven verbeteren maar ik weet oprecht niet hoe. Iemand tips of sites die me zouden kunnen helpen?


4 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Vervelend. Misschien helpt het om leuke dingen te doen, onder de mensen te komen of om met iemand te praten over hoe je je voelt.

Heyy


Wat vervelend..

 

Het is denk ik een goed idee om toch weer wat te gaan ondernemen. Iets leuks natuurlijk!

 

Wat vind je nou echt leuk om te doen en waar wordt je vrolijk van? Je kan van jezelf zeggen ik ga in ieder geval iedere dag bewegen door bijvoorbeeld te wandelen.. Even frisse lucht binnen krijgen. Frisse lucht en beweging kan de vermoeidheid misschien wat verminderen.

 

Verder kan je bezig gaan met de hobby.. Tekenen, muziek luisteren, hockeyen, afspreken met vrienden/vriendinnen, fietsen.. In ieder geval weer wat doen wat je leuk vindt! Dat zal eerst misschien lastig zijn omdat je je zo motivatieloos voelt, maar als je eenmaal een paar dagen bezig bent zal je denk ik snel verbetering merken in hoe je je voelt🙂

 

Succes!

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Badge

Haihai

Ik heb een paar tips die mij helpen om iets meer grip op je leven te krijgen.

Ten eerste is het misschien handig om te weten dat jij lang niet de enige bent die zich zo voelt.  In Nederland zijn er bijna 4 miljoen mensen die ooit depressie hebben gehad. https://www.nesda.nl/depressie-in-nederland-feiten-en-cijfers-van-het-trimbos-instituut/

Zij kwamen er uiteindelijk doorheen dus zou het jouw ook wel moeten lukken.

 

Je zei dat je constant op je telefoon zit, ik neem aan dat je op sociale media zit. Er is een reden dat jij en wereld wijd tientallen miljoenen meerdere uren op die apps zitten. De makers achter die sociale media betalen letterlijk duizenden mensen om hun apps zo verslavend te maken. Elke notificatie, elke foto die in je home page staat, en elke like die je krijgt zijn ontworpen om je  ZO VERSLAAFT MOGELIJK te maken. Om nog EEN video te kijken, nog vijf minuten door te scrollen.  

Ik raad je aan om Social Dillema te kijken op Netflix, die documontaire gaat over wat er gebeurd achter het scherm.

 

Om minder tijd op social media te besteden kun je verschillende dingen te doen, ik raad je aan om deze play-list te kijken van Andrew Kirby, hij legt uit hoe je van je verslavingen af kunt komen, zelf heb ik ook nog een paar tips.

1 Als jij op meerde social media zit zou ik de gene  die je het minste gebruikt verwijderen van je telefoon.

2 Zorg dat je je telefoon niet altijd bij je hebt, als je toch niet op je telefoon kunt is het veel makkelijker om  ergens anders aan te denken.

3 Als je je telefoon wel bij je hebt op school bijvoorbeeld is het handiger als je hem in je tas hebt dan in je broekzak, want om je telefoon uit je tas te halen kost meer moeite dan uit je broekzak, en daardoor is het makkelijker om de verleiding te weerstaan.

4 Je kunt ook een app instaleren die ervoor zorgt dat je maximaal bijvoorbeeld een uur een bepaalde app kunt gebruiken.

5 Zorg dat er iets is dat je leuk vindt dat niet op je telefoon is, zoals tekenen of een sport of zoiets.

6 Zet meldingen uit.

 

Ook kun je meer video's kijken die educatief zijn, bij vrijwel elke sociale media kun je een optie "niet geïnteresseerd”  selecteren, als je dat doet bij video's en foto's waar je niks van leert krijg je langzaam steeds meer "goede” dingen aanbevolen.

 

Je zei ook dat je je erg kut voelde, en dat je bijna nergens voor gemotiveerd was, dat zijn allebei gevolgen van sociale media, dus als dat is opgelost voel je je waarschijnlijk al wat beter. Maar, ik heb ook wat tips zodat je nu wat beter voelt.

1 Je krijgt niet opeens motivatie, helaas. motivatie komt pas NA dat je iets productiefs doet, bijvoorbeeld nadat je de afwas hebt gedaan.  Emotie komt na Actie.

2 Vaker naar buiten, ook al is het maar voor 5 minuten. 

3 Meer bewegen, je kan bijvoorbeeld elke dag 15 minuten hardlopen of voetballen. wat je dan ook leuk vindt.

4 Eet gezond, gezond eten geeft je vaak een fijn gevoel. Veel fruit en veel groentes. Drink ook vooral water.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, laat nog eens weten hoe het gaat!

 

Groetjes

Reputatie 1
Badge

Hey, sinds augustus is begonnen heb ik een soort mental breakdown gekregen. Ik zit hele dag op me telefoon. Ik voel me heel kut en ik ben heel moe en motivatieloos.

ik wil graag me leven verbeteren maar ik weet oprecht niet hoe. Iemand tips of sites die me zouden kunnen helpen?

heyy, wat naar om te horen:(

 

Het heeft voor mij heel erg geholpen om naar leuke muziek te luisteren, vrolijke liedjes uit je kindertijd luisteren vrolijkt je ook vast op;)

Maar anyways neem kleine stapjes, probeer soms gewoon even je telefoon weg te leggen en tijd te maken voor iets anders wat je leuk vindt, dat kan bijvoorbeeld lezen, tekenen, of wat dan ook zijn. 

doe gewoon dingen maar je blij van wordt of die je een goed gevoel geven. 
Ik hoop dat je je gauw beter voelt

Reageer