Skip to main content
Vraag

meisje die ik ken wil zelfmoord plegen hoe voorkom ik dit???

• July 20, 2026
  • 0 reacties
  • 14 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik wil graag advies vragen over een situatie met een meisje dat ik via TikTok heb leren kennen.

We kwamen elkaar tegen in een TikTok-groep. Die groep was bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld met PTSS zitten, vrienden zoeken of gewoon willen praten. Ik was er vooral uit nieuwsgierigheid bij gegaan. We begonnen in de groep gewoon gezellig te praten. Ik had het op een gegeven moment over mijn rijlessen en zij stuurde mij privé een bericht daarover. Daarna bleven we praten via TikTok en privéberichten.

Op een gegeven moment ging de groepschat dood en mensen gingen weg. Ik maakte toen als grap een opmerking tegen haar over “geen GTA 6 meer voor mij” en daarna zijn we verder gaan praten. We hebben ook meerdere keren gebeld, in totaal ongeveer 3 uur verspreid over een dag. Het voelde gezellig en we konden goed praten.

De dag daarna zei ze in de avond opeens dat ze zich niet goed voelde en dat ze weg ging. Eerst begreep ik niet wat ze bedoelde, maar later bleek dat ze een poging tot zelfmoord had gedaan. Ze vertelde details die me erg gestrest maakten omdat ik niet wist wat ik moest doen. Ik heb geprobeerd haar over te halen om het niet te doen en ben met haar blijven praten.

Uiteindelijk ging het die nacht beter en de volgende ochtend stuurde ze mij een bericht met “goedemorgen” en “sorry”. Ik was heel opgelucht.

Later die dag vroeg ik of iemand anders wist wat er was gebeurd. Ze zei dat niemand dit wist. Ze heeft wel aangegeven dat ze eerder hulp heeft gezocht en dat ze 113 heeft gebeld. Ze zei ook dat ze naar een jeugdcentrum is gegaan.

Ze heeft verteld dat haar ouders gescheiden zijn. Ze woont nu bij haar vader en stiefmoeder, maar ze heeft een betere band met haar echte moeder. Toch zegt ze dat ze ook haar echte moeder niet volledig vertrouwt, omdat haar moeder een nieuwe partner heeft gevonden. Ze voelt zich vaak niet gehoord en heeft het gevoel dat ze een last is of dat anderen beter af zijn zonder haar. Ze zegt dat ze een gesloten boek is en dat niemand haar echt begrijpt. Ik heb geprobeerd haar duidelijk te maken dat haar verhaal nog niet voorbij is en dat ze nog veel dingen kan meemaken.

Ik heb haar ook gezegd dat ze moet proberen te praten met de ouder die ze het meest vertrouwt. Mijn gedachte daarbij was dat ouders waarschijnlijk liever weten dat hun kind hulp nodig heeft en haar kunnen helpen, dan dat ze er later achter komen dat het te laat is.

Ik wil haar echt helpen omdat ik niet wil dat ze zichzelf iets aandoet. Ze vertelde ook dat ze de laatste twee dagen bijna niks had gegeten, en dat ze daarom buikpijn had. Ik maak me zorgen omdat slecht eten haar mentale toestand misschien nog erger kan maken.

Het moeilijke voor mij is dat zij duidelijk laat merken dat ze mij leuk vindt. Ik vind haar als persoon heel lief en ik wil er voor haar zijn, maar ik weet niet of ik haar op een romantische manier leuk vind. Ik ken haar nog niet lang en ik weet niet hoe ik me in het echt zou voelen. Ik ben bang dat ik haar in de steek laat als ik niet dezelfde gevoelens heb, omdat ik bang ben dat ze zichzelf iets aandoet.

Ik wil graag weten:

• Hoe kan ik haar het beste steunen zonder dat ik de enige persoon word op wie ze leunt?
  • Wat moet ik doen als ze weer zegt dat ze zichzelf iets wil aandoen?
  • Hoe kan ik omgaan met het feit dat ik me verantwoordelijk voel voor haar veiligheid?
  • Hoe kan ik haar helpen zonder haar valse hoop te geven over een relatie?

--tekst aangepast door de Kindertelefoon in verband met forumregel 6. Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum.--