Skip to main content

mama is ziek

hi, ik ben een meisje van 17 en dit is mijn eerste keer dat ik hier ga schrijven. ik verwacht geen antwoorden terug, maar ben wanhopig om mijn verhaal ergens los te laten. dus dat doe ik hier.

sinds dat ik klein ben, heb ik moeilijke dingen meegemaakt. mama en papa die af en toe ruzie hebben, gepest op de basisschool, struggelen met zelfbeeld

dat zijn misschien verhalen voor later, maar nu komt het.

ik heb laatst het nieuws tehoren gekregen dat mijn mama kanker heeft, dit heeft me erg verdrietig gemaakt. het maakt me kapot dat een mooi persoon als zij dit op haar bord geschoven krijgt. ik heb een erg jongere broertje waar ik nu voor moet gaan zorgen, meehelpen in het huis, etc etc. dit ben ik natuurlijk niet gewend, maar wat ik nu natuurlijk wel moet gaan doen, wat ik heus niet erg vind! maar goed.

mijn vader zijn moeder heeft ook kanker. en ik merk op dat mijn vader zijn emoties niet vertoond. noch bij zijn moeder noch voor zijn vrouw. (mijn mama).

dit maakt mijn moeder ook verdrietig, want in dit moment heb je een vader nodig. ik zeg het zelf ook, een vader heb ik nu echt nodig, maar hij doet het bare minimum. niet eens eigenlijk.. maar goed. 

ik zit zelf al lang in een depressie, en met dit erboven op weet ik gewoon even niet meer wat.

ik ben zo onwijs kapot van het feit dat mijn moeder dit heeft, uit het niets, ik snap niet waarom God dit doet.

4 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • 564 reacties
  • 10 maart 2025

Hai,

ah jeetje wat super erg😔❤️ Kan je het bij vrienden of op school kwijt? Dat kan wel opluchten..😘💕 Of dat je in een dagboekje van je af gaat schrijven ? En misschien dat je een paar keer per week iets leuks als afleiding gaat doen? Ik kan me voorstellen dat je daar misschien geen behoefte aan hebt, maar het kan toch fijn zijn als je het eenmaal aan het doen bent..🙂❤️

Hoop heel erg dat het snel de goede kant op gaat met je moeder en jou ook, heel veel sterkte ❤️

Veel liefs en dikke knuffel 🤗💕

Tover01
Forum|alt.badge.img+16
  • Ster
  • 2520 reacties
  • 11 maart 2025

Hey, ik wil je toch sterkte wensen en steun in deze moeilijke tijd. Ik hoop ook dat je iemand of meerdere mensen om je heen hebt die er voor je kunnen zijn. Je verhaal is indrukwekkend. Je kunt hier altijd je gevoelens posten. En als je met iemand wilt praten kun je de Kindertelefoon ook bellen.  Nogmaals veel sterkte! Liefs, Tover xxx

Liz-kt
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • 51 reacties
  • 11 maart 2025

Hoi ​@aardbeiijs ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liz, (De Kindertelefoon) 

lunatjeee.xoxo
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • 81 reacties
  • 11 maart 2025

Hey hey!

Hé, ik wil je even laten weten dat ik het echt heel zwaar voor je vind. Het klinkt alsof je al zo veel op je bord hebt, en dan komt dit er ook nog eens bij. Dat je je mama zo ziet lijden, en dat je ondertussen alles probeert te doen voor je broertje en het huis, dat is echt enorm veel. Je hebt al zoveel meegemaakt, en dan komt er ineens iets als dit, waar je eigenlijk geen controle over hebt, en dat is gewoon echt niet eerlijk.

Je vader lijkt misschien zijn emoties niet te laten zien, maar ik kan me voorstellen dat hij zelf ook heel zwaar met de situatie worstelt. Dat betekent niet dat jij de last ook moet dragen. Het is goed dat je het deelt, maar vergeet niet dat je ook recht hebt op je eigen gevoelens en dat het oké is om die te voelen en erover te praten.

Het is zo begrijpelijk dat je niet weet waarom dit gebeurt, en dat je boos of verdrietig bent. Het is echt niet makkelijk om te begrijpen waarom dingen zoals kanker ineens in je leven komen, maar weet dat je gevoelens helemaal oké zijn. Je hoeft niet alles alleen te dragen, en je verdient het om ook hulp te krijgen. Je hoeft je niet te schamen om te vragen om steun van vrienden, familie of iemand die je vertrouwt. Het is belangrijk om ook voor jezelf te zorgen, ook al voelt dat misschien als iets moeilijks.

Wees lief voor jezelf, want je doet echt al heel veel. En als je ooit gewoon even wilt praten, weet dat je niet alleen bent.

Groetjes!

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen