Skip to main content
Hoi! Ik heb zoveel paniek.... ik doe 3 jaar over mn eindexamen en heb nog nooit iemand gehoord die er ook 3 jaar overdoet. Ik ben bang dat ik zo nooit aangenomen kan worden bij het hbo en in de toekomst bij een baan. Ik doe VWO en ik haalde goede cijfers, maar ik werkte veeeeel te hard (veeeel harder dan nodig was), waardoor ik op een gegeven moment een burn-out kreeg en door onverwachte pijnlijke omstandigheden die er bij kwamen mn 6e vwo jaar gesplitst moest gaan doen. Dus ik zou 2 jaar over mn eindexamenjaar vwo gaan doen. Dat vond ik nog wel te doen. Maar door weer andere nare omstandigheden die erbij kwamen, besloot ik met buikpijn en piekeren het tweede deel van mn vakken af te maken op de havo. Dat zou dan dit schooljaar zijn. Maar dat kan alleen op de vavo. Nou werden mijn stressklachten en problemen richting de eindexamens zo erg dat ik echt rust moet gaan hebben en aan mezelf moet gaan werken. Dus overweeg ik dit jaar 2 vakken havo te doen op de vavo en het jaar erna de andere (dat worden er 2 of 3). Maar stel er gaat dan weer iets mis (verwacht ik niet hoor maar ben zo onzeker van mezelf/enorme faalangst dat ik er toch over pieker).... mag ik dan een 3e jaar vavo doen? En in principe, over 2 jaar als ik dan mn havo diploma heb met wat vwo-certificaten, heb ik in totaal 3 jaar over mijn eindexamenjaar gedaan en ook nog eens teruggezakt naar een ander niveau. Ik weet waardoor het komt (de nare omstandigheden die ik nu allemaal meemaak enzo) maar andere mensen kunnen dat niet allemaal helemaal begrijpen... dus ben bang veel gepest te worden enzo en dus ook bang dat niemand me later wil aannemen bij een studie/beroep (terwijl ik eigenlijk een erg harde werker ben en het door omstandigheden (en ja te hard werken waar ik aan moet gaan werken) mis is gegaan) Verder ben ik een keer blijven zitten op de basisschool, dus dat maakt dat ik nog ouder ben op het hbo en daar maak ik me ook zorgen over.

En stel ik probeer nu havo nog in een jaar.. maakt dat mijn kans op aangenomen worden groter? Of maakt het echt niet uit of ik er nog 1 of 2 jaar overdoe?
Hey,

Ik denk dat er geen problemen zijn om dit te doen. VAVO is niet voor niets volwassen onderwijs. Er komen daar ook echt oudere mensen (30+) om bepaalde vakken te volgen.

Ook denk ik dat het daarom geen probleem is om dat weer op te splitsen in 2 jaar. Je kan namelijk niet te oud zijn voor VAVO.

Wat je zelfs zou kunnen overwegen, is alsnog VWO te doen op VAVO. Het klinkt namelijk alsof je HAVO bent gaan doen, omdat het je dan minder moeite zou kosten, maar als je toch al minder gaat doen...

Als je dan op het HBO komt, ben je misschien iets ouder dan gemiddeld, maar dat is echt niet raar. Er zijn zat mensen die bv eerst een paar jaar een verkeerde opleiding hebben gekozen en dan switchen. Ook heb je gewoon mensen die er langer over doen (bv van MAVO naar HAVO). Niet iedereen gaat er direct heen vanuit de middelbare school.

Ik denk ook niet dat werkgevers kijken naar de lengte van je middelbare schooltraject. Alleen naar de kwalificaties die je hebt. Dus in jouw geval wordt dat dan een HAVO-diploma met VWO-certificaten. Verderop in je leven komt daar een HBO-diploma bij. Dat je dan wat langer over de middelbare hebt gedaan, maakt hen echt niet uit.

Over pesten zou ik me ook proberen geen zorgen te maken. Wie zou je hiermee pesten?

Neem de tijd voor jezelf en doe het alsjeblieft lekker rustig op jouw tempo op jouw manier!

Gr. Pin
Oh ja, dit wou ik ook nog zeggen:

Bespreek met mensen van VAVO (leidinggevende o.i.d.) of het mogelijk is wat jij in gedachten hebt. Leg je situatie uit en kijk samen wat mogelijk is. Het lijkt me dat ze voor jou best wat begrip op willen en kunnen brengen.

Reageer