Vraag

Mag de wereld op pauze

  • 15 October 2020
  • 3 reacties
  • 67 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ben een meisje van 17 en de laatste tijd komt er enorm veel op me af.
Mijn opa is overleden door zelfmoord en vlak daarna is mijn kat overleden met wie ik ben opgegroeid.  Mijn opa betekende ook veel voor mij. 
Ik ben ook net m’n studie gestart die me nu al veel stress geeft door het aantal huiswerk. 
Ook doe ik enorm veel aan overthinking en heb daarom problemen met me vriend, omdat ik vaak teveel vraag en controleer. Hiervoor zit ik bij een psycholoog. 
En ben ook nog best alleen door Corona. 
Op het overdenken na gebeurde dit allemaal binnen 2 maanden. 
 

Soms wil ik echt dat de wereld even stil staat en dat de problemen stoppen, gewoon dat alles even stopt.

Voor als je je het nu afvraagt: nee ik denk niet aan snijden of zm.

Ik probeer soms te praten erover met vrienden maar ze weten niet wat we ermee moeten of negeren me. Me ouders weten ook geen raad.

Heeft iemand tips wat ik kan om alles maybe makkelijker te verwerken en goed ermee om te gaan. 
 

Alvast thnx 😘


3 reacties

Badge

Hey,

Ja praten help echt en als je vrienden niet zo goed weten hoe dan moet je misschien op zoek naar iemand die dat wel weet. Je zegt dat je bij een psycholoog zit en dat dat helpt met het overthinken. Misschien kan je dan ook praten over de rest of iemand anders zoeken die een beetje meer weet hoe jij je nu voelt. Het is goed dat je niet denk aan snijden ofzo want dat lost echt niks op. Mijn advies is dus echt praat er over en neem ook genoeg tijd voor jezelf, om gewoon even iets te doen wat je echt leuk vind.

Ik hoop dat het helpt

xx maddie

Reputatie 1
Badge +1

Hé,

Ten eerste gecondoleerd en het spijt me van je opa en kat. Psychologen hebben hier vaak ook tips voor. Maar probeer je telefoon weg te leggen en even in stilte rustig na te denken. Ook al ga je dan in het begin overdenken ga door totdat dat minder word. Ga vanuit die rust een planning maken voor je huiswerk en daarna je vriend bellen. Vertel hem wat je hier ook in heb gezegd dat alles even teveel word en dat je hem echt nodig heb. Probeer je vriend te gebruiken als steun. Ook al begrijpen veel mensen het niet ze proberen het vaak wel te begrijpen dat is voor hun ook lastig omdat ze je vaak heel graag willen helpen. Ik hoop dat je hier iets aan gehad hebt.

Hey Anoniempje123567,

Gecondoleerd met je opa en je kat! Heftig om zo vlak naast elkaar je opa en je kat te verliezen. Zeker als ze veel voor je betekenden.

Ik begrijp je gevoel helemaal van, kan de wereld soms even stoppen of op pauze. Ik denk dat velen dat wel zullen herkennen. Het is dus helemaal niet gek als je dat zo ervaart of denkt.

Het is lastig dat je veel doet aan overthinking, weet je misschien waar het vandaan komt. Vaak zit er wel een reden achter. Ben je misschien onzeker of ergens bang voor of vind je het moeilijk om mensen te vertrouwen… als paar voorbeelden. Als je dat weet kan je het makkelijker aanpakken. En je kunt het dan ook met je psycholoog bespreken, die je hier denk ik goed mee kan helpen.

Het is best lastig om minder te gaan nadenken. Maar wat je zou kunnen proberen is dat je voor jezelf nadenk momenten instelt. Bijvoorbeeld 2/3 keer op een dag. Dat je zegt savonds voor ik naar bed ga neem ik 10 minuten de tijd om over alles na te denken en dat je dan je gedachten helemaal de vrije loop laat. En dan na die 10 minuten ook stopt. Dat is aan het begin heel moeilijk, maar hierin kan je jezelf trainen. Natuurlijk denk je op andere momenten aan de dag ook erover na, wat je dan kan doen dat je even je gedachte of het onderwerp opschrijft en het dan laat rusten en dat je dan in je nadenk moment die gedachte weer oppakt. Als een gedachte heel lang in je hoofd blijft, kan je ook hardop stop zeggen. Klinkt misschien gek, maar als je dat vaker doet zul je wel merken dat het helpt.

Dat van die 10 minuten is een voorbeeld, je kan ook een kwartier of 5 minuten nemen. Wat jij fijn vind en wanneer je het doet bepaal jezelf.

Hopelijk helpt dit je.

Succes,

Xx Simply Me

Reageer