maatschappelijk werkster is vervelend

  • 28 October 2023
  • 2 reacties
  • 33 Bekeken

Reputatie 1
Badge

heyy!

Ik heb dus al een aantal jaar dat ik soms echt heel slecht in mn vel zit, dat is super irritant want ik heb er echt heel veel last van, ik wil namelijk heel graag van mijn tienerjaren genieten maar ik ben zo depresief (?, ik ben niet gediagnoseerd met depresie) soms dat ik mn bed niet eens uitkom, ik heb nergens motivatie voor en dat vindt ik jammer.

dus ik had vorige week een afspraak met de maatschappelijk werkster bij mij op school (wat al heel wat is voor mij want ik vraag eigenlijk nooit om hulp) ik hoopte dat zij mij kon helpen maar ik ben er juist nog bozer weggelopen, ze maakt mijn problemen namelijk heel erg klein,  zoals ik al had gezegd vindt ik het erg rot dat ik bijna nooit motivatie heb voor dingen en vaak alleen maar in mn bed lig, ze zei dat dat helemaal niet erg is en het niet uitmaakte maar voor mij maakt dat echt juist heel erg veel uit, ik kan daar soms echt om huilen.

ik had haar ook verteld over suicidale gedachtes, en dat de enigste reden dat ik nog geen zelfmoord heb gepleegd is dat er in de Bijbel staat dat dat niet mag (dat is ook iets waar ik echt heel erg veel nadenk, ik weet namelijk niet waar ik in geloof maar ik ben bang dat las ik iets doe wat niet mag en niet kan terug gedraaid worden dat ik dan naar de hel ga, dat risico durf ik niet aan te gaan) toen zei ze dus dat ik gewoon soms in een dipje zit, ik weet niet of ik een andere definitie heb voor een dipje maar ik vindt een dipje meer iets als je je gewoon een keer niet zo lekker voelt, niet dat je al sinds je twaalfde zelfmoord wilt plegen.

ik kan ook nergens anders hulp zoeken want ik ben 16 dus volgens mij als ik therapie of zo iets wil dan moeten mijn ouders daar vanaf weten, dat wil ik echt echt echt niet, ik heb een goede relatie met mijn ouders en ik ben bang dat ze te overdreven reageren als ik over die dingen vertel.

echt super bedankt naar alle mensen die dit lezen en reageren! jullie helpen echt. xx


2 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hoi SylviaP

Ik weet zo snel niet iets maar je kunt altijd bellen/chatten met de kinder telefoon. En heb je verder nog mensen die je vertrouwt waar je het er mee over durft te hebben? Want er over praten tegen mensen die meeleven helpt echt. Ik hoop dat jullie snel een andere maatschappelijk werkster  krijgen. 

Hoop voor je dat het snel beter gaat.

Groetjes SadLightbulb

Reputatie 7
Badge +9

Hey, heel vervelend dat je dit meemaakt.

Heb dit zelf ook meegemaakt toen ik ~14 was maar niet zo erg. Maar ik realiseer dat het soms gewoon beter is om te doen en gewoon te doen alsof je problemen niet bestaan. Natuurlijk is dit absoluut geen goede methode op de lange termijn, maar het werkt af en toe. Ik heb ook weleens gehoord dat die mensen op school vaak echt waardeloos zijn en het hun niet veel boeit, dus ja msischien ligt het ook daaraan. 

Over therapie: je bent 16 en je hebt medische rechten. 1 daarvan is het recht van medisch geheim: 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechten-van-patient-en-privacy/jongeren-en-het-medisch-dossier/inzien-medisch-dossier-ouders#:~:text=Als%20je%2016%20bent%2C%20heb,zoals%20dat%20voor%20volwassenen%20geldt.
“Als je 16 bent, heb jij zelf recht op inzage in jouw medisch dossier. Jouw ouders hebben geen recht op inzage. Behalve als jij daarvoor toestemming geeft, net zoals dat voor volwassenen geldt.”.

Therapie valt hier gelukkig onder, dus als je therapeut iets vertelt aan je ouders zonder jouw toestemming, heeft ie jouw recht geschonden en mag je technisch gezien naar de rechter. 

Bovendien mag je zelf als 16 jarige bepalen wat voor medische behandelingen jij ondergaat, mits de dokter ermee eens is. https://www.ggzwnb.nl/wp-content/uploads/2021/03/Folder-Jeugd-Rechten-van-kinderen-en-jongeren-tot-18-jaar-en-hun-ouders-bij-een-behandeling-door-GGZ-WNB.pdf
“Vanaf 16 jaar mogen jongeren zelf beslissingen nemen over hun medische behandeling. Zij hebben dezelfde rechten als volwassenen” 

Hoop dat dit helpt en groetjes!!

Reageer