Skip to main content
Vraag

luier verschoond

• May 8, 2025
  • 13 reacties
  • 906 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi ik ben 15 jaar oud zit nu in de 3de klas van school ben niet zindeljjk dus ik draag een luier 24/7 en ik heb een vraag is het raar dat ik nog verschoond word door mijn ouders, school arts, mijn oppas (als in een opvang thuis je weet wel) en ook soms door mijn mentor en zo. Gewoon een vraag ik wil jullie meninges ook heren groetjesss

13 reacties

• May 8, 2025

Om eerlijk te zijn vind ik het best vreemd dat je op je 15e nog door zoveel verschillende mensen wordt verschoond, zeker mensen zoals je mentor of oppas. Dat hoort niet zomaar te gebeuren, en het klinkt niet gezond of passend dat mensen die geen medische of directe zorgtaken hebben jou op die manier aanraken. Zelfs als je niet zindelijk bent, zijn daar meestal duidelijke regels en professionele zorg voor.

Dit kan makkelijk over grenzen heen gaan, ook al lijkt het “gewoon zorg”. Als jij er geen moeite mee hebt, prima, maar het is belangrijk dat je goed nadenkt of dit wel klopt en of het veilig is. Als je twijfelt: praat erover met een vertrouwenspersoon of de Kindertelefoon. Beter een keer te voorzichtig dan iets laten gebeuren wat niet oké is.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • May 8, 2025

Om eerlijk te zijn vind ik het best vreemd dat je op je 15e nog door zoveel verschillende mensen wordt verschoond, zeker mensen zoals je mentor of oppas. Dat hoort niet zomaar te gebeuren, en het klinkt niet gezond of passend dat mensen die geen medische of directe zorgtaken hebben jou op die manier aanraken. Zelfs als je niet zindelijk bent, zijn daar meestal duidelijke regels en professionele zorg voor.

Dit kan makkelijk over grenzen heen gaan, ook al lijkt het “gewoon zorg”. Als jij er geen moeite mee hebt, prima, maar het is belangrijk dat je goed nadenkt of dit wel klopt en of het veilig is. Als je twijfelt: praat erover met een vertrouwenspersoon of de Kindertelefoon. Beter een keer te voorzichtig dan iets laten gebeuren wat niet oké is.

Het ia medisch ben niet zindelijk door blaasproblemen enzo

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • May 8, 2025

Trouwens ik vind het zelf niet zo heel erg om verschoond te worden de school heefd toesteming van mijn ouders enzo en de school arts is toch medisch opgelijd ofz. Wel bedankt voor de tip om te praten met een vertrouwen peraoon

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • May 9, 2025

Ik ben 12 en draag ook tena luiers en wordt ook door me ouders, leerkrachten enzo verschoond. Heb er geen moeite mee eigenlijk. 

olifant_Hocky
Forum|alt.badge.img+5
  • Praat goed mee
  • May 9, 2025

Trouwens ik vind het zelf niet zo heel erg om verschoond te worden de school heefd toesteming van mijn ouders enzo en de school arts is toch medisch opgelijd ofz. Wel bedankt voor de tip om te praten met een vertrouwen peraoon

Hey over de vorige topic 

ik had graag nog meer geweten over jou onze vorige ik heb jou vorige topic nog juist gelezen en jij vroeg of ik nog meer wilde weten dus hier ben ik opnieuw ​@Raar kind  antwoord aub 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 10, 2025

Mag ik misschien voorzichtig vragen waarom jullie jezelf niet verschonen? Is douchen geen optie? Ik zou het zelf best wel enorm vernederend vinden als een ander dit moet doen.

Mag ik ook uit interesse - en met respect - vragen hoe het kan dat je op je 15e nog niet zindelijk bent? Ik hoor wel eens van bedplassen maar dat is van een andere orde.

Ik zie enorm veel van dit soort topics dus het lijkt toch veel voor te komen. Dus ik zit met vragen hierover. Ik hoop alleen niet dat je die ongemakkelijk vindt ik wil jullie geenzins belachelijk maken ofzo.

Liefs, xxVera 💋

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • May 10, 2025

Ow ja tuurlijk ik ben niet zindelijk door blaas problemen dus eigenlijk ben ik vanaf geboorte al mogelijk met de blaas dat is waarom

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • May 11, 2025

Ben zelf 12, maar als ik het zelf doe, zit me luier niet zo goed en dan is er kans op lekken. Ben daarnaast me hele leven inco geweest door medische dingen, dus ben het gewend en heb er niet zoveel moeite mee met luiers dragen of verschoond worden. 

IkBenanoniemm
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • July 25, 2025

Bij mij verschonen mijn ouders en de moeder van mijn bff mij.

ik snap dat je verschoond word en als jij dat prima vind wie ben ik dan om wat te zeggen. Ik zal zelf met mijn leeftijd niet door zoveel mensen verschonen willen worden. Dat ze me had naakt zien en mijn 💩  en plas zien

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • September 7, 2025

Ik draag ze ook nog ik ben incontinent  maar ik word soms thuis verschoond door me moeder en op school door me vriendin . (Ben lesbisch) 

Ik krijg die dingen niet goed aan en als hun het doen zit hij beter dus daarom doen hun het bij mij 

Dus raar is het niet als je het zelf niet kunt .

Maar als je het zelf wel kunt is het wel raar 

hoi1122334455
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • November 27, 2025

@Raar kind 

Hoi! Het is helemaal niet raar dat je nog verschoond wordt, zeker als je 24/7 luiers draagt en er nog ondersteuning nodig hebt. Ik draag zelf ook luiers op school, en ik word soms verschoond door een vriendin die me steunt. Het voelt voor mij fijn en vertrouwd, en het geeft een soort geruststelling en veiligheid dat iemand er is die je begrijpt en helpt.

Het belangrijkste is dat je je comfortabel en veilig voelt bij degene die je helpt, of dat nu je ouders, een oppas, een mentor of iemand anders is. Iedereen heeft zijn eigen manier om met dit soort dingen om te gaan, en zolang jij je er goed bij voelt, is er niks raars aan.

Het is dus helemaal normaal om steun te krijgen en het zegt niks over wie je bent of hoe volwassen je bent. Het maakt je situatie gewoon makkelijker en minder stressvol.

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • December 1, 2025

Nou draag wel luiers dag en nacht, wordt wel door ouders, leerkrachten en andere verzorgers verzorgd. Maar zeker niet door een klasgenoot ofzo. Zou dat als enige niet helemaal oke of fijn vinden. 

Seashell
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • December 11, 2025

@Raar kind  maar kan jij ze zelf niet omdoen? Ik ben 14 jaar en ik doe ze meestal zelf om dit gaat ook makkelijk. Alleen voor de nacht of als ik ziek ben wordt ik wel eens verschoond door mama of mijn zus. Maar de rest van de tijd verschoon ik gewoon mezelf. Ik zou niet willen dat zoveel mensen mij in mijn luier zien.

Seashell 😘