Vraag

littekens en selfharm verbergen.

  • 20 April 2020
  • 7 reacties
  • 363 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

ik ben een meisje van 16 en snij al ongeveer 2 jaar. Het is een tijd gestopt geweest. Ik was 4 maanden clean en toen sloten de scholen door corona. Sins dien heb ik al weer 4 a 5x gesneden.  

Nu het weer warmer wordt wil ik graag wat tips hoe ik me littekens kan verbergen en de wonden. Het is vooral op me armen. 

Alleen maar langen mouwen dragen werkt nie want dat valt op bij me ouders. 

 

Kan iemand me pls wat tips geven. En ik doe echt me best om te stoppen.

 

Gr. Meisje 2003


7 reacties

Heb ook een snij verleden gehat. Ik deed me ouders pijn. Als het heel slecht gaat doe ik het soms nog. Dan doe ik het op me boven been zodat het onder me broek verdwijnt. Maar doe jezelf niet pijn tip doe ik ook haal scherpen voor werpen uit je kamer. Ik ben de goede kant op weet zeker dat je dat kan 

je staat er niet alleen voor ❤❤❤❤

Hoi, ik snap je situatie wel. Ik heb zelf ook lange tijd gesneden etc. en nu met corona gedoe heb ook ik problemen het onder controle te houden. Wat mij heel erg helpt om te voorkomen dat ik het doe is praten met mensen, ik heb met mezelf af gesproken dat als ik de neiging krijg ik mezelf 5 minuten afleid door me volledig op iets te focussen. Ik bel weleens een vriend/vriendin op gwn om te vragen hoe het gaat of wat ze die dag gedaan hebben dan zijn zij aan het woord en hoef ik alleen te luisteren. Andere afleiding manieren zijn Netflix, YouTube, Tik Tok, huisdieren, hobby's (tekenen, schilderen, skateboarden, fotografie etc). Je hebt ook nog de vlindertechniek en het haarelastiekje, wil ik wel uitleggen als je dat zou willen horen ;) 

Verder is het verbergen erg ingewikkeld, het hangt ook heel erg af van de plaats natuurlijk. Ik droeg vroeger altijd een horloge op mijn pols en armbandjes om mijn arm om zoveel mogelijk te verbergen. Over het algemeen droeg ik lange mouwen, dat is wel het makkelijkst. Ik hoop dat je er iets aan hebt! 

Het kan ook geen kwaad om iemand te vinden die je vertrouwd waarmee je het erover kan hebben, dat heeft mij erg geholpen! 

Hoop dat je hier iets aan had, houd je taai! :) 

Eli

Heyy

Wat goed dat je probeert om het niet te doen!! Als de wondjes dicht zijn kun je er bruinsel op smeren. Doe dit niet met open wonden want dan komt dat spul daarin en dat kan niet gezond zijn denk ik ;(

Hopelijk heb je er wat aan!

Groetjes

Kaas123

 

Hey,

Je kunt om je littekens te verbergen (ik weet niet  hoeveel het er zijn en hoe groot ze zijn maar dit is meer voor kleinere) een beetje make-up proberen, zodat de kleur meer mixt met de kleur van je huid. Er zijn op het internet vast genoeg tutorials te vinden over hoe je met make-up puistjes en pigmentvlekken kun verhullen. Voor de wonden zou ik zeggen: een pleister misschien? Je kan dan tegen je ouders zeggen dat je er een muggenbult hebt en dat de pleister je helpt tegen het krabben. De pleister kan er dan weer af nadat je wondje genezen is. Omdat het misschien heel lang duurt voordat het genezen is, kun je over de pleister een armbandje doen, dan valt die pleister niet zo op. De breedte van de armband ligt natuurlijk aan de grootte van je wondje en de pleister. 

Als je nog tips wilt om er beter vanaf te komen:

  1. Zoek iets wat je gedrag vervangt. Als je bijv. stress hebt en jezelf wilt snijden, ga dan aan een nieuwe hobby werken, schrijf een verhaal of teken, dat leidt je af totdat de stress weer weg is en mindert je stress ook.
  2. Je kunt jezelf afleiden van de drang om jezelf te snijden. Je kan bijv. een vriendin vragen of ze je hierbij wilt helpen door met je te appen of videobellen als jij die drang krijgt. 
  3. Probeer iets kalmerends te doen, of vindt iets anders wat je kalmeert, je hoeft het dus niet per se te doen. Je kunt ook ergens naar kijken of luisteren.

Ik weet dat al mijn tips bijna hetzelfde zijn, maar ik hoop toch dat je er wat aan hebt.

Succes!

xxAlice

Hartstikke bedankt allemaal. 

Pleisters of armbanden helpen nie want het is vawk over mjn gehele onder arm. De laaste keer was op heup. Het blijft gemiddeld 2 weken zitten.  En bellen met iemand lukt nie want het is juisy vaak in de avond waarneer ik op hed ligt en mag me tell nie mee naar bed.  

De haarelestiekjes en de vlindertechniek werken nie.

 

Hartstikke bedankt allemaal. 

Pleisters of armbanden helpen nie want het is vawk over mjn gehele onder arm. De laaste keer was op heup. Het blijft gemiddeld 2 weken zitten.  En bellen met iemand lukt nie want het is juisy vaak in de avond waarneer ik op hed ligt en mag me tell nie mee naar bed.  

De haarelestiekjes en de vlindertechniek werken nie.

 

Je zou littekencrème kunnen proberen, die van biodermal werkt goed. Gewoon bij de Etos, Kruidvat of trekpleister te koop. Het is niet heel goedkoop. Succes lieverd, je kunt het xx

Wat dacht je van stoppen met snijden? Je acties hebben consequenties. Als je het voor je ouders verbergt zou ik eerst dat probleem aanpakken. Waarom niet over je gevoelens praten met je ouders?!

Reageer