Skip to main content
Vraag

Life changer?

• January 14, 2025
  • 13 reacties
  • 217 Bekeken

Forum|alt.badge.img+8

Hoi, ik ben erg geïnteresseerd in psychologie. Al weet ik er natuurlijk nog niet zo veel van. Maar ik vind het boeiend hoe mensen dingen beleven en wat ze dan denken en voelen op dat moment. Wat doet dat met je? Hoe reageert je lichaam als je iets geestelijks meemaakt. En andersom. Als je bijvoorbeeld iets hoort of ziet. Iemand is boos op je. Of iemand maakt een compliment waar je blij van wordt. Ik wou vragen of jullie iets kunnen delen, wat tegelijk iets met je deed. Lichamelijk en geestelijk. En beschrijf dan wat er met je gebeurde en wat je voelde. Werd je buik tintelend bijvoorbeeld van plezier? Of voelde je je rood worden van boos zijn? Voelde je iets in je benen of je handen? En wat dan precies? Dat soort dingen. En dan in welke situatie. Ik vind dat heel interessant hoe dat werkt tussen geest en lichaam.  Wie wil iets vertellen? Alleen als je het kwijt wilt hoor ! Dank jullie wel al vast !

Groetjes Tjempie xxx

13 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • January 14, 2025

Hey lieve ​@Tjempie ! Bedoel je dat je een situatie mee hebt gemaakt en hoe dat letterlijk voelde? Ik heb dan wel 2 voorbeeldjes. De eerste is mijn grootste life changer (die ik al uitgebreid heb besproken natuurlijk ☺️ sorry alvast dus) in groep 8.  Dus de straf in de hal van school. Ik begin dan dat juf mij meenam naar de gang omdat ze heel boos was. Wat ik daar qua jouw vraag nog van weet is dat ik eerst enorm schrok, dat ik dacht " wat gaat er met mij gebeuren?" Ik werd warm en ademhaling werd sneller herinner ik me. Er flitste al van alles door mijn hoofd terwijl ik met de juf mee moest lopen naar de gang. Ik dacht in een flits dat ze de politie ging bellen ofzo, of mij wegsturen naar mijn moeder thuis en ik dacht ook aan hoe boos of verdrietig die zou zijn. En dat denk je allemaal in seconden. Voelde me heel onzeker en geschrokken. En tijdens juf haar preek toen ik al op mijn plek stond, de straf begon,  ging er van alles door me heen. Schaamte, verdriet, ook boosheid,. En ik voelde me soort van leeglopen.  Figuurlijk ging mijn 'trots' helemaal weg en lichamelijk werd ik letterlijk slap in de knieën en mijn wangen waren heel warm. Toen ze mij liet staan en naar het lokaal terug liep, was ik eigenlijk soort van verdoofd. En ik durfde bijna niet te bewegen. Ik voelde mij geestelijk stuk en slecht en mijn lijf bewoog niet. Het versterkte elkaar zeg maar. Ik had iets in me dat ik dit verdiende en dat ik maar beter helemaal kon toegeven en niet meer eigenwijs zijn zodat het niet erger werd. Dus ik had in mijn hoofd een soort overgave, besloten om te dealen met wat ik moest. Soort van coping with... Ik gaf er aan toe, ik keek niet meer om, ik hield mn handen gefreezed op de rug en keek naar de grond. Dat weet ik nog precies.  En toen al de kinderen achter me langs liepen en opmerkingen maakten en lachen enzo, voelde ik alsof ik naar beneden zonk ofzo. Ik was bewust van mijn hele lichaam en hoe ik stond. En dat ze mij vrijuit konden bekijken.  Werd daar nog onzekerder van.. kreeg ook overal opmerkingen over . Over mijn uiterlijk, kleding,  mijn korte broek, mijn benen, shirt, armband, mijn haren,  mijn handen op de rug, mijn gedrag,  ik kreeg het gevoel dat alles aan mij belachelijk was.  En de schaamte was zo groot dat ik mijn lijf voelde, als in warm worden, blozen, knikkende knieën letterlijk, en mijn handen waren dan weer heel koud. En daarna was het stil, en ik werd een soort van rustig en voelde me lichamelijk slap en geestelijk waardeloos, haatte wat ik was. Dat duurde enorm lang voor mn gevoel, en al de tijd stond ik stil,  kijkend naar de muur en handen op mn rug. En toen dat lieve meisje, nu mn vriendin dus,  mij opeens aansprak ( ik had echt niet gemerkt dat ze daar al een tijdje achter me had staan kijken naar me) brak alles bij mij en huilde ik. En kon ik letterlijk niet meer staan. Toen reageerden lichaam en geest dus samen in de huilbui.  En dat stuk daarna ben ik voor een deel kwijt, maar ik weet wel dat de juf en mijn (nu) vriendin heel lief waren en mij echt moed inspraken. Gek genoeg was ik na dit uur dat ik net beschreef soort van opgelucht en heel stil en rustig geworden.  Ik weet niet, ook lichamelijk maar vooral geestelijk heeft dit veel indruk op me gemaakt zoals je wel kunt lezen hihi 😊 en mij echt veranderd. Op welk moment precies weet ik niet, ik denk zelf toen ik in die houding moest staan en alle kinderen er achter liepen. Toen knapte het in mij van " ik wil zo niet meer zijn, wie ben je eigenlijk kleine jongen" . Zoiets voelde ik. En nouja, de rest is bekend. Maar is dit ongeveer wat je bedoelt? Qua interactie geest en lichaam is dit van mij uit het beste voorbeeld. En heel kort: toen ik pas geleden een promotie kreeg bij de scouts en assistent patrouille leider mocht worden voelde ik me super trots, en lichamelijk merkte ik dat aan blozen en een soort fijne prikkels in de bovenbuik. Erg grappig was dat ☺️☺️  ik hoop dat ik het zo uitgebreid genoeg heb beschreven. Haha ik merk dat het me raakt om er zo diep over na te denken. Ik hoop niet dat mensen dit raar vinden 🫣. Mooie topic hoor Tjempie. 

Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • January 14, 2025

Wow lieve ​@Tover01  dat is indrukwekkend! Hoe je het omschrijft en ook wat er gebeurde met je. Ik leefde mee en vind het gemeen dat er zo om je gelachen werd. Had ik niet gedaan. Dankjewel voor deze mooie reactie! ♥️

Groetjes Tjempie xxxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 14, 2025

Prachtige analyse ​@Tover01  echt knap. Na zoveel tijd.  Eigenlijk een wonder en geluk dat jij er zo positief mee om kon gaan. Trouwens jouw beleving is de mijne hoor wat die straf betreft. Die gevoelens daar in de hoek . Precies mijn gevoelens destijds bij de sport. Je hebt het echt mooi geschreven! Ik zal eens nadenken of ik nog een ( ander) mooi en positief voorbeeld ken ​@Tjempie  want je vraag vind ik ook heel interessant en leuk dat jij hier zo in geïnteresseerd bent! 

Groetjes liefs Tartan X 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 18, 2025

Hoi ! Oke mijn korte leuke voorbeeld: toen ik verkering durfde te vragen aan mijn nu dus vriendin. Ik had het me al voorgenomen en ondanks dat mijn hoofd pijn deed en keel klopte van de spanning, besloot ik de woorden toch uit te spreken die ik al een tijdje had geoefend. " (Naam) Ik vind jou al heel lang leuk, ik hoop dat je dat had gemerkt. Vind jij mij ook leuk genoeg om ja te zeggen als ik je vraag of je mij als vriend wil?"  Ik had ook slappe knieën en volgens mij bibberde ik alle kanten op haha. Maar ze zei heel lief Ja en toen voelde ik prikkels in mijn hele lijf en mijn hoofd leek wel op te stijgen. En ik pakte haar handen en dat voelde ik ook door me heen. Om maar te zwijgen van de zoen die volgde. In elk geval ging mijn lichaam ook van rillerig, knikkend en nerveus naar warm en tintelingen. Alsof je weer warm wordt vanuit een heel koude buitenlucht. Achteraf vertelde zij trouwens dat bij haar ook van alles gebeurde toen ik begon te vragen 🥰.

Nou dat was dus ook een beschrijving. Leuk om na te denken hoe lichaam en geest idd samen hangt..

Groetjes liefs Tartan X 

• January 18, 2025

Haii,

ik vond een tijdje iemand leuk en ik zat heel opgewekt over haar te vertellen tegen een vriendin zonder dat ik dat echt door had🤭 en ja toen vroeg ze 'je vind haar leuk he?' 🙃 toen werd ik er nogal rood en giechelig van🙈 

liefs🤗

@Tover01 het is niet raar hoor🩷 🤗😉 ik vind het juist echt enorm knap dat je er zo over denkt en hoe dit je gelukt is!!🩷 je mag daar echt trots op zijn🥰

awhh wat super lief ​@Tartan15 🥰🥰

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • January 18, 2025

Hoi ​@Cantaloupe  dat is lief! Volgens mij ben jij echt heel super lief 😘 en ​@Tartan15  ahw ook schattig hoor 😘 jij bent ook al zo lief, net als ​@Tover01 , hoe jij dat vertelt. Ik ben het eens met Cantaloupe dat het niet raar maar stoer is wat je durft te vertellen. En hoe je bent geworden na je straf. Ik ben ook benieuwd naar meer belevingen van mensen ♥️ dankjewel hoor! 

Groetjes Tjempie xxx

• January 18, 2025

De grootste ‘life changer’ voor mij is toch wel het ontmoeten van en verkering krijgen met m’n vriend. Het voelde met hem vanaf het begin heel vertrouwd. Net of we elkaar al jaren kenden. Hoe dat lichamelijk voelt is moeilijk te beschrijven. Het voelt heel warm en veilig als ik bij hem ben. Het ‘verliefdheidsgevoel’, dus de vlinders in je buik zeg maar, is er ook nog steeds.

Ik ben nog niet zo nerveus geweest als voor het verkering vragen. Lichamelijk uitte zich dat in het bloedheet krijgen. Het zweet stond echt op m’n voorhoofd. Hij zei later ook dat hij dacht dat ik ziek was.😂

Vorig jaar hebben we even ruzie gehad en hebben we elkaar ongeveer een week niet gezien. Dat voelde echt als een fysiek ziek zijn (buikpijn, misselijkheid, dat soort dingen).

@Tover01 Ik vind het heel indrukwekkend hoe je gegroeid bent en hoe zelfverzekerd je nu bent.

Dat geldt ook voor ​@Tartan15 trouwens.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 19, 2025

Dankjewel ​@tim16  doet goed zo'n compliment ! 😘 Wederzijds trouwens hoor! 🤜🤛💪

Groetjes liefs Tartan Xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • January 19, 2025

Van mij ook bedankt hoor ​@tim16 ! En om on topic te blijven dat gaf me warme wangen 😊en ook wederzijds! 😍

Liefs Tover xxx

ItsJustMe
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • January 20, 2025

Heyy ​@Tjempie!

Als eerst echt complimenten voor alle verhalen die hier zijn gedeeld! Het is echt bijzonder om mee te maken hoe iedereen zich hier zo goed ontwikkeld door alle verhalen te lezen vind ik echt bijzonder! :)

Mijn eigen life changer is eigenlijk een kopie van die van ​@tim16, in mijn geval het ontmoeten van mijn vriendin. Ik ontmoette haar tijdens een zwemtraining toen ik haar moest begeleiden van mijn trainer. Wou dat eigenlijk niet doen want ben nogal onzeker over mezelf, maar heb het dus wel gedaan en dat was de beste keuze die ik heb gemaakt in mijn leven😅

Herken me enorm in dat vertrouwde gevoel wat Tim omschrijft wat er gewoon echt direct was. Lichamelijk voelt alles enorm vertrouwd en idd alsof we elkaar al jaren kennen. Ik vertrouw haar echt 10000% en voel me compleet op mijn gemak bij haar. En ook bij mij is dat verliefheidgevoel wat Tim omschrijft is nog steeds volop aanwezig voor haar haha😍

Liefs, ItsJustMe <3

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • January 27, 2025

Hoi ​@tim16  en ​@ItsJustMe  dank je wel voor jullie mooie en lieve verhaal! Erg leuk! Ik vind het lief hoe jullie elkaar zo steunen.  Echt mooi! Groetjes Tjempie xxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 23, 2025

Hoi Tjempie. Ik weet niet helemaal wat een life changer is, maar ik wil wel wat delen hoor! Dat van mij gaat ook over mijn crush hihi 🤭

Okee het was dus zomer en ik was op een bankje een heel tam cute baby eendje aan het voeren (die kon je oppakken, aaien, etc) En toen kwam mijn crush met en de moeder van mijn crush. De moeder van mijn crush ging praten met mijn vader (die was er ook 😬) en mijn crush ging naast mij op het bankje zitten en ik ging vertellen over het eendje. Toen vroeg mijn crush om een stukje brood om aan het eendje te geven. En dat gaf ik dus en toen raakten we zelfs elkaars handen aan 🤭 okee ik werd volgens mij echt heel rood toen ☺️ en ik kreeg het heet. En mijn hartslag ging omhoog. Umm hier denk ik echt maanden later nog steeds aan. Ik hoop trouwens dat dit een beetje is wat je bedoelt met een life changer 😁

En ​@Tover01 wat een heftig verhaal! Ik had nog nooit echt gelezen wat er nou gebeurd was maar nu wel... 🫂😘

Liefs Yusa 😘😘

Forum|alt.badge.img

Onnodige quote weggehaald door de Kindertelefoon 

Hey  ​@Tjempie, dit vind ik zelf een erg interessant iets, omdat mensen eigenlijk erg bijzondere wezens zijn die op een bepaalde manier reageren op bepaalde triggers.

Ik ben hier zelf ook vroeger benieuwd naar geweest en ik heb dan op het internet erg veel dingen kunnen vinden.
BV. als er iets gebeurt, welke stoffen uw brein aanmaakt, enzovoort.

Het is zeker de moeite waard om eens op het internet/Youtube of TikTok te kijken, want daarvan kan je al veel bijleren.

Ik hoop dat je hier iets mee kan doen, groetjes ❤️