Skip to main content
Vraag

Liever dood

• August 12, 2025
  • 3 reacties
  • 72 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoiii

Ik ben jongen van 14 en ik zit eigenlijk al sinds mijn 10de ermee dat ik liever dood wil zijn. Ik heb absoluut geen slecht leven en ik heb genoeg momenten waarop ik me heel goed voel. Maarrrr voor zo'n beetje de hele dag voel ik me altijd heel kut en dat is alleen maar erger geworden. 

Ik heb al sinds een paar maanden een vriendin en ik hoopte dat dat zou helpen, en deels is dat ook zo maar dat is meestal tijdelijk. En wanneer ik dan niet bij haar ben is het verlangen veel groter om weer bij haar te zijn (wat normaal is) maar wat er niet normaal aan is is dat ik me dan op dat moment zo slecht voel dat ik met gemak mezelf iets aan zou kunnen doen.

De afgelopen 4 jaar heb  ik de hele tijd zelfmoord willen plegen, maar ik kan het niet tot mijzelf brengen om mijn familie dat aan te doen want ik heb een goede band met hun. Nu leef ik vooral voor mijn vriendin (en zij weet hoe ik hierover denk) maar ik denk niet dat het goed is om voor anderen te leven. En wat me ook tegen heeft gehouden is dat ik nog geen pijnloze zelfmoord manier heb gevonden (wat ik inmiddels wel heb gevonden) 

Ik zie ook nog geen einde aan dat ik me zo slecht voel vanwege meerdere reden (die ik niet of later ga zeggen omdat het anders te lang zou worden) en ik denk gewoon dat ik het beter zal hebben als ik dood ben.

En ik weet dat veel mensen als advies zouden geven om hulp op te zoeken via 113 of een therapeut maar allebij heb ik absoluut niks aan gehad (daarmee zeg ik niet dat ze niet anderen kunnen helpen) en in het begin was het nog dat het me alleen fijner leek, maar nu is het uitgelopen dat ik elke dag voor meerdere uren me zo slecht voel dat ik actief zelfmoord wou plegen.

(Er is meer belangrijke context om het beter te kunnen begrijpen maar ik wou het niet te lang maken)

Wat ik vooral van julie wil weten waarom ik geen zelfmoord moet plegen.

Zelf denk ik dat ik beter dood ben want ik ben het zat en ik geniet niet van het leven en als ik het doe kan ik er geen spijt meer van krijgen want dan kan ik überhaupt niks meer voelen of denken.

(En ik heb liever niet dat je zegt dat het beter word want daar wacht ik nu al op voor 4 jaar en het is alleen maar slechter geworden en ik heb er echt geen zin in om zo enorm veel energie in te stoppen om het weer beter te maken) en ik denk dat ik niet voor anderen moet leven.

En heel erg bedankt als je dit helemaal hebt gelezen!! Het betekent veel voor me

( deel van de tekst aangepast door De Kindertelefoon vanwege regel 6, we verwijderen details over zelfmoordmethoden omdat dit voor anderen triggerend of choquerend kan zijn )

3 reacties

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • August 13, 2025

Hoi ​@Anton ,

wat verdrietig dat je je zo voelt, en ook al zo’n tijd. Je noemt dat je aan een therapeut en 113 niks hebt gehad, dat is jammer om te horen.

Toch zou ik het nog een keer willen benoemen dat je bij De Kindertelefoon ook terecht kan om je gedachten te bespreken, elke dag van 11:00 tot 21.00 uur via telefoon (0800-0432) of chat.

113 Zelfmoordpreventie kan je 24 uur per dag bereiken via www.113.nl.  

Je bent niet alleen, het is altijd goed om te blijven praten. Heel veel sterkte gewenst,

groetjes Marieke / De Kindertelefoon

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 13, 2025

Hoi ​@Anton,

Ik snap dat je al lang met deze gedachten rondloopt en dat het steeds zwaarder voelt. Je hebt niet het idee dat het ooit beter wordt, en wachten op verbetering voelt zinloos. Je vraagt waarom je geen zelfmoord zou moeten plegen, dus ik ga je geen loze clichés geven.

Ten eerste: je hebt nog niet alles meegemaakt of gevoeld wat er mogelijk is. Ook al lijkt het nu alsof het leven alleen maar uit pijn bestaat, jouw brein en omstandigheden veranderen — vaak op manieren die je nu niet kunt voorspellen. Als je nu stopt, ontneem je jezelf ook de kans om die onverwachte momenten ooit te ervaren.

Ten tweede: je hoeft nu geen “voor altijd” beslissing te nemen. Zelfmoord is definitief, maar de optie om te wachten blijft altijd open. Je kunt besluiten het nog even uit te stellen en in de tussentijd manieren te zoeken om de pijn draaglijker te maken, ook al voelt dat nu zinloos.

Ten derde: je bent belangrijker dan je denkt. Niet alleen voor je vriendin en familie, maar ook op manieren die je zelf misschien nooit zult zien. Jouw aanwezigheid heeft invloed op meer mensen dan je beseft, en als je wegvalt, laat dat gaten achter die nooit meer opgevuld worden.

Ten vierde: je hoeft niet voor anderen te leven, maar je kunt wél met anderen leven. Dat betekent dat je niet alles alleen hoeft te dragen. Je mag steun gebruiken zonder dat je hele bestaan in dienst staat van iemand anders.

Je hoeft niet vandaag te beslissen dat je “voor altijd blijft leven”. Je kunt wel zeggen: “Vandaag stop ik niet. Vandaag laat ik het idee even liggen. Vandaag kijk ik of er nog een andere manier is om deze pijn te dragen.”

xx liefs Wolf 🐺

• August 13, 2025

Hallo ​@Anton 

Ik mag dus niet zeggen ga naar 113 hmmmm🙃

Dat je de lol in het leven bent kwijt geraakt is heel kut, en ook zo lang hebt volgehouden. 

Heb jij geen dingen die jij wil bereiken in het leven. Een goede baan mieschien. Mieschien een een kind later. Mieschien moet je een keer kijken naar dingen waar je naar uit kan kijken. 

Wil je de rest van de content geven ? Ik wil het wel lezen? Ben je al naar een tyrapeut geweest dan ? 

Het leven is af en toe kut, in jou geval gwn kut. Maar je moet er door heen. En uiteindelijk geef je jezelf een schouder klopje dat je er door heen bent gegaan. 

Je hoeft er ook niet veel engerie in te stoppen, gwn kleine dingetjes doen. Zoek iets waar je even blij van word en wat je vol houd. En zoek dan nog iets. Als jij volhoud heb jij je hele leven om weer lol in het leven te krijgen. 

Als je er niet meer bent hoop ik dat het leven dst je had leuk was. En de poging gelukt is. 

Groetjes badeend