Skip to main content

Hoi, 

Ik heb een probleem en het gaat maar niet over. Ik steel echt al heel lang geld van me ouders, broertje en zusje. Ik denk ongeveer sinds groep 7.  Ik ga naar de zomervakantie naar klas 3. Aan het begin waren het snoepjes / koekjes en soms een paar muntjes. Maar het is echt steeds erger geworden. Toen werden het briefjes van 5 per keer. Toen werden het meerdere briefjes. En uiteindelijk briefjes van 50 en soms ook meerdere tegelijk. En ook de hele spaarpot van me broertje van 6 jaar (ongeveer 100 euro). Ook steelde ik snoepjes en koekjes soms zelfs een heel pak. Wat ik kocht van het geld meestal eten of dingen bij kruidvat / hema of cadeaubonnen waarmee ik dan iets online bestelde. 

De rede waarom ik dit deed weet ik niet zo goed. Aan het begin omdat ik maar 1 snoepje per dag mocht en van mijn zakgeld geen snoep mocht kopen denk ik. Me ouders zouden het kunnen zien als ik het toch deed want dat konden ze zien op me rekening. Daarna is het denk ik vooral gekomen doordat ik heel veel wou hebben en niet zo veel geld had omdat allemaal te kunnen kopen.

Me ouders hadden al langer tijd door dat er geld verdween en snoepjes maar als ze dan vroegen wie het had gestolen ontkende ik glashard en mijn broertje en zusje natuurlijk ook. Uiteindelijk gaf me broertje dan toe dat hij het had gedaan terwijl dit helemaal niet zo was natuurlijk.

Tot ongeveer een klein jaartje / half jaar geleden toen veranderde alles. Ik was logeren bij mijn opa en oma samen met me broertje en zusje. Me ouders hebben toen onze kamers doorzocht omdat ze zagen dat de spaarpot van me broertje weg was. Toen hadden ze bij mijn kamer gelijk raak. Ze vonden het kluisje en nog veel meer dingen die daar niet hoorde ook zon boek met euro monden uit alle landen die de euro hadden, ook veel cadeaubonnen die van mijn gezinsleden waren  en nog veel meer (ook heel  veel snoeppapiertjes). toen we terug kwamen moest ik op de bank gaan zitten en confronteerde ze mij hiermee en ik ontkende alles totdat ik niet meer kon ontkennen maar ik heb over alles gelogen waarover ik kon liegen. 

Daarna moest ik al het geld terug betalen ik heb gezegd dat ik uiteindelijk 250,- euro heb gestolen ongeveer. Dit hebben we allemaal bij elkaar opgeteld wat ze dus in mijn kamer hebben gevonden dus die cadeaubonnen, euroboek ding, spaarpot van mijn broertje en nog wat bonnetjes van winkels.

Nu weten ze dus niet dat daarvoor ik ook al dat geld heb gestolen wat me broertje zij dat hij had gestolen. dan zou het denk ik wel over de 500/1000,- euro gaan.

Toen moest ik beloven dat ik ermee zou stoppen alleen is dat niet gelukt en steeds zagen ze dan weer iets loog ik er glashard over en bekende later. Zo ging het heel lang door dat pas. Mijn moeder trekte het niet meer.

Toen is mijn moeder naar de huisarts gegaan om te praten hierover en wat ze het beste kan doen nu. Toen kwamen we uit bij een praktijk ondersteuner daar ging ik toen samen met mijn moeder heen (zonder me vader) voor een gesprek toen ben ik daar nog een paar keer heen geweest. De afspraak was dat ik aan het einde van de dag appjes zou sturen met dingen die ik had gestolen en gelogen. De eerste dagen deed ik dat wel. Maar daarna steeds minder tot niet meer. 

Ook lieg ik weer steeds en het stelen van geld ook weer. 

Het is de laatste tijd ook zo raar dan vraag me moeder hoeveel koekjes ik heb gehad dan zeg ik 1 terwijl ik der 2 heb gehad. En dat gaat gewoon automatisch ofzo daarover is het ook gwn niet nodig om te liegen want ik mocht er gwn 2 pakken. Maar daarna durf ik dan niet meer te zeggen dat ik er toch 2 heb gepakt omdat ze al helemaal boos werd omdat er dus 1 miste.

En het stelen gaat ook gwn niet over ik weet niet wat ik nu moet doen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik stop met liegen en ook het stelen zodat ik niks meer heb om over te liegen?

Hoi,  allereerst: knap dat je dit vertelt en zelf in ziet! Eerlijk: ik denk dat het voor jou in dit geval heel verstandig is om met een psycholoog te gaan praten en een goede behandeling af te spreken. Bel om te beginnen eens met de Kindertelefoon voor een goed advies. En vertel je ouders eerlijk dat het je niet lukt, dat je dit niet alleen kunt en zelf inziet dat je meer begeleiding nodig hebt. Je kunt er nu nog echt aan werken.  Stel dat je niets oppakt en geen actie onderneemt, dan is je perspectief voor later niet echt fijn. Dus ik zou je gunnen dat je al je moed verzameld en eerlijk vertelt dat je meer hulp nodig hebt. Veel succes! 

Groetjes liefs Tartan X 

Lieve @Julia 

Wat naar om te horen dat je al zo lang geld steelt van je ouders, broertje en zusje. Het is dapper dat je hierover durft te praten en om hulp vraagt! Ik snap dat je niet goed weet waarom je dit doet, maar het is belangrijk om te proberen te stoppen met liegen en stelen. Het is super van je dat je al hulp hebt gezocht bij een praktijkondersteuner en samen met je moeder gesprekken hebt gevoerd! ❤️

Het is niet makkelijk om te veranderen, (tenminste dat denk ik)  maar het is belangrijk om eerlijk te zijn. Maar ik snap dat je dat niet altijd kan en durft. Probeer elke dag op te schrijven wat je hebt gestolen en gelogen en als het je lukt, kun je het misschien bespreken met je ouders. Ik denk dat ze in het begin boos zullen zijn maar dat ze je wel gaan helpen enzo.

Probeer het stelen te ‘vergeten’ door afleiding te zoeken. Ik heb dat ook heel vaak! Als ik dan iets verslavends heb gedaan, en ik geen afleiding zoek, ga ik datgene opnieuw doen. Misschien kun je iets creatiefs doen ofzo!

Wees een beetje lief voor jezelf ❤️

Liefs Anoniema 🥰

Reageer