Skip to main content
Vraag

Lezen en het middelbaar...

• May 27, 2025
  • 2 reacties
  • 51 Bekeken

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1

Ik lees superveel, en ook snel. Ik heb in 3 uur een boek van 200 pagina’s uit en ik vindt het echt leuk om te lezen. 

Het ding is dat ik 12 ben, en dus volgend jaar naar het middelbaar ga, met enkel een vriendin. En vaak zijn kinderen van mijn leeftijd echt zo van; lezen is stom. Dus ik heb een beetje schrik voor de reacties van andere mensen. Vooral in het middelbaar. Als je me goed kent kan ik een ongelooflijke babbelkous zijn, en online ook, maar om zo gewoon opeens te praten tussen mensen die ik niet ken…. 

Valt dit mee qua reacties en is er iemand die hetzelfde voelt/voelde?

2 reacties

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • May 27, 2025

Hey! Ik snap je helemaal — ik had net hetzelfde toen ik in jouw situatie zat.

Ik lees ook superveel (en snel!), en ik vond het geweldig om helemaal in een boek te duiken. Maar toen ik naar het middelbaar ging, was ik ook bang dat anderen dat raar zouden vinden of er opmerkingen over zouden maken. Want ja, veel kinderen doen dan alsof lezen saai of nerdy is.

Maar weet je wat? Uiteindelijk viel dat eigenlijk reuze mee. Er zijn echt wel mensen die het ook leuk vinden om te lezen, ook al zeggen ze dat niet altijd hardop. En zelfs als niet iedereen dat snapt, is het juist cool als je gewoon jezelf blijft. Mensen waarderen dat veel meer dan je denkt.

Dus ja — ik voelde hetzelfde, en het komt goed. Je hoeft je niet te veranderen voor anderen. En het feit dat je een babbelkous kan zijn als je je op je gemak voelt, dat gaat je ook helpen om vrienden te maken. Je bent niet alleen hierin! 🌸📚

• May 27, 2025

Hoi ​@bloemetje_ 

WOW hoe snel lees jij😶‍🌫️

Ja, meeste mensen op de middelbare zijn niet altijd van het lezen. 

Maar als jij dat leuk vind om te doen, waarom zou je het dan niet meer doen. 

Met weeld vreemde praten ja dat is moeilijk, gewoon net doen alsof het je beste vriendin is 😅

Stiekem ben ik eigelijk ook wel best jaloers op jou. 

Ben zelf dyslecties (als ik het deze keer wel goed schrijf) en ben dus laaaaang bezig met 1 boek.... 

Als jij blij word van lezen, ga dan lekker lezen en trek je niks aan van wat een ander zegt 

Groetjes badeend