Skip to main content

leegte na lang ziek zijn

• June 17, 2025
  • 9 reacties
  • 103 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hallo, ik ben een meisje van 17 jaar oud. Ik ben al een aantal maanden lang ziek en heb daardoor ook al 2/3 maanden helemaal niet meer naar school kunnen gaan. Daarvoor ook al steeds minder. Er is tot nu tot nu toe nog geen oorzaak gevonden van het velen ziek zijn, behalve wat vitamine tekorten (die met pillen weer aangevuld zijn) en natuurlijk kom je in neerwaartse spiralen terecht. van weinig eten - maag kleiner - minder energie - nog minder kunnen eten. En van veel slapen - daar wen je aan en moet je nog meer slapen.

ik kon vaak weinig anders dan slapen, op bed liggen, lezen, filmpjes kijken etc. Het contact met vrienden werd daardoor ook steeds minder.

Nu gaat het sinds een paar weken steeds meer vooruit en probeer ik uit die neerwaarste spiralen te klimmen. Het probleem is nu alleen dat ik niet meer weet hoe ik mijn leven in moet richten.

ik zie er heel erg tegenop weer terug naar school te gaan. ik heb altijd mezelf opgelegd veel discipline te steken in school en het beste uit mezelf te halen. Ik heb heel veel geprobeerd door te werken ook toen ik ziek werd. bijvoorbeeld door caffeïne pillen te nemen. ik zat dan slaperig op school (met wel flinke hardkloppingen door die caffeïne.) en sliep meteen als ik thuis was. ik ben heel bang mezelf weer te verliezen in school als ik terug ga en dat dit ten koste gaat van mijn welzijn en gezondheid. heb ook het idee dat ik elk sprankje positieve energie kwijt raak als ik het schoolboek opensla. ik zou eigenlijk willen dat ik gewoon meteen kon werken. al voel ik anderzijds wel heel erg dat ik van mezelf het vwo moet afmaken (zeker na alle moeite die er in gezeten heeft al) ik ben overgestapt naar een ander soort onderwijs 2,5 jaar geleden waar je meer grip hebt op je eigen planning enzo en wanneer je toetsen maakt. het beviel me altijd goed dat zelf plannen. Maar begin me nu ook aftevragen of het nog de plek is waar ik me thuis voel. wil niet terug naar regulier onderwijs. Maar weet ook niet of er ander soort opties zijn.

ik weet ook buiten school niet meer zo goed wat ik wil. en hoe ik mijn dagen de komende weken ook in moet richten. ik ben bijvoorbeeld bezig met dingen bakken, tekenen en probeer ook wat beweging te krijgen zoals yoga of wandelen. Want zwaardere beweging kan ik niet aan. ik heb ook een keer een brief geschreven (5a4tjes lang) naar een vriendin toe. gewoon om wat nieuws te proberen en contact met iemand op te zoeken

ik heb veel genoemd hier boven. En mijn vraag is of jullie op wat voor manier dan ook suggesties hebben. bijvoorbeeld hobby’s die ik kan proberen, manieren om mezelf fit te houden, of andere dingen die ik kan doen. Ook ben ik benieuwd hoe je in contact kan komen met nieuwe vriendschappen. Of online vrienden uit het buitenland. ik zoek namelijk ook naar manieren om mijn Engels te verbeteren. tips wat betreft school en hoe ik daar mee verder kan zijn ook welkom! en eigenlijk alle soort tips/suggesties die je kan bedenken op wat voor vlak dan ook! alvast bedankt

!-->

9 reacties

• June 19, 2025

Hallo,

Wat fijn dat het wat beter gaat.

Het is inderdaad goed om met kleine stapjes te beginnen. Misschien kun je kleine dingetjes aan school doen? Voor Engels bijvoorbeeld filmpjes kijken of zo (in het Engels dan natuurlijk).

Buiten school zou ik ook zeker niet snel dingen gaan proberen te plannen, voor je het weet zit je weer zonder energie. Kleine stapjes, zoals wandelen of lezen zoals je al zei. 

Veel meer tips kan ik nu niet bedenken, ik hoop dat het je kan helpen!

Veel sterkte!

Forum|alt.badge.img+1

@natuurlijk_roodharige  heel erg bedankt voor je reactie. ik probeer elke dag steeds wat meer te wandelen. bedankt voor het meedenken. Heel erg fijn! 

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

Hé ik heb jou situatie niet meegemaakt maar zoals ik het bij jou hoor voel ik me echt rottig voor je, 

en ik ben het inderdaad met ​@natuurlijk_roodharige  dat je in stapjes dingen moet opbouwen doe dat vooral! 

Ook denk ik dat je het mischien goed is voor je om na te denken wat jij wil gaan doen en wat jij in de samenleving later doet en hoe je ook je steentje bij ga dragen, want daar is school voor. ik ga meestal 3 keer per week naar de dijk, en in die tijd denk ik wat ik later wil gaan doen. ik wil graag iets doen met mensen en ik heb al veel dingen die ik leuk zou vinden 

zoals directeur, meester, verzorger in de gehandicapten zorg en burgermeester ( he ik ben 17 jaar oud😂) 

mischien heeft het ook geholpen dat ik veel boeken lees ( een hobby van me) 

en dat ik fotografeer ( ook een hobby en dat geeft me motivatie om ergens naar toe te gaan)

ik weet niet of dit helpt maar je komt er wel, en over school? ze zullen het zeker leuk vinden jou weer terug te zien

lovegood
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • June 24, 2025

Er is ook speciaal onderwijs en op de vrije school en andere alternatieve scholen kan er ook veel aanpassing worden gedaan 

xx-me
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 25, 2025

heyy ​@anoniempje77778888 

ik heb dit ook soortvan gehad, lang ziek geen oorzaak. mn ouders zeiden dat ik het had verzonnen en sommige dokters zeiden dat het in me kop zat. dat was niet zo, echt niet. door dat veel ziek zijn was ik blijven zitten. en in de 2e keer van dat jaar had ik ook niet echt vrienden, ik had er wel een paar maar die waren betere vrienden me hun vrienden dan weer. nu paar jaar later gaat het beter, ik voel me niet ziek meer, heb een paar vrienden niet veel maar weet niet waar ik goed nieuwe vrienden kan maken. ik ben ook gestopt met sporten want ik had de energie gewoon niet en nu weet ik niet welke ik moet doen, tips iemand?  ik vond (misschien iets voor jou) voetbal altijd wel leuk, dat kost alleen wel meteen heel veel energie… en bij school, zorg dat je alle georganiseerd houdt en kijk inderdaad filmpjes of vraag extra uitleg.

succes alles komt wel goed!

xx meee

Forum|alt.badge.img+1

@lovegood bedankt voor de suggesties. Ik zit op een school waarin er veel ruimte is voor het maken van persoonlijke aanpassingen. Je maakt daar met je vakdocenten persoonlijke afspraken over wanneer je de toetsen inplant en hoe je er naartoe werkt. Je zit eigenlijk gewoon hele dag in een klaslokaal waar bovenbouw leerlingen van vmbo t, havo en vwo vooral dmv zelfstudie naar hun eindexamen en schoolexamens toewerken. Ik heb 2,5 jaar geleden de keuze gemaakt daar naartoe te willen. Het werkte altijd goed voor mij dingen op eigen manier en tempo te doen. Het enige wat niet zo goed werkte was dat ik niet zo goed op school kan werken met al die prikkels om me heen. En dat een hele dag lang veel energie kostte en moest vaak even naar het toilet om  weg te zijn van die prikkels (ik heb een lichte vorm van autisme) 

het is nu vooral gewoon moeilijk, dat ik al zo lang niet geweest ben en volgend jaar ook veel leerlingen weg zijn wat zal betekenen dat ik daar (een van de) oudste zal zijn. En mogelijk moet ik er ook nog een jaar extra over doen vanwege de vele achterstand. Ik heb soms gewoon mijn twijfels of het nog de plek is waar ik me op mijn plaats ga voelen of dat dit juist het moment is wat anders te gaan doen. Maar ik zou andere opties ook niet weten. 
als ik besluit daar te blijven (wat ik denk, want weet dus niks anders) dan wil ik iig met school overleggen of ik meer vanuit huis kan doen. Wat ook lastig is is dat ik dus zo ziek ben en niet weet hoe dat volgend jaar zal zijn

Forum|alt.badge.img+1

@xx-me heel erg bedankt voor de reactie. Ik herken het. Fijn om iemand te horen die ook zoiets had.  aan het begin vooral zeiden mijn ouders vaak dat het misschien gewoon een (autistische) burn-out zou zijn. Ik heb en had sterk de overtuiging van niet, omdat ik mijn klachten meer bij iets fysieks vind/vond passen. Ik had niet zo zeer echt meer stress (hoewel ik eigenlijk altijd wel een stresskip kan zijn die hoge eisen voor zichzelf heeft) maar ik had (en heb) meer gewoon last van heel veel moeten slapen (15 uur per dag ongeveer en dat voelde nog weinig) en ik had (en heb)  vaak last van ziekte zoals een soort buikgriep waar ik veel bij over moet geven. Een hele andere soort misselijkheid die ik ervaar bij stress. 

sporten kan ik al ruim een half jaar niet meer. Mij helpt yoga en wandelen nu vooral om mezelf fit te houden. Voetbal gaat het voor mij nooit worden denk ik. Ik heb namelijk echt een verschrikkelijk slechte motoriek

Forum|alt.badge.img+1

@JeBentNietAlleen  dank voor je reactie. Mooi wat je verteld! Ik weet nog even niet zo goed wat ik wil doen komende tijd en ook niet in de toekomst. 

ik had lange tijd het plan om na het vwo pedagogische wetenschappen of psychologie te studeren. Maar nu weet ik eigenlijk niet meer zo goed of ik dat wel ECHT wilde. Ik keek (onbewust) toch eigenlijk alleen naar universitaire opleidingen, omdat ik altijd de drive heb gehad het hoogste te bereiken (vooral qua educatie) en in mijn ogen dat universiteit was. (Ik leef ook wel in een omgeving met hoog opgeleide) 

ik weet gewoon niet zo goed wat ik zou willen en wat de opties zijn als ik die eis voor mezelf weg haal. 
ik kan redelijk goed leren. Heb 3 jaar gymnasium gedaan en het daarna het ook nog tot vwo 5 geschopt en altijd hoge cijfers gehaald. 
heb alleen het idee soms dat leren voor toetsen me niet gelukkig maakt. En het is wel iets waar ik het grootste deel van de dag afgelopen 5 jaar mee bezig was. Ik maakte na de 3de klas al een grote stap het minder te doen. Maar het voelde ook weer alsof ik afweek van mijn natuurlijke drive altijd het beste te willen doen en ik niet de versie aan andere liet zien die ik echt was.  Alsof ik me luier voor deed dan ik echt was (al weet ik dat ik misschien minder moet geven om wat andere vinden) kortom het is een enorme identiteitscrisis puntje soms

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

@JeBentNietAlleen  dank voor je reactie. Mooi wat je verteld! Ik weet nog even niet zo goed wat ik wil doen komende tijd en ook niet in de toekomst. 

ik had lange tijd het plan om na het vwo pedagogische wetenschappen of psychologie te studeren. Maar nu weet ik eigenlijk niet meer zo goed of ik dat wel ECHT wilde. Ik keek (onbewust) toch eigenlijk alleen naar universitaire opleidingen, omdat ik altijd de drive heb gehad het hoogste te bereiken (vooral qua educatie) en in mijn ogen dat universiteit was. (Ik leef ook wel in een omgeving met hoog opgeleide) 

ik weet gewoon niet zo goed wat ik zou willen en wat de opties zijn als ik die eis voor mezelf weg haal. 
ik kan redelijk goed leren. Heb 3 jaar gymnasium gedaan en het daarna het ook nog tot vwo 5 geschopt en altijd hoge cijfers gehaald. 
heb alleen het idee soms dat leren voor toetsen me niet gelukkig maakt. En het is wel iets waar ik het grootste deel van de dag afgelopen 5 jaar mee bezig was. Ik maakte na de 3de klas al een grote stap het minder te doen. Maar het voelde ook weer alsof ik afweek van mijn natuurlijke drive altijd het beste te willen doen en ik niet de versie aan andere liet zien die ik echt was.  Alsof ik me luier voor deed dan ik echt was (al weet ik dat ik misschien minder moet geven om wat andere vinden) kortom het is een enorme identiteitscrisis puntje soms

Pedagogische wetenschappen of psychologie is een mooie keuze, maar als je niet weet of je dat echt wil dan zou je mischien een keer een dagje mee kunnne lopen? eisen kunnen zeker goed voor je zijn en dat is echt een sterk punt van jou denk ik maar ik denk wel dat je fouten mag maken enzo en dat je ook realistich moet blijven stel jij vindt het niet leuk of leren maakt je enorm moe of zo dan zou ik als ik jou was gewoon een stapje lager doen ( minder leren, meer praktijk) dat is mischien wel heel lekker voor jou! en hoog op geleiden hebben echt goeie hersens maar minder hoog opgeleiden zijn weer meer praktischer en in sommige dingen weer slimmer dus het maakt uiteindelijk niet uit wat voor niveau je doet, doe wat je leuk vindt zou ik zeggen en mischien moet je later geeneens werken en mag jij thuis voor wat kids zorgen! ( als je dat leuk zou vinden natuurlijk)  en wat goed van jou dat je het tot vwo 5 hebt geschopt en goeie cijfers haal! ik zelf heb een beetje moeite met leren enzo dus gebruik waar je goed in bent! En toetsen maakt je zeker niet gelukkig en dat hoeft ook niet maar voor mij zijn het mijlpalen van kijk weer iets gehaald! weer goed gedaan en op naar de volgende toets. En als het verkeerd ga '’ volgende keer ga ik het beter doen'’ en ik haal altijd het einde van het jaar.  Wat jij heb gedaan is echt knap je zit op hoog niveau en hoge cijfers? respect hoor, en je hoeft niet altijd je beste versie te laten zien laat maar jezelf zien die mensen die dat doen die zijn meestal het sterkste! ennu de kennis van dat je het weet is het begin hé😉

oja ik ben zelf een beetje tedx fan, daar staan echt mooie dingen op voor allemaal problemen en hoe je er mee om kan gaan enzo en adviezen, hier onder effe een paar filmpje die ik interresant vindt mischien heb je daar ook wat aan:

En succes hoor! 

Groetjes ik 

ps als je nog vragen hebt kun je altijd nog reageren op dit berichtje hé