Skip to main content
Vraag

Lastige moeder en zelfmoordneigingen

• November 16, 2025
  • 6 reacties
  • 125 Bekeken

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+1

Paar jaar geleden voelde ik me zo depressief dat ik zelfmoord wilde plegen, tegenwoordig ook nog soms, maar minder, maar ik heb het niet gedaan. Nog niet, ik weet het nog niet, maar denk het niet. Maar toen ik het tegen mijn ouders + broer en broertje zei, lachten ze me allemaal uit, en zeiden dat ik gek was. Mijn broer en broertje pesten/plagen me er nog steeds mee, wat ik wel wat irritant vind. Maar vooral van mijn ouders vind ik het erg triest.

Ik wilde toen, en nu ook nog soms, zelfmoord plegen omdat ik te veel door mijn ouders gepusht word dat ik meer met school bezig moet zijn, terwijl ik al hele dagen ermee bezig ben. Net schreeuwde mijn moeder weer dat ik meer scheikunde moet leren, waardoor ik weer zelfmoordneigingen krijg, omdat ik ook erge faalangst heb. Het is niet zo dat ik nu mezelf iets ga aandoen ofzo, maar ik krijg wel de gevoelens dat ik blijer ben om dood te zijn, dan nog hier een dag extra rond te lopen.  Vooral mijn moeder wordt heel boos als ik niet naar haar luister, terwijl ik bijvoorbeeld vind dat ik een betere planning heb.

Wat moet ik doen??

(Dit is btw de eerste keer dat ik hierover praat buiten mijn gezin, want ik ben bang dat anderen mij dan raar gaan vinden of zeggen dat ik naar een psycholoog moet gaan, en dat wil ik niet.)

( deel van de tekst aangepast door De Kindertelefoon vanwege regel 6, het noemen van manieren van zelfdoding kan triggerend of choquerend zijn voor anderen en wordt daarom weggehaald )

6 reacties

Robin59
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • November 16, 2025

Hey ​@Ik_ben_anoniem123 ,

Wat naar om te horen dat je al zoveel jaren omgaat met zelfmoordgedachtes. We stellen ons zo voor dat het je kracht kost om te doorgaan en verdragen, wat enorm sterk van je is. Onthoud dat je er niet alleen voor hoeft te staan.

Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of chatten. Bij ons kan jij anoniem je verhaal delen en/of een van onze vrijwilligers kan met je meedenken over hoe jij jouw situatie kan veranderen. Wij bij de  Kindertelefoon willen altijd naar je luisteren, je serieus nemen en zullen je niet oordelen.

Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Erover praten is een mooie stap, die je hier nu op het Forum hebt gezet!

Veel sterkte!

Robin59 (De Kindertelefoon) 

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • November 17, 2025

hey ​@Ik_ben_anoniem123 , ik raad aan het hier met een mentor, je huisarts (huisartsen zijn daar ook voor!) of een familielid over te hebben, volwassenen kunnen je echt helpen. Ik heb zelf een dysthyme depressie, en bij mij zijn het echt ups en downs die dagen, weken, of maanden kunnen duren. Ik hoop dat jij snel weer in een up zit! 🙏

Sterkte!

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+1

Bedankt allemaal!

Paar jaar geleden zat ik er zo doorheen dat ik een paar keer zelfmoord probeerde te doen. Ook had ik vaak gedachtes dat ik mezelf wilde pijn doen of erger, maar die gedachtes duurden niet lang genoeg om dat te doen. Zelfmoordneigingen heb ik ook nooit heel lang, enkele uren maar, nooit dagen achter elkaar. Vroeger viel ik ook best wel vaak huilend in slaap. Ik heb ze vooral door te hoge druk.

Maar nu gaat het weer een stuk beter, ik heb het uitgepraat met mijn moeder, maar ik heb vast weer binnen een week weer ruzie…

Hebben jullie tips die ervoor zorgen dat ik geen suïcidale gedachtes krijg als ik weer eens een erge ruzie heb met mijn moeder of iemand anders? Dat zal ik waarderen :)

*Tekst aangepast door de KT i.v.m. forumregel 6 :Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum.*

Mariska H
Forum|alt.badge.img+6
  • Kindertelefoon
  • November 18, 2025

Hoi ​@Ik_ben_anoniem123 ,

Wat goed dat het je is gelukt om te praten met je moeder. Een mooie stap! Je kreeg al een mooie reactie van ​@Ruby27 . Hopelijk krijg je nog meer tips. Je bent in ieder geval altijd welkom bij De Kindertelefoon om te chatten of te bellen.

Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of chatten. Bij ons kan jij anoniem je verhaal delen en/of een van onze vrijwilligers kan met je meedenken over hoe jij jouw situatie kan veranderen. Wij bij de  Kindertelefoon willen altijd naar je luisteren.

Sterkte, groetjes,

Mariska

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+1

Bedankt! Ik ga vast chatten als ik het straks weer een keer nodig heb, ik hou niet echt van bellen.

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • November 19, 2025

Ik snap dat dit zwaar kut is. Wat een assholes. Mr onthoud dat er mensen zijn die wel om je (zouden) geven. Misschien kan je met een docent of iemand van scouting praten ofzo (kzag in je bio dat je op scouting zit).  Probeer misschien nieuwe (online) vrienden te vinden. En pls onthoud dat t allemaal tijdelijk is. Het komt wel weer goed. Je kunt ook naar een huisarts gaan. Die hebben geheimhoudingsplicht als je ouder als 12 bent. Oh en focus op je hobbysss, helpt altijd. Als ik me zo kut voel dan ga kvaak savonds naar buiten en gwn teringhard muziek draaien in mn oortjes. Dat helpt ook. En soms helemaal uithuilen is ook gwn okay. Veel geluk
XOXO - J