Skip to main content

Ik ben ondertussen al even 13. Ik heb hoog-functionerende autisme en ik ben ook hoogbegaafd. Ik probeer mijn leven goed te maken dor slechte dingen af te leren  en zo productief mogelijk te zijn.

Een probleem, er zijn een paar dingen die in mijn weg zitten.

Mijn zus speelt heel bazig over mij. Zij is 19 en ik moet altijd dingen pakken voor haar. Ik heb ook ontdekt dat ze soms zomaar in mijn kamer kijkt als ik er niet ben om te zien of ik niets mis doe. Als ik dan eens nee probeer te zeggen, dat verzint ze allemaal excuses en wordt ze boos

Ik heb dit tuurlijk al heel vaak tegen mijn ouders gezegd, maar die doen niks.

2de probleem is dat ik niet genoeg privacy krijg. Mijn kamer is redelijk klein en geluid kan makkelijk gehoord worden tot het verdiep beneden. Ik kan bijvoorbeeld niet bellen met vrienden ofzo zonder dat mijn gezin mij hoort. Mijn oplossing was voor 2 matrassen (die al lang op een nieuw bed moesten gelegen hebben op mijn kamer, maar ik heb nog steeds een 1-persoonsbed.) voor mijn deur te zetten. Dat dempte het geluid heel veel.

Maar gisterenavond (wel, deze ochtend), om ongeveer 3 uur ‘s nachts probeerde ik gewoon te slapen. Mijn zus kwam binnen en vroeg om een oplader omdat zij die van haar beneden was vergeten. Ze was (zoals gewoonlijk) te lui om het te gaan halen en vroeg aan mij om een oplader. Ik moest tuurlijk ook mijn gsm opladen, en ze bleef maar zagen dus had ik haar uiteindelijk gewoon gegeven. Nog steeds was ze boos en begon ze dingen te zeggen zoals “je moet die matrassen niet voor die deur doen, als er brand is kan je dan niet weg”. Ik snap dat tuurlijk wel, maar zij zou ook uitgleiden over al die rommel die op haar kamer ligt. Ik had het tegen mijn ouders gezegt over die oplader, maar mijn zus zei tuurlijk dat van die matrassen… Nu mag ik dat niet meer voor mijn deur plaatsen en kan ik dus niet met vrienden bellen.

Mijn 3de probleem zijn 2 kinderen op school. Een daarvan was nog eerst mijn vriend, maar begon dan heel irritant te doen. Hij is ook brainrot  en heeft altijd commentaar. Het 2de kind kwam later er bij, en die was nog erger. Niks wat je doet is goed voor hem en hij heeft serieuse aggressieproblemen (al geschorst wegens leerkrachten aan te vallen omdat hij een kleinere bank kreeg omdat hij zo veel prutst). Ik heb ondertussen al een hele lijst met dingen dat ze doen dat niet acceptabel zijn.

Nu, ik heb heel weinig emoties dus maakt mij normaal niet echt uit, maar het zit wel in mijn weg om een beter leven te krijgen en goede educatie te krijgen.

Ik zou heel dankbaar zijn als iemand dit helemaal leest en mij weet te helpen.

Hee,

Laten we beginnen bij je eerste probleem. Ik vind het persoonlijk raar dat je zus dit doet. Je bent grof gezegd haar bediende niet. Ik zou duidelijk tegen haar zeggen dat ze het zelf maar moet pakken als ze iets nodig heeft. En als ze boos wordt is dat haar probleem.

Je 2e probleem. Is er geen ander plekje in huis waar jij rustig met je vrienden kan bellen? Ik zou er met je ouders over praten, misschien dat zij een oplossing hebben. Ik weet niet hoe jou huis eruit ziet:)

Je 3e probleem. Gewoon negeren als het bij woorden blijft. Pesters hebben hun doel bereikt als ze reageert, dus ze stoppen vanzelf wel. Als hij toch iets doet dat te ver gaat, zou ik dit bij je ouders/mentor melden.

Ik hoop dat dit je heeft geholpen!

Hallo, 

Ik heb zelf ook autisme en wat andere dingen ik kan je wel proberen te helpen bamelijk bij joun eerste

- negeer haar

- praat er met jouw ouders over.

Bij 2

- probeer te overleggen of je op de zolder mag slapen.

- weet zelf ook dat het moeilijk is maar wachten tot je zus uit huis gaat

En bij 3

- probeer het speciaal onderwijs eens daar helpen ze meer en bij pesten ofzo is er meer tijd voor. 

Hey Martijn, zolder kan ik niet slapen, is veel te luid en kan ik niet van binnen dicht doen. Mijn zus heeft niet eens een lief, dus gaat nog een paar jaar duren. Negeren lukt niet en heb het al tegen mijn ouders gezegd. Ik zit ook al op speciaal onderwijs.

Je 2e probleem. Is er geen ander plekje in huis waar jij rustig met je vrienden kan bellen? Ik zou er met je ouders over praten, misschien dat zij een oplossing hebben. Ik weet niet hoe jou huis eruit ziet:)

Je 3e probleem. Gewoon negeren als het bij woorden blijft. Pesters hebben hun doel bereikt als ze reageert, dus ze stoppen vanzelf wel. Als hij toch iets doet dat te ver gaat, zou ik dit bij je ouders/mentor melden.

Heb jammer genoeg geen ander plekje in mijn huis. Ik zit al op de verste plek. Over de pesters, tuurlijk negeer ik hun,  maar ze krijgen mijzelf ook in de problemen wat invloed heeft op mijn educatie.

Reageer