last van angsten

  • 14 August 2022
  • 5 reacties
  • 84 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

 Snel hulp gezocht
Hoi! Ik heb best wel last van angsten(denk ik) Ik durf namelijk helemaal niet te zwemmen, naar de winkel of bijv kermis, ik weet niet waarom ik het niet durf maar alles in mijn lichaam zegt nee.?  
Ik ben 15 en weet echt niet wat ik ermee moet want ik ga nu alleen naar buiten voor school, werk en mijn sport. Als ik naar een van die plekken ga dan durf ik evengoed niet(het fietsen heen en terug dan, niet school zelf) 
Ik heb dit al ongeveer 1.5 jaar en het ging beter een tijdje dat ik met vriendinnen naar de winkel durfde maar het gaat nu weer slechter. 
Gister heb ik bijvoorbeeld last-minute iemand afgezegd om naar de kermis tegaan omdat ik er al 3 dagen van wakker lag, ik had de hele ochtend gehuild en ik wilde ook geen hulp van mijn ouders, (ik wist eerlijk gezegd niet wat mij overkwam en had geen controle over mijzelf, ik kon alleen huilen en begon ook te hyperventileren.) 

 

Ik weet niet waar ik bang voor ben of waarom ik nergens heen durf, wel ben ik sinds een maand gediagnosticeerd met autisme kan dit er iets mee te maken hebben?

 


5 reacties

Het klinkt heel heftig en het zou best te maken kunnen hebben met autisme, angst door veranderingen of menigten (bron: NVA - Autisme en angst & dwang). Jammer genoeg weet ik zelf vrij weinig van autisme, maar omdat je snel antwoord wou heb ik maar snel wat geantwoord.

Heel veel sterkte!!!!

Reputatie 4
Badge +3

Hi

Ik denk dat je dingen niet durft omdat je bang bent dat er iets gebeurd of het spannend vind. Heb je bijvoorbeeld dat je het moeilijk vind om in het verkeer te zijn of moeite hebt met inzicht in het verkeer? Als je dat hebt kun je bijvoorbeeld een angst ontwikkelen van dat je niet meer durft te fietsen. Heb je moeite met het "sociaal zijn" bij de kassa of heb je last van te veel prikkels? Dan kan het zijn dat je daarom angst voelt om naar een winkel te gaan. Waarschijnlijk zit je denk ik bij een psycholoog omdat je autisme hebt (als dat niet zo is, is het wel goed om dat te doen), dus bespreek dan de angsten met je psycholoog, die kan je helpen om er vanaf te komen. 

Reputatie 4
Badge +3

Ik had trouwens ook last van angsten, ik durfte ook niet goed om te gaan fietsen naar school of naar een winkel te gaan, nu heb ik daar geen last meer van. Wat tegen mij altijd werd gezegd: als je zo'n angst hebt, vraag jezelf dan af: wat is het ergste wat er kan gebeuren?

Reputatie 6
Badge +3

Hey L.b,

Weet je misschien hoe het komt dat je deze angsten hebt? Het kan soms zijn dat na een bepaalde gebeurtenis je ergens bang voor wordt of dat je er moeite mee krijgt.

Ik zou er zeker met iemand over praten. Er zijn altijd mensen die je willen helpen. Jij hoeft je er namelijk echt niet voor te schamen.

Je kan misschien met een vriend(in) afspreken om je te helpen bij iets waar je bang voor bent. Dan is er in ieder geval iemand bij je. Dat helpt je misschien om je comfortabeler te voelen.

Jij kan dit!

Groetjes iemand. 

Reputatie 4
Badge +1

Hey @L.b 

Ik herken me een beetje in jouw verhaal!

Als ik het zo lees zou het wel een sociale angststoornis kunnen zijn omdat zwemmen, naar de winkel, kermis, allemaal sociale dingen zijn. Maar ik ben natuurlijk geen psycholoog :) Dus doe geen zelfdiagnose.

Als je hulp wilt met je angsten kan je een afspraak maken bij de huisarts, die kan je dan doorverwijzen.

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen! <3

Liefs mijnproblemen

 

Reageer