Skip to main content
Vraag

lang ziek zijn geweest

• July 17, 2025
  • 5 reacties
  • 46 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

zoals  benoemd in eerder topic ben ik nu lange tijd ziek en gaat het steeds beter. Ik heb er nu ook erg veel moeite mee weer terug het leven op te pakken. Ik moet rustig aan doen, maar tegelijk heb ik het idee dat niks me nog inspireerd. 

Ik doe heel erg mijn best alles op te bouwen. Bijvoorbeeld door goed te eten. Veel te bewegen. 
Maar dan sta ik op, eet ik brood of yoghurt, ga ik soms buiten zitten (in de hoop dat de zon mee geneest  😅) iets aan een hobby doen zoals tekenen, dagboek schrijven, iets bakken, yoga of ben bezig met een verhaal schrijven en tussendoor ga ik dan lunchen, na de lunch een stuk wandelen met een podcast (maar weet niet wat ik moet luisteren zie mijn andere topic) of als het regent ga ik binnen op de loopband. en dan ergens nog eens yoga doen. En dan zit ik een beetje te wachten tot mijn vader thuis komt om een beetje wat gedachten uit te wisselen. Alleen hij is niet meer zo in de praatstemming na een lange werkdag.  Soms lukt het me met vrienden af te spreken, maar veel contact is ook weggevallen door het velen ziek zijn. En vind het moeilijk dat ik misschien last minute af moet zeggen, ben bang dat het me teveel wordt en moeite met naar hen gaan omdat fietsen ook nog zwaar is. Ik haal gewoon weinig energie meer uit de dingen die ik doe. Inmiddels de buurt wel gezien hebben met het wandelen, de yoga oefeningen nu wel gezien hebben, niet meer weten welke podcast te moeten luisteren, niet meer weten wat te moeten bakken en klaar zijn met steeds dezelfde snacks.

vaak zijn het toch de sociale contacten waar je je inspiratie vandaan haalt. bijvoorbeeld dat je bij iemand anders eet en dat die andere dingen eten dan ik. Of ik doe soms ook yoga met mijn vriendje als die er is, koppelyoga dan en daar vallen meer oefeningen nog in te ontdekken, want ik ken de poses nog niet. plus je kan gewoon samen lachen, terwijl je het probeert en ook als het helemaal fout gaat.  Ook kan iemand anders je advies geven in hoe je bepaalde dingen in je leven aan kan pakken. Daarom schrijf ik nu ook zoveel op dit forum in de hoop dat iemand met me mee wil denken. Dus als je dit leest, weet dat ik heel veel heb aan als je een reactie plaatst en ik heb nog meer topics waar ik heel veel zou hebben aan wat advies. 

begrijp me niet verkeerd. ik heb autisme. vaak veel tijd voor mezelf nodig. En tot een zekere hoogte houd ik van patronen, en gek worden van steeds hetzelfde broodbeleg is echt nieuw voor mij. vaak doe ik uit gemak toch steeds het zelfde op mijn brood. Alleen nu is het me echt wel te veel herhaling iedere dag steeds  

nu is straks ook iedereen op vakantie en wordt het nog lastiger contact te zoeken en mezelf bezig te houden. wij vertrekken morgen op vakantie (hoop dat het goed gaat, maar gelukkig gaat mijn oma mee, dus hoop dat ik dan niet de enige ben met een niet (meer) optimale gezondheid 😅. al is mijn oma nog heel fit voor haar leeftijd)Maar daarna gaat mijn vader met zijn vriendin alleen weg en bij mijn moeder thuis vind ik het niet fijn om te zijn, dus vrees dat ik veel alleen ga zijn.

ik vind het ook ergens wel moeilijk dat ik nu net beter wordt wanneer het vakantie wordt. Want anders had ik naar school kunnen gaan en meteen het op kunnen pakken. Zit er heel erg tegen op ergens. Want het beeld dat ik straks uren aan mijn bureau wiskunde opgaven zit te oefenen geeft me ook niet een opgewekt of inspirerend  gevoel. Maar vraag me nu nog heel erg af hoe ik school ga inrichten. Zoals meer vanuit huis doen. wil het eigenlijk gewoon nu geregeld hebben en een plaatje in me hoofd hebben van mezelf die met een paar aanpassingen toch mee kan komen ipv dat ik niet naar school kan.  

ik vroeg me af of iemand tips voor me heeft. bijvoorbeeld in hoe ik beweging kan krijgen (heel intens kan ik niet aan) want raak heel erg uitgekeken op hoe ik het nu doe. of iemand die tips heeft om in contact te komen met anderen.  gewoon alle tips die in je op komen bij wat ik hier boven allemaal gezegd heb. 

5 reacties

ScarletRift
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • July 18, 2025

Hey anoniempje77778888 🌞

Wat goed dat je zo eerlijk deelt hoe het met je gaat. Na lang ziek zijn is het heel moeilijk om alles weer op te pakken, en je doet al superveel om voor jezelf te zorgen. Dat het soms voelt alsof niks je energie geeft, is helemaal niet gek.

Dat je straks misschien veel alleen bent met vakantie snap ik, dat is best lastig. Gelukkig gaat je oma mee, dat is fijn! Misschien kun je samen met je vriendje die koppelyoga doen, dat klinkt leuk en geeft ook energie.

Voor beweging zou je korte wandelingen kunnen afwisselen met iets nieuws, zoals een danslesje of een spel waarbij je beweegt. Het hoeft niet zwaar te zijn om goed te voelen.

Over school is het slim om nu alvast te kijken wat voor jou werkt. Misschien kan iemand van school je helpen een plan te maken zodat je rustig kan beginnen en toch mee kan doen.

Blijf hier vooral praten, want er zijn echt mensen die met je mee willen denken. Je bent sterker dan je denkt en het is oké om het even moeilijk te hebben.

Groetjes
ScarletRift 💙

Vraag ChatGPT

ScarletRift
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • July 18, 2025

even een verbetering hoezo ik zei vraag chatgpt want die kan misschien helpen met die dingen

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hoi! Wat fijn dat je je verhaal deelt. Het is heel begrijpelijk dat je je overweldigd voelt na een lange tijd ziek zijn en nu weer proberen op te bouwen. Het is ook normaal dat je je soms een beetje vastloopt in je dagelijkse routine. Misschien helpt het om een visueel dagschema te maken. Je kunt bijvoorbeeld een prikkelarme planner gebruiken of zelf een schema met pictogrammen maken. Zo kun je duidelijk zien wat je gaat doen en wanneer, wat rust kan geven.

Als je merkt dat je uitgekeken raakt op je huidige manier van bewegen, probeer dan eens iets nieuws. Mischien kun je een nieuwe vorm van lichte beweging ontdekken die je leuk vindt, zoals een rustige dansles via YT of een creatieve workout. Het kan ook helpen om samen met iemand te bewegen, zo als je vriendje, om het leuker te maken.

Als je je verveelt met je huidige podcasts, probeer dan eens een andere categorie. Misschien vind je iets inspirerends in onderwerpen zoals zelfontwikkeling, verhalen, of zelfs humoristische podcasts. Je kunt ook apps zoals Spotify of Apple Podcasts gebruiken om nieuwe shows te ontdekken die passen bij jouw interesses. Als je merkt dat je vastloopt in je kookroutine, probeer dan eens een nieuw recept uit. Je kunt bijvoorbeeld een kookboek lenen bij de bibliotheek of online zoeken naar recepten die je aanspreken. Het bereiden van iets nieuws kan je een gevoel van voldoening geven en je dag wat opvrolijken.

Als je merkt dat het moeilijk is om contact te houden met vrienden, probeer dan eens andere manieren van communiceren. Misschien kun je een online hobbygroep vinden die bij je past, of deelnemen aan een activiteit in je buurt. Het kan ook helpen om een vast moment in de week in te plannen om met vrienden of familie te bellen of videobellen. Het is begreipelijk dat je je zorgen maakt over het weer oppakken van school na de vakantie. misschien kun je alvast een rustige planing maken voor jezelf, met kleine doelen die je kunt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van een rustige werkplek thuis of het voorbereiden van materialen die je nodig hebt. Het kan ook helpen om met iemand van school te praten over je zorgen, zodat je samen naar oplossingen kunt zoeken.

het is belangrijk om je gevoelens te blijven delen, ook als het moeilijk is. Als je merkt dat je vader na een lange werkdag niet in de stemming is om te praten, probeer dan op een ander moment een rustig gesprek met hem te hebben. Je kunt ook overwegen om met een vertrouwenspersoon, zoals een mentor of een andere volwassene, te praten over je gevoelens en zorgen. Onthoud dat het oké is om je soms overweldigd te voelen en dat het tijd kost om weer op te bouwen. Het belangrijkste is dat je kleine stappen zet en jezelf de ruimte geeft om te herstellen. 

In ieder geval veel sterkte.

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+1

@Wolf één creatieve workout? ik weet niet zo goed wat dat inhoudt. Kan je daar iets over vertellen?

Ik heb trouwens eigenlijk nooit zo van sporten gehouden. Ik moet mezelf er altijd toezetten. Maar ja het is wel belangrijk.  Zeker nu vind ik het belangrijk het minimale wat ik dan nog aan beweging kan doen tenminste dan ook echt daadwerkelijk te doen. Thuis is het vrij saai en doe ik het gewoon omdat ik het moet van mezelf eigenlijk. Maar zoals eerder gezegd ben ik er best wel op uitgekeken.

Ik zat al langer te denken om misschien eens bij een yogaclubje te gaan. Heb wat gegoogeld en nu eindelijk een berichtje gestuurd naar eentje. Was eerst toch best wel lastig want wist niet zo goed wat ik wilde. Er zijn niet zoveel opties, omdat ik in een klein dorp woon en heel veel aanbod is er niet. 

Ik wil graag dingen in de buurt doen, maar vind het lastig. Want hoe kom je erachter wat er allemaal in je buurt zit en wat je dan leuk vindt? En wil ook niet iets waar ik dan meteen elke week op bepaalde tijd naartoe moet, want weet ook nog niet hoe het er allemaal uit gaat zien komende tijd. Hoe ga ik het doen met school? blijf ik gezond? etc. 

Over die podcasts, weet ik niet zo goed hoe ik dat moet doen. Ik kan wel een nieuwe aanklikken, maar heb gewoon geen idee wat ik moet zoeken. Ik luister vaak naar podcasts voor het slapen gaan. En het liefst wil ik engels luisteren (omdat ik het eigenlijk vaak lastig vind Engelstalige hobby's te vinden die ik leuk vind en me engels wel graag wil verbeteren) Maar vaak zijn Engelstalige podcasts ook zoveel drukker dan Nederlandse. 

En een online hobbygroep lijkt me ook heel leuk. Maar hoe vind je dan zoiets? ik heb wel gekeken op discord. Maar snap er vaak gewoon niks van. Kom dan in zo'n hele grote groep terecht en heb geen idee wat ik dan moet aanklikken. 

Groetjes

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 3, 2025

Heyy ​@anoniempje77778888, denk bij een creatieve workout aan iets waar je normaal misschien niet aan zou denken, zoals aan zumba, , waarbij je op verschillende soorten muziek beweegt zoals jij je voelt, goed voor je conditie én je emoties. Een kussengevecht kan ook heel leuk zijn en is net een soort van cardio. Buiten kun je een natuur obstacle run doen in het park of bos: rennen, over boomstammen klimmen, onder bankjes kruipen en balanceren. Je kunt ook een game level-workout maken met oefeningen die je als levels moet behalen, of een dobbelsteen workout waarbij elke worp een andere oefening betekent. Hopelijk heb je hier iets aan 😊.

xx liefs Wolf 🐺