Skip to main content
Vraag

Klopt mijn schuldgevoel?

• October 11, 2025
  • 44 reacties
  • 600 Bekeken

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20

Hoi,  ik zit weer ergens over te piekeren, want ik heb een situatie veroorzaakt waar iemand anders nu last mee heeft gekregen. Sommigen hebben waarschijnlijk mijn brief wel gezien in de "brief die je niet zal versturen" topic.  En ik heb de situatie ook hier beschreven: https://forum.kindertelefoon.nl/emotionele-problemen-en-gevoelens-29/brief-die-je-niet-zal-sturen-99510/index2.html?postid=643524#post643524

Heel kort: ik heb wat fouten gemaakt bij een activiteit, waar kinderen mee zouden gaan in bootjes. Ik heb ze niet voorzien van wat belangrijke veiligheids maatregelen (riempjes vast van hun vest, fluit aan het koord) en ze zonder dat in de boot laten stappen en wou zo gaan uitvaren. En dat omdat een maatje me een filmpje liet zien en ik nergens meer aan dacht, ervan uitgegaan ben dat het wel goed zat. Daarnaast een jerrycan met bedorven zeep (ja dat bestaat) met de dop los op een steiger laten staan. Ding werd in de drukte omgestoten. Een jonge assistent leidster (17) , die mee had georganiseerd, was daar heel boos over. Terecht natuurlijk. Ze gaf me ter plekke een flinke berisping, een corrigerende toespraak zeg maar.  En ze gaf me de opdracht om meteen alles op de dweilen en te schrobben. De kinderen waren daar bij. Ook andere van mij eigen eenheid. Ik heb de straf voldaan zonder tegenspraak omdat ik snapte dat ik fout zat, en daarna heb ik mijn taken extra netjes uitgevoerd. Op de knieën gezeten te dweilen en met de borstel schrobben. Het was eventjes pijnlijk en niet leuk maar verdient en ik vond het afgesloten zo. Maar, het heeft nu gevolgen. Voor haar, de leidster, en mij. Vanmorgen moesten we allebei bij de voorzitter en de groepsconsulent komen. Heel gesprek, over de situatie, en in onze woorden vertellen wat er gebeurt was. En wat ze vonden Dat ik niet goed had opgelet, en dat zij met haar optreden haar boekje te buiten ging vonden ze. Het was te confronterend voor de kinderen en voor mij te zwaar gestraft zo zei het bestuur. Nouja lang verhaal kort: zij mag, als assistent leidinggevende, alleen nog aanspreken, vragen en aanwijzingen geven, maar  geen straf of maatregel meer opleggen.  Ze moet er dan altijd een volwassen gecertificeerde collega bij halen. Ook mag ze niet meer alleen beslissingen nemen over veiligheids zaken. En ze moet de richtlijnen en gedragscode opnieuw leren en daar krijgt zij een mentor voor, in elk geval tot haar 18e. En ik zelf moet de protocollen opnieuw doen en een test opnieuw om in mijn eentje een boot te mogen varen met anderen er bij in.  Mijn deel vind ik terecht en goed. Maar over haar maatregel voel ik me nu ontzettend schuldig 🥺 . Door mij krijgt zij nu "straf"  terwijl ik vind dat ze het goed deed. We hebben even met elkaar gepraat, ze zei wel " ik verwijt jou niets",  maar het voelt niet lekker naar haar toe.  Wat vinden jullie ? En wat kan ik doen voor haar? Is dit mijn domme schuld? Eerlijk zeggen hoor 😘. 

Groetjes liefs Tartan X 

44 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 11, 2025

Heyy lieve ​@Tartan15 ,

Ahh ja dat kan ik me wel voorstellen hoor❤️ Was natuurlijk niet handig wat je deed, maar je hoeft je hier echt niet schuldig naar haar toe te voelen al kan ik het me wel voorstellen.. ❤️ Ze bedoelde het goed en ik snap haar ook wel, ze wil natuurlijk dat de kids veilig zijn.. maar jullie hebben beide aan regels te houden🙂  Als ze zelf niet die beslissen over de straf mag maken mag ze dat, hoe goed bedoeld ook, niet zomaar doen❤️ En zo zal de scouting het ook niet naar haar toe bedoelen 😊 Jullie zijn beide natuurlijk ook nog jong en denk dat de straf voor jullie beide ook vooral bedoeld is om van te leren, en nu heb je dubbel straf dus kan me wel voorstellen dat je leiding altijd zelf daarover wil beslissen. Denk dat je door het praten het al goed hebt gemaakt hoor😘❤️❤️ Zo klinkt het iig wel❤️😊

Veel liefs en hoop dat dit een beetje helpt😘😘❤️❤️

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 12, 2025

Ik denk zeker niet dat het jouw schuld is. Zij bedoelde het ook goed maar heeft het misschien net iets te streng aangepakt. Dat is iets tussen haar en de leiding, niet iets wat jij expres hebt veroorzaakt. Je kan haar gewoon laten weten dat je het jammer vindt dat het zo gelopen is en dat je haar nog steeds respecteert. Meer kan je eigenlijk niet doen.

xx liefs Wolf 🐺

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 12, 2025

Hey lieve ​@Tartan15  aahw ik vind niet dat jij je schuldig hoeft te voelen hoor!  Ik vind het wel zielig dat je eerst al die openlijke straf kreeg voor al die kinderen, en nu weer de test opnieuw moet. Al is het ergens ook wel weer logisch maar toch 🫂. Zie het positieve: als je dit weer hebt opgefrist ben je helemaal top opgeleid en voorbereid! Ik denk dat het bestuur ergens wel gelijk heeft met dit verhaal. Want jij hebt dan nagelaten en krijgt nu de kans om er van te leren en (nog) beter te worden in je passie. En dat meisje ging inderdaad wel te ver in jou straf geven. ​@Dobymeis13 zei het al mooi in reactie op jouw comment in de topic van ​@Tjempie . Ze had je beter even apart kunnen nemen, je daar desnoods de berisping geven en dan gewoon vragen of je de rommel wil opruimen.  Nu heeft ze jou te streng aangepakt en een beetje vernederd..17 is jong voor leiding en bij ons is het al zo, zoals jouw bestuur nu besloten heeft. Minderjarige leiding mag bij ons ook opdrachten geven, aanwijzingen, vragen stellen, aanspreken. Maar niet eindverantwoordelijk zijn en ook niet straffen. Dat moet een meerderjarige leiding doen en ook nog in een redelijke verhouding tot je fout of onverschilligheid zoals jij dan had. Je bent een lieve, slimme jongen dus die test haal je zat, en we zijn allemaal nog maar kinderen, pubers en fouten maken mag nog. Je hebt er van geleerd en straks ben je voor die kinderen weer de grote jongen die zoveel weet 😉 en hetzelfde geldt voor dat meisje. Ze krijgt geen straf, maar hulp en gaat hier een nog betere leidster van worden. Eigenlijk eerlijk gezegd vind ik het bestuurs besluit wel goed. En naar haar toe kun je doen wat ​@Konijntje8  en ​@Wolf  ook zeggen. Laat je spijt merken en vertel je gevoel. Zij zal ook zelf inzien dat dit ook aan haar lag en jullie krijgen er vast een betere band door. Zijn er nog afspraken gemaakt over hoe jullie bij de kinderen weer worden " hersteld" of hoe zeg je dat?  Zij hebben het immers allemaal gezien dat jij werd neergezet door haar enzo. Misschien op een leuke manier hun ook uitleggen dat het allemaal een vergissing was en dat jullie weer gewoon  vrienden zijn en de kundige waterscouts zijn zoals altijd, ofzo. ☺️ Het is maar een ideetje hihi.  Nou lieverd ik hoop dat je er niet te veel mee zit. Zulke dingen gebeuren en uiteindelijk worden we er beter van 🫂♥️ 

Liefs, Tover xxx

Linax
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • October 12, 2025

Heyy,

Geen idee of ik alles goed heb begrepen maar ik ga proberen te antwoorden.

Ik snap dat je je schuldig voelt, maar het is niet jouw schuld dat zij nu die regels krijgt. Jij hebt je fout toegegeven en alles gedaan om het goed te maken vlgns mij.

Zij bedoelde het goed, maar het bestuur vond haar aanpak blijkbaar te streng. Jij hebt haar niet verraden hoor! ze zei zelf dat ze jou niks verwijt. Misschien kun je haar gewoon even laten weten dat je het rot voor haar vindt en dat je haar waardeert. Dat helpt vaak al.

Iedereen maakt weleens een fout. En je leert ervan. Ik ben trots op jou! 🤗

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 12, 2025

Dat de organisatie de veiligheid ernstig neemt, is normaal. Dat ze mensen die daar fouten tegen maken extra opleiding geven en ze goed in gaten houden tot ze bewezen hebben dat ze alle regels correct toepassen ook.

Maar dat jullie gestraft kunnen worden en uitgescholden voor vrijwilligerswerk is getikt.  Akkoord dat je je fouten rechtzet en er alles aan doet om ze in de toekomst te vermijden, maar dat je je zo moet laten vernederen en straffen is echt niet OK.  Ik zou een andere hobby zoeken.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 12, 2025

@Diana  maar dat wordt toch juist nu aangepakt en duidelijk gemaakt dat dat niet meer mag gebeuren? Dat vernederen en "schelden" mag juist helemaal niet bij Scouting. Daar zat de fout ook bij dat meisje en die wordt daarvoor geholpen met extra begeleiding om beter en verstandiger leiding te kunnen geven later. Het is juist precies omdat wat jij zegt helemaal verkeerd was, dat ze nu allebei een steuntje in de rug krijgen. Ik hoop toch niet dat jouw beeld van scouting nu is dat dat eerste normaal is want dat is het no way. Integendeel.  Liefs, Tover xxx

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 12, 2025

Heyy ​@Diana ,

Daar wil ik toch iets over zeggen❤ Die straf die ​@Tartan15 kreeg van dat meisje was idd te hard, vernederend en had ze niet mogen doen, maar van de vereniging is meer een soort leermaatregel en dat is voor allebei goed vind ik. Tartan had hier een verantwoordelijkheid tegenover die kids en dat meisje had een verantwoording tegenover Tartan dus ik vind dat de scouting daarin niet te ver gaat.🙂

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 12, 2025

Hoi , ik vind het een verstandige aanpak. Ze ging te ver met jou te straffen en nu hebben jullie beiden een mooie extra kans om de verantwoordelijkheid goed te leren nemen. Jij  hoeft je niet schuldig te voelen want zij zat met haar straf en preek net zo fout. Goed dat ze dat nu gaat leren en verbeteren. ​@Diana  ik denk dat je het niet helemaal goed interpreteert, want wat jij noemt is vlgs mij precies wat al niet mocht en waar dat meisje nu op wordt begeleid. Vanuit dat bestuur zie ik geen vernederende straffen, juist een verstandige manier om die aan te pakken en in de toekomst te voorkomen. Het meisje mocht dit al niet zo doen en wordt daar heel netjes op aangesproken en bij geholpen. ​@Tartan15  krijgt ook van officiële zijde geen straf maar een opfris over wat hij fout deed. Dus wat jij zegt dat mocht al nooit en is precies waar deze, terechte, maatregelen om draaien. Scouting staat vernederende straf niet toe, straf überhaupt al bijna niet. Geen verkeerd beeld krijgen hoor. Het is juist een heel sociale  organisatie. Met veel sociale veiligheids protocollen en richtlijnen om mild, respectvol en menselijk met elkaar om te gaan.

Ik ben het overigens ook met ​@Tover01  eens dat er nog iets richting de kinderen moet gebeuren. Die hebben deze vernederende behandeling van een jongen gezien en dat is totaal unlike scouting. 

Doby xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 12, 2025

Het bestuur vind dat het meisje te zwaar gestraft had en ze moet het straffen voortaan aan een volwassene overlaten. Dat er überhaupt gestraft wordt, is voor de scouting blijkbaar geen punt. Ook Tartan vindt het idee van straf eigenlijk normaal want hij ondergaat alles braaf en dan is voor hem de kous af.  Het is vervolgens het bestuur dat optreedt omdat alles toch wat te confronterend was voor de kleintjes.  Niet om het straffen op zich, begrijp ik.
Iedereen moet zelf weten wat hij aanvaardt en ik wil gerust geloven dat scouting leuk en leerzaam is maar ik zou me daar denk ik toch niet zo heel thuis voelen.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 12, 2025

Sorry ​@Diana  maar dat klopt niet. Het bestuur treedt op omdat het meisje in strijd met haar bevoegdheid heeft gehandeld. Omdat ze te ver ging en omdat ​@Tartan15  op een andere manier benaderd had moeten worden. Niet straffend. Het gaat dus zeker wel om het straffen op zich want dat had, zo lees ik en weet ik zelf ook, niet gemogen en dat is precies wat zij nu beter gaat inzien. Ik begrijp er uit dat dus eigenlijk niemand gestraft wordt maar juist begeleid. Straf is absoluut niet normaal bij scouting, daar moet ik je toch echt  op tegenspreken hoor ☺️.   Bij mijn groep nog nooit gezien ook. Er zijn zat (sport) verenigingen waar straf veel normaler is dan bij scouting. 

Veel liefs, Tover xxxx 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 12, 2025

@Diana Ik snap je opmerking over straf, maar volgens mij is dat niet aan de orde bij de vereniging zelf. Zoals ik het lees zegt @Tartan15 niet dat het erbij halen van een volwassene meteen tot straf leidt. En hij zegt: “Het was te confronterend voor de kinderen en voor mij te zwaar gestraft “ dus dan gaat het niet alleen om de kids maar ook Tartan zelf. :)

Dat jij er zelf weinig mee hebt is natuurlijk je goed recht, maar denk dat er wat verwarring is over wat er precies bedoeld wordt.

Groetjes 🙂

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 12, 2025

Hoi. Bedankt voor jullie lieve reacties!! Doet goed.  Ik lees ze keer op keer ♥️.

Maar, wat jij zegt ​@Diana  dat is niet zo hoor, moet ik toch even op reageren sorry. Het mocht helemaal niet en zeker niet op die manier. Als er al gestraft zou worden dan pas voor iets veel ergers. Dat werd ons ook duidelijk uitgelegd. Zoals jij het nu weerspiegelt is niet zoals dat in de organisatie gaat en mag gaan. Ik had door haar anders,  en niet straffend benaderd moeten worden en straf is een  aller uiterste middel bij zeer zwaar overschrijdend gedrag werd nog eens duidelijk gemaakt. Ik vind het niet helemaal eerlijk om mij nu te duiden als dat ik klakkeloos dit soort dingen accepteer. Ik zat fout, ik schrok van haar boosheid en wou niet escaleren. Ik ben ook maar een jongen die soms voor boosheid zwicht, en dat is mijn falen misschien en ik zal er op letten. Maar op dat moment er een heisa van maken was nog escalerender geweest. Voor mij was de kous af omdat ik er verder geen fuzz van wou maken, dat was het imo niet waard en ik vond het terecht op dat moment. Wou geen ruzie. Houd ik ook niet van. En ik weet dat ik te braaf ben met sommige dingen te accepteren. Vind ik zelf ook niet fijn. Maar ik wil ook niet altijd tegen stribbelen , het is balanceren. Dat het gevolgen heeft komt juist omdat scouting niet staat voor de dingen die jij nu noemt als blijkbaar geen punt. Het is juist precies het punt waarover we zijn aangesproken. Zonder straf, ik had dat ook anders moeten formuleren. We krijgen allebei leerpunten en begeleiding. Straf is echt helemaal niet normaal bij Scouting, echt niet. Please geloof mij daar in, ik wil niet een mooie club een reputatie bezorgen door mijn geklungel 😢en het schuldgevoel heb ik nog wel een beetje. Maar eigenlijk is dat ook onbelangrijk. 

Groetjes liefs Tartan X 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 12, 2025

Hoi,

Wil trouwens nog wel wat verduidelijking geven want zoals ik mijn reactie nu lees twijfel ik een beetje of het overkomt dat ik achter de manier van straf van dat meisje sta/stond. Wat ik bedoelde is dat ik denk dat ze ervan schok/ bezorgd was over dat groepje kinderen wat ik me wel kan voorstellen, en dat hoe ze reageerde daaruit voortkwam. Dus goed bedoeld alsin dat ze het uit bezorgdheid over hun deed, maar dat betekent niet dat het een goede manier was hoe ze het deed❤️

Maar zoals ik al zei jullie zijn beide ook nog jong natuurlijk🙂❤

Hoop iig dat het niet zo overkwam❤️

Liefs❤

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 12, 2025

Had ik goed opgevat en niet verkeerd begrepen hoor ​@Konijntje8  😘👍 Tartan XxX

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 12, 2025

@Tartan15  niet bang voor zijn! Ik had voor mezelf en hoe ik ben geen betere club kunnen vinden. Ik voel me er totaal comfy en het is één van de weinige plekken waar ik er zonder commentaar bij kan lopen zoals ik wil en waar ik me 100% veilig voel. Je bezorgd de vereniging helemaal geen slechte reputatie hoor!   Overal komen fouten en verkeerde inschattingen voor. En machtsmisbruik , bewust of onbewust. Gelukkig was het in jouw geval onbewust. En ongepast binnen scouting ook. En het is niet voor niks dat heel veel super grote (sport)verenigingen de regels en protocollen van scouting komen bekijken en overnemen. En je "braaf zijn" dat herken ik en ik heb dat misschien nog wel veel "erger".  We hebben dat in de topic van ​@Tjempie  uitgebreid besproken en daar hoef je je nooit voor te verontschuldigen!  Ik neem trouwens ook aan dat ​@Diana  dat niet bedoelde 😘

Liefs, Tover xxx ♥️

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 12, 2025

@Tartan15 he, ik verwijt jou niets. Weet je nog dat ik het was die zei dat ik je stoer vond toen je je straf op school accepteerde?

Ik heb in bericht dingen gelezen die jij er niet in zette. Excuus.

En voor alle scouts hier: als jullie allemaal scoutisme zo hard verdedigen, zal de hele beweging zeker meer dan de moeite waard zijn. The strength of the wolf is the pack.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 12, 2025

@Diana  dat weet ik 👍 allles top hoor, ik weet dat je het goed meent, no worries! 😘

• October 12, 2025

hiiiii  ff steuntje voor jou😘

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • October 12, 2025

Hey, het is echt niet jou fout hoor! Zelf weet ik niet hoe het precies gaat bij scouting, maar van wat ik gelezen heb hoorde ze dat niet te doen. Probeer er niet teveel over te piekeren, ze maakte en (grote?) fout, en daar krijgt ze nu hulp/straf mee. En bovendien is het toch tot haar 18e? En ze is nu 17. Een jaartje is niet enorm lang. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het heel vervelend voor haar, maar blijkbaar is het zo ernstig daar dat dat een goeie straf is. Dus alsjeblieft, pieker er niet over. Iedereen maakt wel eens fouten.

Groetjes Lupus 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 13, 2025

Hey ​@Diana  dat vind ik sterk van je 💪♥️. Het is natuurlijk geen foutloze club maar ik ben blij dat ik er zit en er gewoon heerlijk in rokje kan lopen bijvoorbeeld hihi. Trouwens dat over straf verdienen en  aanvaarden zei je ook over mij en dat vond ik een mooi compliment. Je hebt daar ook groot gelijk in. Ik vind dit ook interessante dingen om over na te denken. Ik denk dan ook van " ik hoop dat ik het later goed doe als het moet".  Het is niet leuk, straf, maar hoort er helaas bij.  Alleen je moet ervan leren en beter worden. Ik weet niet of jij dat zei: schaamte is prima, leren ook, vernederen niet. Zo is het. Ik heb zelf voor de zomer het verschil nog mogen voelen, daarom is dit zo boeiend om bewust te zijn. Hé wat typ ik toch altijd lange teksten 🤭🤭

Liefs, Tover xxxx 

NightShadow

Hey lieve ​@Tartan15,

Ik heb eigenlijk niks te zeggen behalve dat ik me volledig bij de meeste aansluit. Iedereen maakt fouten, dat is menselijk. Dus niet te lang mee blijven lopen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 13, 2025

Hoi ​@Tartan15  je hoeft helemaal geen schuldgevoel te hebben hoor. Maar verder vind ik wel dat het bestuur gelijk heeft. ​@Dobymeis13  en ik ☺️ hadden zoiets al gezegd in de brief topic. Het meisje van maar 2 jaar ouder ging te ver met jou zo straffen, dat was ook helemaal niet nodig. En het is goed dat jullie allebei nu een steuntje krijgen om hier van te leren.  Ik ben het eens met ​@Tover01  en ​@Dobymeis13  dat jullie en jij vooral nog wel voor de kinderen moeten laten zien dat alles weer goed is 😍.  Hun beeld is misschien nog wel van jou daar op de knieën en zij er boos naast. Jou als gestraft. En dat is niet fijn voor hun en jou vooral. Gaan jullie dat nog doen? En echt geen schuld voelen! Zij ging te ver. Dat mag ook gevolgen hebben en ze krijgt er niet eens straf voor. Goed gedaan van jouw bestuur. 

Groetjes Tjempie

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 13, 2025

Dank jullie echt hartelijk allemaal! Echt lief! We gaan inderdaad de kinderen nog uitleg geven en het goed maken 😊. Love you! ♥️

Groetjes liefs Tartan XxX 

• October 14, 2025

Hi. No offence maar: Ik vind dat je de eerste reactie al anders had kunnen doen. Okey jij bent niet zo zeg jij. Maar joh. Echt niet? Je zit op karate en doet van alle stoere dingen 😍. Dan kun je toch ook van je af bijten? Jij gaat ("ja meisje") op je knieën en zegt niks en netjes boenen. Voor de ogen van haar en je meisje en die kids. Je pijnigt jezelf ermee. Waarom zeg je niet van hey ff dimmen we praten straks, ik ben nu druk. Weet je plaats meid..ik zorg dat het goed komt. Ze is maar 17, wat nou boos? Ik denk dan verdedig je. Nu ben je gezien door hoeveel kids in een degradatie positie op je blote knieën op de grond. Voor een meisje 17.  Zou je adviseren dat never meer te laten doen. Is echt té gehoorzaam .  En is voor die kids ook raar . Je zal daardoor wel je best moeten doen om weer in aanzien te komen als grote jongen bij hun. Gun ik je hoor echt :)  over wat je bestuur doet, ja dat is wel okey als de regels zo zijn.  In tegenstelling tot ​@Diana  vind ik straf prima maar dan wel door echte autoriteit, volwassen man ofzo die jou aanpakt. Maar mag dus niet bij die club.  

Groetjes K 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 14, 2025

@nononsensgirl   nou wil ik er ook wat over zeggen tegen jou. Je kijkt naar de situatie alsof ​@Tartan16  soort van verslagen werd door een leeftijdsgenote en alsof hij niet tegen haar  als meisje op durfde.  Dat is hier niet aan de hand.  Ikzelf zou ook hebben gehoorzaamd.  Niet aan "een jongen of een meisje", maar aan een leidinggevende die op dat moment mij aanstuurt.  Het meisje van 17 was dat op dat moment. Ik zou ook kiezen om mijn fouten en slordigheid te herstellen net als Tartan. Hij ging niet  zomaar nederig op zijn blote knieën zitten, hij deed dat om te werken en de schade te herstellen. Respectvol en bewust van zijn fouten. Hij zat niet stil geknield met zijn handen op de rug ofzo. Hij werkte. Die nederige houding was een bijkomend ding. Vernederend, dat klopt. Daar is het leidinggevende meisje nu ook op aangesproken en daarom ook krijgt ze begeleiding. Ik vind het juist heel verstandig van Tartan om niet op dat moment de strijd aan te gaan, maar juist aan iedereen te laten zien dat hij zijn deel van de situatie begreep en wou herstellen. Dat is stoer en verstandig. Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben ook al zat ik dan op mijn knieën en zag iedereen mij. Ik luister ook naar mijn leidinggevende en als die dan fout zit leren we rt allebei van. Dat de straf niet had gemoeten is duidelijk en komt nu ook niet meet voor. Ik vind het juist super stoer om over je trots en ego heen te stappen en jezelf aan anderen te laten zien terwijl je je misstappen herstelt.  

Liefs, Tover xxx