klimaatverandering

  • 9 August 2019
  • 2 reacties
  • 84 Bekeken

I denk heel veel, te veel na over klimaatverandering en dat de wereld in mijn toekomst eraan gaat? Hebben meet dit e hoe gaan jullie hiermee om? Iemand tips om hier niet meer aan te denken?

2 reacties

Hey,

Ik denk hier ook vaak aan, maar dan vooral over de discussie die eromheen speelt. Die discussie vind ik té politiek en ik sta altijd aan de linker kant. Op mijn zestiende kom ik tot de conclusie dat klimaatverandering zowel wordt veroorzaakt door de natuur als de mens.

Je hebt natuurlijk ijstijden en interglacialen, maar de mens verwarmt die interglacialen nog meer dan ze al deden. Zo leven we nu in een interglaciaal.

Toch is het klimaat gestegen. Kijk maar naar het aantal projecten dat in Nederland tegen het water werden gebouwd. Dat komt echt wel door de mens.

Naast klimaatverandering zijn er ook andere redenen om klimaatvriendelijk te gaan, namelijk die van de smog en luchtvervuiling. Aardbevingen in Groningen ook. En doordat we vast zitten aan fossiele brandstoffen handelen we met landen als China, Rusland en Iran: dictaturen. En er wordt om olie gevochten.

De wereld gaat er in ieder geval niet aan door klimaatverandering, in ieder geval nog niet. Er komt wel minder voedsel, etc., maar we eten nu meer dan genoeg. Met minder voedsel zou de mens zeker wel kunnen overleven, alleen mensen in slechtere gebieden helaas niet.

Je kunt er natuurlijk niet aan denken, maar je kunt je er ook voor inzetten door daadwerkelijk dingen te doen als minder lang douchen, minder vlees eten (we eten veel te veel vlees) en zuiniger leven in het algemeen. Meer kun je niet doen en als je niet meer kunt doen, stress je niet meer. Je kunt ook nog lid worden van klimaatbewegingen of van een politieke partij die zich inzet voor een goed milieu zoals GroenLinks.

Groetjes,

Geen_Naam

Post Scriptum

De wereld gaat er niet aan, maar er kunnen meer overstromingen komen in de toekomst. Dat wordt echter ook opgelost door de politiek door dijken te bouwen, net zoals vroeger gedaan werd.
Hey,

Er is letterlijk te weinig fossiele brandstof over om te verbranden om de ozonlaag te vernietigen.

Ik weet niet of wij, de mens echt de wereld kunnen vernietigen. Ik denk dat we er wel zeker van kunnen zijn dat de manier van leven, zoals we die nu kennen, zal ophouden met bestaan. Je hebt o.a. overbevolking, voedselschaarste, zuurstofcrisis, vervuiling en ga zo maar door. Er moet iets veranderen in onze manier van leven. Als we dat zelf niet doen, worden we er vroeg of laat wel toe gedwongen.

Ik vind het best een lastig onderwerp. Ik kijk en lees dan ook veelste veel SciFi series en boeken. Dat werkt niet echt geruststellend. Iedereen roept wat anders en ja, ondertussen gaan we er allemaal aan.

Je kan proberen om je zelf zo goed mogelijk in te zetten voor een beter klimaat. Minder/ geen vlees eten, minder water verbruiken, recyclen, e.d. Het begint immers bij jezelf.

Probeer in het nu te blijven. De toekomst is altijd onzeker. Morgen kan er net zo goed een meteoriet inslaan die ons allemaal dood. You never know. Probeer daarom om je niet te veel zorgen te maken en het eventueel te relativeren met zo'n gedachte.

Gr. Pin

Reageer