Skip to main content
Vraag

Kleine twijfel

• October 7, 2025
  • 10 reacties
  • 177 Bekeken

Tover01
Forum|alt.badge.img+19

Hey allemaal! Ik ben nu 14 en het gaat eig best goed. Ook dankzij jullie en de lieve reacties en posts hier op het forum. Ik heb een best leuk leven en leuke school en hobbies. Nou fietste ik pas geleden met wat team maatjes van de voetbal terug naar mijn stadje. We hadden verloren en praten wat na over de wedstrijd en de scheids. En over sommige commentaren die wij kregen van lui aan de zijlijn. Dat gaat soms best ver en dan door volwassenen. Meestal valt het mee maar toch. Bijvoorbeeld tegen mij, als ik op snelheid langs hun zoon ga ofzo, dat ik een "bitch" ben, of een "wijf" omdat ik uiterlijk wel op een meisje lijk. Maar goed, dat laat ik maar passeren. Maar toen we het daar over hadden (mijn teamgenoten staan positief naar mij hoor) vroeg één van de oudere die mee fietste iets van " hoeveel mannen heb jij eigenlijk in je leven?" . Ik heb luchtig geantwoord dat ik gelukkig veel leuke vrouwen ken. Maar ik ging eens nadenken daarna..Hij bedoelde denk ik dat ik ben zoals ik ben doordat ik geen vader heb (ik ben ontstaan op een festival in een gezellige nacht zeg maar) en ik dus alleen een mam heb. Maar ook wrs hoe ik met mn vriendin ben (volgzaam) enzo. En mijn uiterlijk en kleding ( soms eye liner, oorsieraadjes, armbandjes, rokjes etc) En toen ging ik eens op een rijtje zetten wie ik allemaal heb als volwassenen die mij (mede) opvoeden zogezegd.  Ik heb dus mam, mijn zus die tien jaar ouder is,  op de opvang en daarna basisschool alleen leidsters en juffen gehad, nu alleen leraressen (conciërge is een man) , bij de scouts 3 leidsters en 2 leiders, judo sensei (leraar) is vrouw, Bij voetbal alleen mannen/jongens en 1 meisje in het team. Maar dat is sport. En weet je, mij maakt het echt helemaal niks uit. Al bestond de hele rest van de wereld uit vrouwen. Maar toch heb ik nu een klein twijfeltje van " had je meer mannen nodig? " Als voorbeeld ofzo of om die kant van de opvoeding te krijgen.... En ik bedoel niet dat ik anders moet zijn of worden want dat gaat niet gebeuren 😉. Ik ben trots op mijn brede interesse en ook mijn "vrouwelijke" kant ( Hoewel ik dat getypeer onzin vind). En ik bedoel ook niet dat ik slechter af ben zonder vader. Mijn moeder heeft mij echt ontzettend lief en breed opgevoed (en nog) en ik houd heel veel van haar. En ik luister naar haar. Het is gewoon een vraag waar ik mee kwam te zitten, Zou het "beter" zijn  als je meer mannen in je leven hebt of is het zo helemaal goed. Eigenlijk wil ik dit twijfeltje helemaal niet. Maar na die vraag sloop die er in. Wat vinden jullie? 

10 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 7, 2025

Je moeder en al die andere vrouwen in je leven hebben je prima opgevoed tot een lieve, interessante, zelfbewuste en sociale jongen.  Wat hadden mannen daaraan kunnen toevoegen?

Ik begrijp dat je je afvraagt hoe het zou geweest zijn met bijvoorbeeld een vader in je leven maar ik ben daar heel nuchter in: er zijn dingen in het leven die je niet kunt veranderen, dus het heeft niet veel zin om daarover te piekeren. Je moet er maar het beste van maken.

Dat je jezelf blijft, ondanks dat je er in de ogen van sommigen soms vrouwelijk uitziet en dat ze dat dan ook nog eens iets beschamend vinden, zegt veel over de sterke persoon die je bent.  Je hoeft je echt niets aan te trekken van de mening van mensen die je voor de rest toch niet kent.  Zo lang je familie e, je meisje en je vrienden je aanvaarden als de Tover die je bent en je je er zelf goed bij voelt, moet je niet veranderen.  Ik word ook wel eens aangesproken als ‘ventje’ door mensen die me daarmee denken te beledigen  omdat ik  me jongensachtig kleed en heel kort haar heb en dan kan ik alleen maar denken wat voor sukkel je moet zijn als je andere mensen zo gaat beoordelen.  Ik krijg bijne medelijden met die zielige types - bijna, maar niet echt.

Blijf wie je bent lieve Tover, je bent goed zo.

• October 7, 2025

Hi. Dat het is zoals het is kun jij niets aan helpen. Zo is het gegaan.  Jij bent jij. Kijk ik moet nog steeds wennen aan jongens die zo de kant op gaan als jij. Ook wel weer sterk dat je dat doet.  Ik zei eerder ik wil jou niet judgen.  Maar ik ben het gewend dat jongens dat stoere voorkomen hebben. En zich niet laten downgraden maar het 'gevecht' aan gaan.  Bijvoorbeeld op school. Nu had je enkel vrouwen boven je je hele leven. Maar dat kun jij niet helpen. Ik bedoel het niet vals jij bent echt een aardige boy. Maar ik heb heel veel van jou gelezen dat ik ingewikkeld vind om bij een jongen te zien. Misschien is dat wat je als jongen anders van mannen kon mee krijgen. Ik vind het echt wennen en moeilijk in mijn beeld van mannen hoe jij bent. Onderdanig aan jouw meisje, super veel ontzag voor autoriteit. Straf pakken zonder commentaar te geven (in de hoek staan en voor de klas kort geleden) , je laten vernederen door autoritaire vrouwen. Ook nog op je 13de net voor de zomer las ik. Bij de juf staan voor de klas , handjes op je rug. "Ja mevrouw" was jouw antwoord. Alle kids zien je staan. Keurig je 50! strafregels maken, ik denk dan kom op voor jezelf jongen! Dat gun ik je ook. Zoals jij gehoorzaamt is in my opinion net ff niet wat een vent doet weet je. Meisje zou dat ook weigeren wrs, ik for sure! Sorry echt, jij bent echt zo aardig. Je meiden uiterlijk is ook jouw ding natuurlijk. Maar ja je kunt comments verwachten. Is niet tof maar gebeurt. Op je knieën gedwongen is absoluut niet okey, maar fight back. Rokje staat je echt leuk maar je bent een jongen. Ik meen echt, ik probeer je te begrijpen en te wennen.. Goed dat je op vechtsport bent, dat is cool. No offence, echt je bent goed en heel nice maar mijn traditional gevoel blokt nog. However wel alle tofs wens ik jou. Dat zeker. ​@Diana  heeft zeker een punt en dat is mijn struggle ook. 

Groetjes K. 

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 7, 2025

@Tover01  je hoeft echt niet meer mannen in je leven en jij bent gewoon mooi zoals je bent.

Ik vind het juist hartstikke stoer of cool dat je je gewoon zo durft te kleden enzo!

Dat zij bitch en wijf naar jou roepen vind ik ook echt niet kunnen:( 

(Ik dacht trouwens dat je 13 bent XD)

Liefs,

XXX Yusa  

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 7, 2025

Hoi mooie, stoere, creatieve, originele Tover!  Ah, ik kan mij wel indenken dat je die vraag hebt qua "hoe was het geweest...".  Zo logisch en eerlijk van je. Het is inderdaad zoals ​@Diana  zegt, een voldongen feit. Maar natuurlijk gaan deze vragen door je hoofd. Dat kan iedereen hier, van moderator tot jongste deelnemer zich voorstellen! En voor wat je verder vertelt, het is zo ongelooflijk mooi hoe jij bent!  Diana gaf het al aan in haar top reactie, jouw moeder en zus en alle vrouwen in jouw leven hebben jou mede gevormd en dat blijkt dus onovertroffen te zijn gegaan. Zo'n pareltje als jij, sociaal, super slim en ik vind ook super sterk, moesten er meer van zijn. Twijfel niet lieve schat, je bent zo goed zoals je bent.  De eerlijkheid van ​@nononsensgirl  komt aan, ook bij mij want ik ben net zoals jij qua opstelling, maar bevestigd eigenlijk tegelijk hoe krachtig en verstandig en strategisch juist jij met allerlei situaties om weet te gaan. Dat hadden we eigenlijk ook al geconstateerd in de topic van ​@Tjempie  over onze straffen .  Wees lekker wie je bent, de vrouwen en meisjes in jouw leven, ook jouw geweldige vriendin, maken jou met jouzelf natuurlijk, een heel mooi persoon! 

Met veel waardering en liefde 

Groetjes Tartan ♥️

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 7, 2025

Ik denk dat het niet per se beter is om meer mannen of vrouwen om je heen te hebben, maar dat het vooral belangrijk is dat je mensen hebt die van je houden, naar je luisteren en je steunen. Het klinkt alsof je een hele lieve mama, zus en fijne juffen en leiding hebt die goed voor je zorgen. Dat is het allerbelangrijkste!

Iedereen heeft wel anders wie ze in hun leven hebben, maar dat maakt jou niet anders of minder. Jij bent helemaal goed zoals je bent, met jouw interesses en jouw leuke “vrouwelijke” kant en trouwens, dat “vrouwelijk” of “mannelijk” is vaak maar gewoon hoe mensen denken, het zegt niet alles.

Dus maak je niet teveel zorgen over die vraag van die man. Jij bent super zoals je bent en het is echt oké!
Wat vind jij zelf het fijnst aan de mensen om je heen?

xx liefs Wolf 🐺

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 7, 2025

Hoi ​@Tover01  jij bent mooi, lief en stoer en zeker goed zo! Don't worry. Anderen gaven al goede reacties, maar ik vind jou ook een topper! Ik vat zeker de "what if" maar ​@Diana  zegt het al heel mooi. Twijfel niet nodig!

@nononsensgirl  dat is eerlijk maar wel kort door de bocht. Oké, Tover is sub bij zijn meisje. Prima, private matter, hij happy zij happy. Niet onze zaak. En oké, hij was gehoorzaam in die school setting. Jij vind dat niet mannelijk begrijp ik uit je woorden. Of in elk geval jij verwacht meer verzet van Tover als jongen en dat doet hij niet dus is hij minder als jongen? Idk of je dat bedoeld. Maar ik begrijp hem juist wel. De-escalatie,  niet gaan ruzie maken wat je toch verliest als leerling, hoe stoer je ook bent. Dat deed hij. Handen op de rug om te laten zien "ik luister ik conformeer mij aan u" is juist slim.  Hij zet zijn stoerheid opzij om erger te voorkomen en stelt zich nederig op zodat de situatie beheersbaar is. Straalt juist vriendelijkheid en inschikking uit door de houding. Heel verstandig.  Coping strategies. Ja je bent dan even niet stoer maar dat hoeft ook niet. Dat dat mens hem dan alsnog veel te veel straf geeft en veel te triomfantelijk autoritair doet als "zie mij eens winnen van een jongen"  heeft niet aan hem gelegen. Jij noemt verzet, maar wat had hem dat gebracht? Ik ben aan Tover zijn kant in deze situatie. Tuurlijk je hoeft niet klakkeloos alles te pikken maar deze situatie was al die trammelant niet waard. Tover zijn nederigheid was het enige juiste wat hij kon doen.  En verder vind ik jou, Tover, een heel boeiende interessante en veelzijdige persoonlijkheid. Jij mag echt trots zijn hoe je bent en die straffen zijn daarbij vergeleken totaal onbelangrijk! Van harte eens ook met de rest. Jouw meisje heeft de jackpot met jou hoor 😉👍😍

Doby xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • October 8, 2025

Hey lieve jullie! Dankjewel allemaal voor jullie lieve en ook eerlijke reactie!  Het is echt fijn om zo gesteund te worden. Jullie helpen me echt bij mijn twijfels! Alle complimenten zijn zo lief!!

En toch ook de kritiek van ​@nononsensgirl . Ik lees wat je zegt, vanuit jou is het anders dan voor mij. Dat is prima. Ik waardeer jouw eerlijkheid. Ik ben gewoon geen alpha male, zit er niet in. Ik accepteer best veel, ga de strijd wel aan maar niet gauw.  Dan moet er echt iets heel ergs gebeuren denk ik.  Voel me veilig bij mijn beleefdheid en mn houding. This is me 😊en mijn meisje vind mij top 🥰.

@Wolf  ze geven mij veel liefde en plezier in alles..ik heb echt veel steun aan al die mensen. Ze waarderen mij ook. En het fijnst zijn de mensen waar ik echt mezelf mag zijn. 90 % vrouwen en prima inderdaad 💪👍. Het maakt ook niks uit. Daar hebben jullie gelijk in. Dankjewel! Liefs Tover xxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 8, 2025

Hoi Tover! Ik ben het helemaal met de meeste andere kinderen eens! Blijf alsjeblieft zoals je bent, je hebt een fantastisch karakter en bent een super lieve sterke sociale jongen! Dat je je afvraagt hoe het zou zijn met een pappa begrijp ik hoor. Wat een lieve vraag ook. Je bent echt lief . Maar er had werkelijk niks beter aan jou kunnen zijn dan nu hoor!  En ​@nononsensgirl  ik vind dat je te veel nadruk legt op dat straf gebeuren en zogenaamde mannelijkheid. Een straf en een vernedering maken iemand niet in zijn geheel minder stoer ofzo. Tover moest gewoon en kon niet anders. Ik vond het juist verstandig van hem om zich te schikken. De dingen die je noemt waren maar korte momenten uit een leven. Daar kijk ik een jongen niet in zijn verdere beeld op aan hoor . Hij is juist veel stoerder in een rokje dan jongens die allemaal emotieloos doen en dezelfde hoodies dragen vind ik. Daar vind ik niks aan en van Tover in zijn rokje wordt ik blij. 

Groetjes Tjempie

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 8, 2025

Heyy lieve ​@Tover01 ,

Ben nogal moe dus sorry als het warrig is :)

Ik denk dat het vooral belangrijk is wel meerdere soorten mensen qua persoonlijkheid in je leven te hebben zeg maar, dus dat je op meerdere manieren naar iets leert kijken. Los van of dat mannen of vrouwen zijn.  En je hebt natuurlijk ook genoeg jongens om je heen waar je een voorbeeld aan kunt nemen maar toch ga je je eigen weg in. :) en iig zoals ik het van je lees/gelezen heb komt het helemaal uit jezelf en dat je moeder op een gegeven moment maar dacht ¨ik laat hem maar¨ , dat komt niet over alsof ze het op een manier dan ook van je verwachtte of iets, juist niet. 🙂 Ik denk dat dat er veel vrouwen om je heen zijn hier niks mee te maken heeft😊 Denk wel dat vaders er soms misschien meer moeite mee hebben en dat dat wel invloed kan hebben, maar dan meer dat je daardoor een beeld krijgt dat hoe je bent niet goed is, wat niet zo is. Je bent helemaal goed zoals je bent en ik vind je super lief, slim❤

En ​@nononsensgirl wat ik graag nog aan jou wil meegeven is dat dat ¨stoere¨ beeld vaak nep is. Ik had meerdere vrienden (jongens) die ook een beetje gedroegen waarvan ik denk dat dat is wat jij bedoeld, maar als ik alleen met hun was konden ze heel anders zijn en veel liever. Ik was een keer met 2 van hun alleen in de les en 1 jongen zat heel erg te klooien , toen de docent hem aansprak keek hij heel angstig terwijl hij anders altijd het stoertje was.

NightShadow

Hey ​@Tover01. Het spijt me, maar ik kan nu ff geen uitgebreide reactie typen. Ik sluit me aan bij de rest. Jij bent mooi zoals je bent en piekeren erover is zinloos. 💙