Skip to main content
Vraag

kamp en problemen

• June 6, 2025
  • 3 reacties
  • 72 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hii,

ik moet binnenkort op kamp maar ik heb wat problemen. ik snij mezelf maar dat maakt voor het kamp niet heel veel uit. ik eet bijna niks op een dag na een broodje als ontbijt wordt ik al misselijk en ik vind eten eigenlijk alleen fijn en kan het eigenlijk al ik het al doen alleen doen waar mensen bij zijn wie ik vertrouw want als ik met heel veel mensen ga eten ben ik altijd bang voor commentaar en ik vind dat gewoon heel moeilijk dus wat moet ik nu doen want er wordt daar een beetje geled op wat je eet en ik krijg ook allemaal snoep mee maar wat moet ik doen want het liefst eet ik die vier dagen gewoon hele maal niks ik denk dat dat de beste optie is maar als iemand tips heeft laat het me alsjeblieft weten <3

liefs

someone

3 reacties

• June 6, 2025

Hoi ​@Someone.IDK 

4 dagen niks eten is niet het slimste om te doen.......…

Maar waarom ben je bang om commentaar te krijgen? 

Dat je van je ontbijt al misselijk word 🫥

Heb je ook moeite met fruit eten ? Want dan krijg je nog iets van voedingsstoffen binnen. 

Om het nog een beetje leuk te maken wat ga je doen op kamp? Waar je heen gaat mag ik vast niet vragen van de KT.

(Pls met punten volgende keer 😉 een dyslect zoals mij moet eerst 20 keer alles lezen voor ik het snap 🤣) geen haat veel liefs

Groetjes badeend 

Anymoymous
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • June 7, 2025

Hoi ​@Someone.IDK 

zoals ​@Badeend  al zei 4 dagen eten is zeker geen (goede) optie! Je zou aan de leiders van het kamp kunnen vragen of je alleen mag eten? En waarom zouden ze commentaar geven? Ze hebben helemaal geen recht om commentaar te geven! Dat je misselijk word bij het ontbijt snap ik, ik heb dat ook soms, maar ik eet dan gewoon een klein stukje fruit, drink wat melk en ga dan naar school. (middagmaal en avondmaal eet ik wel gewoon normaal). 

Hopelijk helpt dit je?

Liefs anymoymous

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 7, 2025

Lieve someone 💙

Dankjewel dat je dit deelt, dat is moedig van je. Wat jij beschrijft is echt zwaar, en het is heel begrijpelijk dat je opkijkt tegen kamp met alles wat er nu in je hoofd en lichaam omgaat. Je bent niet alleen, en er zijn wel degelijk manieren waarop je deze dagen iets draaglijker kunt maken. Hier een paar tips die je hopelijk wat steun geven:

1. Bereid iets kleins voor met iemand die je vertrouwt

Als je iemand op school of in je omgeving hebt die je vertrouwt (een mentor, vriend(in), vertrouwenspersoon), zou je misschien kunnen vragen of diegene met je wil overleggen wat je kunt doen op kamp. Zelfs als je niet alles vertelt, kun je wel zeggen dat je moeite hebt met eten in groepen en je er zorgen over maakt.

2. Neem eten mee waar jij je wél prettig bij voelt

Misschien kun je een paar dingen inpakken die jij in kleine beetjes wél kan eten zonder dat het te spannend wordt – bijvoorbeeld crackers, zachte fruitrepen, mueslireepjes. Zo hoef je niet altijd met iedereen mee te eten en heb je iets vertrouwds bij je.

3. Stel kleine doelen

Je hoeft jezelf echt niet te dwingen om "gewoon normaal" mee te eten. Misschien lukt het om een klein hapje te nemen als iedereen aan het eten is, of om alleen bij het eten te zitten zonder direct mee te doen. Alles wat je probeert, is een overwinning – ook al voelt het niet meteen zo.

4. Zorg voor momenten om op adem te komen

Als het eten of het samen zijn met zoveel mensen te veel wordt, kijk of je ergens even rustig kunt gaan zitten, misschien met oortjes in of een boekje. Je grenzen bewaken is geen zwakte – het is zorgen voor jezelf.

5. Praat met iemand na kamp

Het feit dat je snijdt en dat je liever helemaal niks zou eten, zijn signalen dat je het moeilijk hebt. Dat verdien je niet om alleen mee te blijven zitten. Misschien kun je na kamp de stap zetten om met iemand te praten (zoals de huisarts, een vertrouwenspersoon op school of bij een hulplijn zoals De Kindertelefoon of 113).

En over het "helemaal niks eten" idee:

Dat lijkt misschien de makkelijkste oplossing nu – maar je lichaam heeft juist energie nodig, zeker als je een paar dagen op pad bent. Helemaal niks eten maakt je alleen maar zwakker, emotioneler, en vaak juist meer gespannen. Je verdient het om je lichaam te geven wat het nodig heeft – ook al is het lastig.

je bent het waard om gehoord en geholpen te worden. 💙

Veel sterkte op kamp – ik geloof in je.

Liefs,
Ben