Vraag

jezelf zijn

  • 7 March 2020
  • 2 reacties
  • 55 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Heeyy, ben ik weer. Deze keer een heel ander onderwerp dat niets met ADD te maken heeft!

Het gaat over jezelf zijn. Je hoort altijd overal om je heen dat je niet moet proberen net als anderen te zijn, maar gewoonweg jezelf moet zijn. Maar... wat als je je een "kopie" voelt terwijl je jezelf bent? Ik zal het even uitleggen:

Ik heb een hele goede vriendin, laat ik maar zeggen mijn beste vriendin. Ik noem haar voor nu Hannah. Hannah en ik kennen elkaar sinds de brugklas, en voelden toen meteen al een klik. We leerden elkaar steeds beter kennen en werden steeds betere vriendinnen. We zijn nu ongeveer anderhalf jaar vriendinnen, maar het voelt alsof we elkaar al veel langer kennen. Toch is er iets dat, wat mij betreft, ons op dit moment van elkaar af duwt. Niet dat dat duidelijk merkbaar is ofzo, waarschijnlijk heeft zij dat helemaal niet door, maar zo voel ik het. Wij lijken kwa interesses en hobby's namelijk heel erg op elkaar. Niet dat dat zo erg is, maar het nare is dat ik het idee heb dat zij op elk valk beter is dan ik. Laat ik wat voorbeeldjes noemen:

• We spelen allebei piano, maar zij is kwa niveau al veel verder dan ik.

• We tekenen allebei, maar zij kan veel beter en realistischer tekenen. Dat kan je ook aan haar cijfers op school zien.

• We schrijven allebei verhalen, maar zij is als het ware een natuurtalent, echt waar, en ik totaal niet

• We fotograferen allebei erg leuk, maar zij doet daar daadwerkelijk wat mee en bereikt daar ook wat mee, ik niet.

• We doen allebei hetzelfde niveau, maar zij heeft in een discussie 9 van de 10 keer gelijk. Ik kan gewoon niet tegen haar op, wat heel akelig voelt. 

• We vinden allebei psychologische dingen erg leuk, maar zij voelt als het ware aan als er iets met iemand is terwijl ik naar alle uiterlijke dingen moet kijken voordat ik een conclusie kan trekken. 

 

Meer dingen kan ik op het moment niet concreet noemen, maar er zijn nog wel wat dingetjes. Maar in ieder geval: ik voel me niet uniek. Alsof ik een kopie van haar ben, maar dan eentje waarbij alle functies net iets minder goed werken. Weten jullie iets, wat kan ik eraan doen om in ieder geval dat gevoel weg te krijgen? Hannah is echt super lief en ik ben heel blij met haar als vriendin, maar ik krijg hier gewoon een soort van minderwaardigheidsgevoel van.


2 reacties

Hey Daniëlle

 

Wat vervelend dat je je minderwaardig voelt naast Hannah. Ik kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt. 

 

Vermoedelijk zijn er, al zijn deze misschien nog verborgen, een hoop dingen waarin jij feller uitblinkt dan Hannah. Ook als je nog geen idee hebt waarin, zou je daar vroeg of laat achter kunnen komen. Het zou daarbij kunnen dat het minderwaardigheidsgevoel dat je ervaart, ervoor zorgt dat je je sterke kanten onbewust minder aandacht biedt. 

 

Besteed voldoende tijd aan je hobby’s, maar probeer gerust nu en dan wat nieuws. Wie weet welke talenten liggen er nog in je verborgen. Daarbij hoef je niet “de beste” te zijn in je hobby’s; het is normaal dat de een van nature sneller met iets weg is dan de ander. 

 

Gr. Kenshin

Reputatie 2
Badge +1

Heeyy @Kenshin 

Thanks voor je reactie. Ik probeer zelf inderdaad ook op dingen te komen waarin ik misschien iets meer uitblink. Ik probeer zo positief mogelijk te zijn, maar dat lukt niet altijd.

Tot nu toe heb ik nog niets nieuws gevonden, maar ik ga daar zeker mee door

 

Greetzzz Daniëlle 

Reageer