Vraag

is zelfbeschadiging erg?

  • 7 January 2024
  • 3 reacties
  • 84 Bekeken

Reputatie 6
Badge +3

ik dacht heel lang dat ik wilde stoppen met zelfbeschadiging. Clean worden. Ik heb het geprobeerd, heb enkele maanden zonder geleefd. Maar eerlijk, ik voelde me slechter. 

Er zijn andere dingen die me kunnen helpen om rust te krijgen, maar ze helpen nooit genoeg. Als ik het niet doe, gaat het gewoon slechter met me. Ik ben gewoon een beter mens als ik mezelf beschadig.  Ik ben productiever, ben socialer, slaap beter, eet beter en presteer daarom ook beter bij sport. 

Is het fout dat ik het gevoel heb dat ik door moet gaan? Dat het mij beter maakt? En dat ik er geen nadelen in zie, is dat zo erg? Ik bedoel  het helpt mij zo veel. 

 


3 reacties

Reputatie 1
Badge

Hoi Anoniem452,

Wat vervelend dat je je zo slecht voelt dat zelfbeschadiging de enige oplossing lijkt, en om maar even direct te zijn: zelfbeschadiging lijkt heel onschuldig maar is het niet, het kan echt gevaarlijk zijn als je je lichaam telkens kapot maakt. Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan en heb er lang troost in gevonden omdat het mijn emotionele pijn verzachtte, dus ik snap heel goed hoe fijn het kan voelen en hoeveel het je kan "helpen". Maar besef je ook dat je letterlijk je lichaam kapot maakt en er serieuze risico's aan verbonden zijn. Ik ben nu zelf 1,5 jaar schoon en ben elke dag blij met mijn beslissing om te stoppen. Mijn littekens zijn geheeld en ik hoef me nooit meer te verstoppen voor mijn ouders en vrienden. Ik ga niet liegen, het was een lange en zware weg en ik heb veel terugvallen en jankbuien gehad maar het was het echt waard!

Jij geeft aan dat andere dingen jou niet genoeg helpen, dit was bij mij niet het geval. Ik heb veel steun gevonden in muziek, sport en natuurlijk mijn dierbaren. Misschien kun je, hoe moeilijk die stap ook lijkt, als je er aan toe bent er met je ouders/ andere dierbaren over praten? Zij kennen jou (denk ik) goed en kunnen meedenken over wat jou zou kunnen helpen.

Ik zat dus niet in jouw situatie maar ik weet wel dat zelfbeschadiging nooit de oplossing is, hoe moeilijk alles ook is. Ik hoop dat ik heb kunnen helpen door mijn verhaal te delen en ik wens je heel veel geluk <3 

 

Reputatie 6
Badge +3

bedankt voor je reactie  @Anoniem_c . ik heb geprobeerd om op andere manieren mezelf te helpen, het helpt soms, maar soms is de situatie daar niet geschikt voor. op plekken zoals bijvoorbeeld school wil ik altijd gewoon een snelle, onopvallende oplossing. of als ik gewoon echt heel erg weg  ben, dan maakt me helemaal niet meer uit. ik doe het dan gewoon zonder er spijt van te hebben en denk dat het de perfecte oplossing is voor mijn leven. dit topic heb ik dan ook kort  na zo een moment geschreven.  ik realiseer me pas uren of dagen daarna  wat ik eigenlijk heb gedaan en wat voor een rotzooi ik aan het produceren ben. zit vast in een vicieuze cirkel. 

Reputatie 1
Badge +1

Hoi

Ik herken dit gevoel ik ben ook een hele tijd clean geweest maar, ik merkte dat is met prestaties achteruitgang. Ik ben nu weer begonnen voelt heel slecht maar, mijn prestaties gaan omhoog. Ik wil wel stoppen maar, dat kan niet. Ik hoop dat je er weer vanaf komt. Ik red me denk ik wel 

Doei

Reageer