Vraag

is zelfbeschadiging erg?

  • 12 December 2021
  • 2 reacties
  • 75 Bekeken

Reputatie 1

Hey

Ik doe aan zelfbeschadiging en vind het fijn om te doen en wil er ook eigenlijk niet mee stoppen maar ik weet niet of het gevaarlijk is om te doen? Want ik doe het niet ernstig ofzo ik doe alleen kleine sneetjes maken overal op mijn lijf. Ik zie het gevaar niet maar wil gewoon weten of het gevaarlijk is ? 


2 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Weten mensen het in jouw omgeving (ouders, vrienden, vriendinnen)? je zou het hier misschien even over moeten hebben.

Heb je hier zelf problemen mee (zien mensen het, of heb je er pijn na het snijden)?

Wanneer doe jij het (stress, gespannen, of gewoon als je in bed ligt of iets anders doet)?

Uiteraard lijkt het mij niet goed, maar ook niet echt een probleem. Misschien moet je kijken hoe het gaat en kijken of je jouw plezier kunt krijgen op een andere manier. let wel op dat het niet zwaarder wordt dan kleine sneetjes.

Hey,

Ik heb zelf ook een tijdje aan zelfbeschadiging gedaan. Het voelde in het begin fijn, want zo kon ik het nare gevoel even vergeten. Je voelt je even beter omdat er, als je je zelfbeschadigd, stofjes vrijkomen die je rustiger maken. Maar je raakt er aan verslaafd. 

Het is heel lastig om er mee te stoppen. Ik merkte dat ook, ik ging mijzelf daardoor alleen maar meer rot voelen en ik vond het heel lastig om er mee te stoppen. 

Het kan best gevaarlijk zijn, want je verwond je zelf wel. 

 

Ik snap dat het heel lastig is om er mee te stoppen, maar dat is wel het beste. 

Nee, dat kan niet gelijk vandaag, dat moet je proberen af te bouwen. Probeer er met iemand over te praten die je vertrouwt, je ouders, vriend/vriendin broer of zus, je mentor etc. (Ik weet dat het heel lastig is, maar door er met iemand over te praten helpt echt!) 

 

Als je voelt dat je je zelf pijn wilt doen als je bijv gestresst bent of je een paniekaanval hebt etc, probeer dan afleiding te zoeken.

Als ik mijzelf niet zo goed voel pak ik een schrift en schrijf ik al mijn gedachtens en gevoelens op. Ik verfrommel het dan en gooi het dan in de prullenbak. 

Ga even een filmpje kijken, of een boek lezen of iets anders wat jij leuk vindt om te doen. 

 

Ik wens je heel veel sterkte! Geef je zelf de tijd om te stoppen met zelfbeschadiging, want het kan niet gelijk van de 1 op andere dag. Als je al kleine stapjes zet is dat al heel goed!

Praat er echt met iemand over! Dat helpt heel goed. Je hoeft je ook niet te schamen dat je dit doet. 

 

Probeer ook elke dag wat positieve dingen op te schrijven!

 

Het gaat je lukken! Nogmaals heel veel sterkte. Weet dat je heel waardevol bent!

Reageer