Skip to main content

hi, ik ben een meisje van 13 en ik ben echt heel heel heel bang voor mascottes.

ik weet niet precies hoe het is gekomen maar mijn moeder zegt dat er ergens een lelijke koe was die ik eng vond. en dat ik daardoor ze eng vind.

het engste vind ik dat ze zo groot zijn en dat ik geen gezicht zie. AL HET LEVENDE SPUL HEEFT EEN GEZICHT NODIG!

ook als we in een plek waar mascottes waren en mijn broer was er ook dan wou hij perse een high five krijgen of een knuffel. maar ik weigerde elke keer.

ik was heel wat jaar terug naar de Efteling en aan het eind MOEST ik op de foto met pardoes (of hoe die clown achtig mens heet). ik wou echt niet op de foto. maar ik ging op de foto en je zag gewoon de angst in mijn ogen.

weet iemand een manier hoe ik eraf kan komen, hoe ik ermee om te gaan (behalve ontwijken), of 13 niet te oud is voor zo'n angst en of er meer zijn met de zelfde angst heeft?

Hey @ikweethetnietmeer2009!

Ik heb een beetje gegoogeld en het lijkt een beetje op Coulrophobie (angst voor clowns) maar in principe is het het zelfde want de angst word veroorzaakt doordat je geen echt gezicht ziet. Dat is ook een beetje wat je beschrijft. Maar nee het is niet raar en je bent zeker niet te oud ervoor! 196.000 duizend volwassen mensen (volgens google en volgens andere bronnen bijna 2 miljoen) hebben deze phobie. Het is ook zeker niet raar want er bestaat voor zowat alles een angst en/of phobie! Ik hoop dit laat zien dat je niet de einige bent!

Groetjes Caiya


Hey , omg nee dat is niet raar hoor! Ik snap je wel. Ik heb dat een beetje met van die levensgrote kruizen in kerken bv. waar een heel echt uitziende beeld van Jezus aanhangt. Dat ziet er soms zó echt uit dat ik het echt schrikwekkend vind en zielig. Ik weet dan dat het een beeld is maar toch. Met de kleine heb ik dat niet maar de grote wel zo mens-groot zeg maar. En ik gruwel ook met kippenvel als ik op historische plekken kom en dan zo'n galgenpaal of schandpaal zie. Tijdje geleden waren we op excursie bij een castle en daar stond nog een originele grote paal waar 200 jaar geleden in het echt een opstandige jonge man aan was geweest voor straf met geseling en ik wou er niet bij in de buurt, ik werd echt huilend en bang. Zulke dingen. Het is iets anders dan jij maar wel een zelfde angst i think. Ik weet niet wat je er aan kan doen. Maybe confrontatie, dus het toch proberen en dan wennen? Ik ben benieuwd naar meer tips! Btw thanks @Caiya  goed om te weten! <3

Asky XxX 


dit is niet gemeen bedoeld hoor @Askygirl , maar hoe kan je bang zijn voor dingen? ik zou gewoon denken dat het gewoon een ding is en daardoor dat je er niet bang voor kan zijn. maar dat is mijn mening en gedachtes.

ik snap het ook wel maar het blijft raar klinken dat je bang bent voor iets levenloos. maar bang zijn voor het niets (wat ik later uitleg) klinkt waarschijnlijk raarder en onwaarschijnlijker.

 

ik ben trouwens best blij dat er meer mensen bang zijn voor dat soort dingen.

o en @Caiya er vroeg al eerder iemand aan mij of ik dan ook bang was voor clowns. en ik vind dat gewoon leuke dingen. ze kunnen er eng uit zien maar ik denk dat ik ze niet eng vind omdat ik gewone ogen en een gewone mond kan zien en ze vaak een gewone grootte hebben en dus niet dat van die mascottes.

en is het trouwens ook normaal dat ik bang ben in het donker? het is eingelijk niet echt het donker waar ik bang voor ben maar het is meer het niets. (als je niet snapt wat ik bedoel met het niets dan moet je dit even lezen: met het niets bedoel ik wat je niet kan zien, ik durf ook niet in bossen te komen omdat ik niet kan zien wat er achter de bomen zit. in het donker zie je niets dus ben ik bang). ik denk dat die angst voor het niets ook mee speelt in mijn angst voor mascottes. omdat ik dus geen gezicht kan zien. wat denken jullie zou dat kunnen?


@ikweethetnietmeer2009  zulke angsten, net als hoogtevrees, zijn volgens mij altijd irrationeel. Met logisch redeneren kun je ze zeker weerleggen. Maar bijvoorbeeld iemand met hoogtevrees weet zelf ook 1000 goede redenen om die hangbrug gewoon over te lopen, maar hij doet het toch niet vanwege de irrationele angst die je dan de baas is. Dat heb ik dan ook met die 'dingen'. En zo te lezen jij ook met dat donker en het niets. Ik denk dat we daarom ook vragen er over hebben en antwoorden zoeken. Als ik wist waarom ik er bang voor ben kon ik er waarschijnlijk ook makkelijker iets aan doen. Ik zou willen dat ik de angst niet had. 

Asky XxX 


Reageer