Skip to main content
Vraag

is het handig om therapie te nemen

• April 3, 2025
  • 5 reacties
  • 89 Bekeken

hey,

Ik ben een meisje van `15 jaar en ik vraag mij af of het handig is om therapie te nemen.

Dit is de eerste keer dat ik mijn verhaal deel dus ik vind dit best spannend.

Ik heb  toen ik denk ik een jaar of 11 was iets heel stoms gedaan tijdens mijn training. Ik sloeg per ongelijk op een teamgenootje haar slaap waardoor ze in het ziekenhuis terecht kwam. ik voelde mij daar natuurlijk heel schuldig over maar ik kwam er wel overheen. de laatste tijd heb ik heel veel flashbacks en durf ik niet heel erg mijn sport te bespelen omdat ik bang ben dat het nog eens gebeurt. 

Ook heb ik een heel slecht zelfbeeld en gaat het op school ook slecht. als iemand praat denk ik dat het over mij gaat of lacht en dat soort dingetjes.

ik wil zelf heel graag in therapie maar ik durf mijn ouders het niet te zeggen omdat ik bang ben dat ik mij niet moet aanstellen en dat het wel weer goed komt. en mijn moeder zegt altijd alles tegen iedereen waardoor ik haar eigenlijk niks wil zeggen omdat niet iedereen alles hoeft te weten. denken jullie dat het handig is als ik in therapie ga? en hoe zou ik mijn situatie het beste uit kunnen leggen aan mijn ouders?

5 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • April 4, 2025

Hallo,

Zeker kan je therapie nemen. Er is vast wel iemand die jou kan helpen, zodat jij geen of minder flashbacks en je sport gewoon weer durft te bespelen.

Ook zou therapie je vast wel kunnen helpen met je zelfbeeld.

Je kan dit gewoon tegen je ouders vertellen. Je kan natuurlijk ook altijd  een berichtje naar je ouders sturen waarin je verteld dat je graag therapie wilt omdat je….

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes mij

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Hoi ​@Girlzzz 

Je hebt zo te lezen wel iets heftigs meegemaakt. Het lijkt mij echt slim om (professionele) hulp te zoeken, want hiermee blijven zitten is een slecht idee. Volgens mij vindt je die hulp zoeken nog lastig; de vrijwilligers van de Kindertelefoon hebben altijd wel goeie tips om jou verder te helpen.

Liefs,

Nieuwsgierig Aapje 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • April 4, 2025

Hoi, ik herken dat wel van de flashbacks na zo'n tijdje. Heb ik ook, en veel gehad vorige zomer. Het is op zich niet raar hoor, ik denk dat dat bij het verwerken hoort. En bij onze leeftijd, dat we ons meer bewust worden van impact of gevolgen van dingen, meer dan je ze als kind kon overzien. Het is altijd goed om er over te kunnen praten, om het een plek te geven en er mee om te gaan.  En je gevoelens en dat wat je bezig houd, kun je ook bespreken met iemand die je vertrouwt en met wie je goed kunt praten. Therapie kan zeker helpen, en jij bent er wel gemotiveerd voor, dus je kunt het eens suggereren bij je huisarts. Maar ook "gewoon" je gevoelens uiten door praten, schrijven, tekenen etc. of te zingen kan ook al heel goed helpen.  Je kunt aan je ouders vast wel vertellen wat je hier ook vertelt. Als je dat met zulke bewoordingen doet zullen ze jou zeker serieus nemen lijkt mij. En misschien kun je hier iets mee : https://nl.wikihow.com/Stoppen-met-het-herhalen-van-nare-herinneringen

Sterkte en succes! Groetjes liefs Tartan X

May00
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • April 4, 2025

Heyyy ik snap helemaal dat het lastig is om naar je ouders toe te gaan. Maar uiteindelijk denk ik dat ze van je houden dus het zullen begrijpen. Ik heb zelf in therapie gezeten maar niet uit mezelf.dus het is knap van je ,dat je zelf ziet wat je nodig hebt!  
suc6

201anoniem
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • April 4, 2025

Wat naar!

Ik zou zeker naar therapie gaan anders heb je kans dat het erger woord. Aanstelen doe je ook echt niet. En tegen je ouders zou ik het vertellen over de flashbacks dan begrijpen ze het vast. Ik kan me voorstellen dat dat over je zelf beeld moeilijker te wertellen is. Als je therapie hebt zou ik het wel tegen de therapeut zeggen. En dat moeders alles door vertellen is inderdaad ook echt naar, maar tegen haar zou ik gewoon vertellen dat je het echt heel vervelend zou vinden als ze het door vertelt.

Heel veel sterkte en succes